شرکت های خارجی نباید در بلندمدت روابط  اقتصادی خود را با ایران قطع کنند

معاون اقتصادی رییس جمهوری تصریح کرد: در بلندمدت هرگونه تصمیم در زمینه روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با شرکت های بزرگ خارجی، متناسب با میزان همکاری ها و تعاملات آنها اتخاذ می شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ «محمد نهاوندیان» افزود: اقتصاد ایران ظرفیت های بسیار بالایی دارد و شرکت های بزرگ خارجی در این شرایط باید از این فرصت استفاده کنند.

او اضافه کرد: چگونگی تعامل کنونی شرکت های بزرگ خارجی در ایران را زیر نظر داریم که بدون شک بر روابط اقتصادی با آنها در بلندمدت تاثیر می گذارد.

نهاوندیان ادامه داد: شرکت های بزرگ خارجی باید به عنوان شرکای اقتصادی ایران با قاطعیت، تصمیم خود را برای ادامه همکاری های خود در ایران را نشان دهند.

«بر پایه عقل و منطق اقتصادی، شرکت های خارجی نباید در بلندمدت روابط خود را با اقتصاد ایران قطع کنند».
معاون اقتصادی رییس جمهوری افزود: این شرکت ها باید در شرایط کنونی حجم تعاملات تجاری خود را افزایش دهند تا بتوانند از ظرفیت های بالای اقتصادی ایران در منطقه استفاده کنند.

او ادامه داد: شرکت های فعال در ایران نیز باید در این روزهای سخت اقتصادی، صمیمیت خود را به همکاران داخلی و خارجی خود نشان دهند و با قوت به همکاری خود در ایران ادامه دهند.

توافق هسته ‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیست و سوم تیرماه سال 1394 (چهاردهم ژوئیه 2015) در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان امضا شد.

با اجرای برجام از دی ماه 1394، مقام های ایرانی بارها به کارشکنی های طرف مقابل بویژه آمریکا در اموری مانند ارتباط های مالی و تجاری اعتراض کردند.

سرانجام «دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از توافق هسته ای برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم ها را در دوره 90 و 180 روزه صادر کرد.
در پی این تصمیم، برخی شرکت ها برای ماندن در بازار ایران یا ترک کردن آن مردد مانده اند.

یک روز پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، اتحادیه اروپا به ایران اطمینان داد در صورت پایبندی تهران به برجام، تحریم‌ های هسته‌ای خود را برنمی‌گرداند.

بسته پیشنهادی اروپا درباره برجام مشتمل بر مباحث بانکی، تجاری و نفتی اواسط تیرماه به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد که بخش های مختلف در حال بررسی این بسته پیشنهادی اند؛ اما رییس جمهوری اسلامی ایران آن را ناکافی اعلام کرد.

پس از آن، کمیسیون مشترک برجام در پایان نخستین نشست وزیران امورخارجه کشورهای طرف قرارداد (بجز آمریکا) که پانزدهم تیرماه در وین برگزار شد، با صدور بیانیه ای بر حفظ، ارتقا و گسترش بیشتر روابط اقتصادی با ایران تاکید کرد.

کمیسیون اروپا اعلام کرده است برای مقابله با تحریم آمریکا قانون انسداد را برای حفاظت از شرکت های اروپایی اجرا می کند.

منبع: ایرنا

کد خبر: 963089

وب گردی

وب گردی