هدف پایگاه آمریکا در «التنف» کاهش نفوذ ایران در سوریه است

کارشناسان و مقامات آمریکایی می‌گویند پایگاه نظامیان این کشور در «التنف» واقع در سوریه، هدفی غیر از آموزش نیروهای محلی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش دارد و آن مقابله با فعالیت‌های ایران در منطقه است.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز؛ در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر از لزوم خروج هرچه سریعتر نظامیان این کشور از سوریه خبر داده بود اما مقامات و کارشناسان نظامی این کشور، باقی‌ماندن در سوریه را راهی برای کاهش نفوذ ایران در این کشور می‌دانند.

سرهنگ «جاش ژاکس» سخنگوی مرکز فرماندهی آمریکا (CENTCOM) به شبکه رادیویی «صدای آمریکا» گفت حضور نظامیان ایالات متحده در التنف، صرفا به عنوان وزنه تعادلی در برابر حضور ایران در سوریه است.

ژاکس با ادعای اینکه هدف نظامیان آمریکا از حضور در التنف، کمک به مبارزه با داعش است، گفت هم‌اکنون گروهی از معارضان سوری به نام «مغاویر الثورة» در این پایگاه تحت آموزش‌های نظامی هستند.

ژنرال «جوزف ووتل» فرمانده سنتکام نیز در این باره می‌گوید: «فرصت‌هایی داریم تا با حضور خود (در سوریه) به صورت غیرمستقیم روی فعالیت‌های [ایران] در این کشور تاثیر بگذاریم و با تداوم عملیات‌های ما، راه آنها برای حصول اهدافشان سخت‌تر می شود».

مقامات ایالات متحده معتقدند پایگاه نظامیان آمریکایی در التنف، در محل تلاقی آنچه که «گذرگاه زمینی» ایران در بین عراق،‌سوریه و اردن توصیف می‌کنند، واقع شده و این گذرگاه حتی می‌تواند تا مدیترانه نیز ادامه یابد.

به نوشته «وی. اُ. اِی» آمریکا با تاسیس این پایگاه در التنف، منطقه حائلی به وسعت 55 کیلومتر مربع اطراف آن ایجاد کرده است. هدف این منطقه حفاظت از نیروهای آمریکایی و متحدانش در برابر تهدیدات و ممانعت از ورود غیر آمریکایی‌ها به این منطقه است.

«برایان کاتولیس» عضو یک اندیشکده آمریکایی می‌گوید: «یک دلیل کاملا منطقی برای حفظ حضور در آنجا (سوریه) نظارت و سپس شاید بازداشتن نیروهای ایرانی یا نیروهای تحت حمایت ایران است که بخواهند از آن منطقه (التنف) برای ورود به سوریه استفاده کنند».

کاتولیس با بیان اینکه پایگاه آمریکایی‌ها در التنف، حرکت نیروهای ایرانی در مرزهای جنوبی سوریه را محدود می‌کند، توضیح داد: «این پایگاه همچنین از تجهیزات نظامی آمریکا محافظت می‌کند و به این کشور توانایی اجرای عملیات‌های پهپادی، شناسایی و شاید ایجاد شبکه اطلاعاتی انسانی می‌دهد».

«مایکل اوهانالون» تحلیلگر ارشد نظامی در اندیشکده بروکینز نیز معتقد است که پایگاه التنف بر حضور ایران در سوریه به صورت غیرمستقیم تاثیر می‌گذارد و با ارائه آزادی عمل به آمریکا در برخی مناطق سوریه، نشان می‌دهد که ایران تنها بازیگر خارجی مهم در منطقه نیست.

این در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر با گلایه از هزینه‌های سنگین حضور نظامی آمریکا در غرب آسیا، وعده داد نظامیان این کشور «خیلی زود» سوریه را ترک خواهند کرد.

فارس

303

کد خبر: 963033

وب گردی

وب گردی