کسینجر: آمریکا و روسیه برای مقابله با تهدید چین متحد شوند

هنری کیسینجر وزیر امور خارجه اسبق آمریکا معتقد است ایالات متحده باید برای مقابله با تهدید نفوذ جهانی چین با روسیه همکاری نموده و از به راه انداختن هر گونه جنگی در نزدیکی مرزهای این دو کشور خودداری نماید.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، هنری کیسینجر وزیر امور خارجه اسبق آمریکا به دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی ایالات متحده در جریان برخی از نشست های خصوصی توصیه کرده است که برای مهار قدرت چین باید با روسیه همکاری نماید.

کسینجر ۹۵ ساله که برخی روزنامه ‌های آمریکایی به آن لقب «روباه پیر» داده ‌اند به همه روسای جمهور آمریکا به ویژه رئیس جمهور کنونی مشاوره های ارائه می نموده است، ترامپ نیز احترام ویژه‌ ای برای کیسینجر قائل بوده و بسیار تمایل دارد که از افکار وی استفاده کند.

بر اساس اعلام رسانه ‌های غربی استراتژیی کیسینجر بر جلوگیری از آزادی عمل چین در عرصه بین الملل و دریای جنوبی چین پس از به انضمام جزایر مصنوعی به اراضی خود تمرکز دارد.

روزنامه های آمریکایی اعلام کردند: کیسینجر این مشاوره ها را با جارد کوشنر در میان گذاشته است.

در گذشته کیسینجر نشست مشترک ترامپ پوتین را امری غیر قابل گریز توصیف کرده بود.

اما کیسینجر که به ترامپ مشاوره داده و با پوتین حداقل در 17 مناسبت مختلف ملاقات کرده معتقد است رئیس جمهور ترامپ فرصت بزرگی را در جریان دیدار با پوتین از دست داده و از آن به خوبی استفاده نکرده است.

چند ماه قبل وزیر امور خارجه اسبق آمریکا به مقامات آمریکایی توصیه کرد به تنهایی جنگی را در نزدیکی مرزهای روسیه یا چین آغاز نکنند چرا که بخش زیادی از کشورهای دنیا با این مساله همراهی نخواهند کرد.

پیش از آنکه کره شمالی خلع سلاح هسته ای خود را بپذیرد روباه پیر معتقد بود که آمریکا باید به دنبال حمایت چین برای فشار بر کره شمالی با هدف اجبار پیونگ یانگ به خلع سلاح اتمی باشد.

بر اساس آنچه مجله نیوزویک آمریکا منتشر کرد کیسینجر به رهبران کنونی دنیا هشدار داد که در مرحله ای بسیار خطرناک در خصوص آینده جهان قرار دارند و ترامپ به تعیین کننده این پیچ بزرگ تاریخی یا دوران کنونی جهان خواهد بود، اما ترامپ تا کنون این مساله را درک نکرده است.

اما روزنامه فایننشال تایمز در مصاحبه ای ویژه با کیسینجر ۹۵ ساله که روز جمعه منتشر شد مقایسه ای میان حوادث کنونی جهان با آغاز جنگ جهانی دوم نموده است. این سیاستمدار کهنه کار آمریکایی گفت: نشست هلسینکی اساساً توجیهی نداشته است چرا که می ‌بایست این نشست به شکل دیگری برگزار می‌شد.

وی در خصوص تصمیمات اتخاذ شده اخیر از سوی ترامپ افزود: معتقدم ترامپ یکی از شخصیت هایی در تاریخ است که می تواند پایان روزگار را به دیگران نشان دهد البته این به معنای آن نیست که وی به این مساله فکر می کند بلکه ممکن است این تنها یک حادثه باشد که در زمان ترامپ اتفاق می افتد.

کیسینجر در پایان مصاحبه خود نسبت به نبود آمادگی در رهبران فعلی برای گفت و گو جهت ایجاد یک نظام جهانی ابراز تاسف کرد و گفت: متاسفانه امروز مذاکرات و گفت و گوی واقعی وجود نداشته و ما امروز به آن نیازمندیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 963007

وب گردی

وب گردی