تامین سوخت کامیون داران وابسته به  پرداخت انعام  است/ عملکرد آخوندی در حد حرف بود

رئیس انجمن رانندگان مسافربری گفت: متاسفانه حسن نیا وارث 5 سال بی تدبیری و عدم درایت کشاورزیان و معاونان حمل و نقل بوده است؛ اما تاکنون با توجه به حواشی موجود در خصوص رانندگان بسیار خوب پیش رفته است.

غلامرضا خادمی زاده، رئیس انجمن رانندگان مسافربری در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز به اعتراضات مجدد اخیر کامیون داران اشاره کرد و گفت: اعتراض یکم خرداد که از سوى کامیون‌داران در خصوص مطالبات آنها رخ داده بود، ناشى از بى توجهى سال ها وزارت راه و شهرسازى در خصوص خواسته آنها بود که در این زمینه و براى برطرف شدن مشکلات کامیون داران جلسات متعددی با مسئولین برگزار شد.

او با تاکید بر اینکه تاکنون نزدیک به 70 جلسه با وزیر کار، وزیر راه و شهرسازی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعضای کمیسیون ها و رئیس مجلس برگزار شده است، افزود: خروجی 70 جلسه برگزار شده با وزرا و باقى مسئولین به هیچ عنوان قابل قبول نیست که دلیل آن هم ناشی از عدم هماهنگی اقدامات اجرایی و نظارتی کشور است، متاسفانه مسئولان مانند یک ارکستر سمفونیک هر یک ساز خود را می زنند که صداى آن از بیرون بسیار گوش خراش است.

خادمی زاده با بیان اینکه وزیر کار دستوراتی را مبنی بر برطرف شدن مشکلات رانندگان ابلاغ کرد اما متاسفانه سازمان تامین اجتماعی گوش شنوایی برای اجرای دستورات وزیر نداشت، اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی در جلساتی که به عنوان کارگروه برگزار شد، بسیار بی نظم عمل کرد و کارشناسان به جای بررسی قانونی خواسته ها، بیشتر وارد حاشیه شدند و قصد بررسی مطالبات به حق رانندگان را نداشتند، جدا از آنکه بخواهند به خواسته ها رسیدگی کنند سعی داشتند تا از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند.

رئیس انجمن رانندگان مسافربری به عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در بررسی مشکلات کامیون داران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به دلیل اتفاقات اخیر که وابسته به واردات خودرو بود هیچ گونه هماهنگی در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود ندارد و وزیر قادر به احاطه وزارت متبوع خود نیست.

او افزود: طی جلساتی که با معاونین شریعتمداری در زمینه گرانی لاستیک و افزایش افسار گسیخته و غیرقانونی لوازم یدکی برگزار کردیم، معاونین این وزارت به هیچ عنوان با یکدیگر هماهنگ نبودند و چندان کار اجرایی انجام ندادند؛ بنابراین در وزارت صنعت هیچ یک از خواسته ها اجرایی نشد و هنوز نمی دانیم که در این وزارتخانه به چه کسی باید مراجعه کنیم .

خادمی زاده با بیان اینکه وزیر صنعت همان طور که در زمینه نوسان بازار ارز به رئیس جمهور پاسخگو نبود در خصوص مشکلات کامیون داران هم به ما پاسخگو نیست، گفت: معاونین شریعتمداری از قدرت لازم برای اجرایی کردن دستورات خود در وزارت صنعت برخوردار نیستند، به همین دلیل بحث رانندگان در این حوزه به بدترین شکل ممکن بی نتیجه مانده است.

خادمی زاده بیان کرد: در حال حاضر لاستیک در کشور به هیچ عنوان وجود ندارد، آیا راننده با این وضعیت می تواند کار کند؟ بسیاری از لاستیک های مورد نیاز رانندگان تولید نمی شود و در صورت تولید هم کارخانه به میزان بسیار محدودی اقدام به عرضه در باراز می کند.

رئیس انجمن رانندگان مسافربری با تاکید بر اینکه اتوبوس ها نیازمند لاستیک با کیفیت خارجی هستند، گفت: متاسفانه لاستیک هایی را که واردکنندگان به کشور وارد کردند یا در گمرک دپو شده اند و یا در انبارها نگه داشته و اقدام به توزیع نکرده اند که این موضوع ناشی از عدم درایت و عملکرد بد مسئولین بوده است.

او به واردات ناوگان با ارز 4200 به کشور اشاره کرد و گفت: ارز در فروردین ماه از 3700 تومان به 4200 تومان افزایش پیدا کرد و یکباره یک ماشین 400 میلیونی با 170 میلیون تومان افزایش قیمت همراه شد و هیچ کسی هم وجود ندارد که از خودروساز سوال کند ارز تنها 500 تومان گران شد پس افزایش قیمت 67درصدی ناوگان ناشی از چیست؟ یاتاقان تا قبل از عید 600 هزار تومان بود چر‌‌ا باید یکباره به نرخ سه میلیون و 600 هزار تومان افزایش پیدا کند؟

خادمی زاده گفت: متاسفانه سازمان حمایت از مصرف کننده و تعزیرات که هر کدام مدعی هستند اما عملکرد خوبی را در نظارت از خود نشان ندادند همین عدم نظارت درست و عملکرد بد مسئولین باعث ایجاد چنین مشکلاتی شده است.

رئیس انجمن رانندگان مسافربری به پیگیری های صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی برای حل مشکلات کامیون داران تاکید کرد و افزود: در حوزه وزارت راه بحث هایی که در خصوص عقد کمیسیون اضافه، نبود سالن اعلام بار، ماشین های بارگیری بومی و فروش بلیت زیر نرخ مسافر مطرح شده بود تا 60 درصد اجرایى شده است.

او اظهار داشت: مشکلات در وزارت راه و شهرسازی طی 5 سال گذشته به دلیل عدم مدیریت رئیس وقت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، بی تدبیری او در صدور بخشنامه ها و عدم نظارت به خواسته رانندگان انباشته شده است.

او با اشاره به اینکه عمده مشکلات کامیون داران در خصوص اجرای صریح قانون ماده 11 و 12 که برخورد قاطعانه با شرکت های متخلف بود همچنان انجام نشده است، گفت: تاکنون 70 شرکت متخلف بسته شده است که براساس آمار ارائه شده تا قبل از اعتراض رانندگان تنها 2 شرکت متخلف در سطح کشور تعطیل شده بودند.

خادمی زاده خاطرنشان کرد: گستردگی تخلفات آنقدر زیاد بود که ظرف مدت 2ماه بیش از 70 شرکت متخلف در سطح کشور تعطیل شدند؛ اما عدم هماهنگی مدیران استانی سازمان راهداری با مدیران ستادی باعث شد تا روابط موجود در استان ها و سفارشات صورت گرفته از سوی افراد متعدد برای عدم برخورد با شرکت های متخلف منجر به عدم تحقق 40 در صد از مطالبات رانندگان شود.

رئیس انجمن رانندگان مسافربری با بیان اینکه در هیچ یک از وزارتخانه ها هماهنگی، عزم و اراده ای که بتواند مشکلات کامیون داران را برطرف کند مشاهده نشده است، گفت: متاسفانه تاکنون سایر بخش ها مانند پلیس راه، نیروی انتظامی، گمرک، پایانه های مرزی و بانک مرکزی برای تامین ارز ماشین های ترانزیت هیچ گونه اقدامی را برای مطالبات رانندگان انجام ندادند و هیچ یک از آنها به هیچ عنوان پاسخگو نیستند.

او به مشکلات موجود در زمینه سوخت خودروها تاکید کرد و افزود: علی رغم قول وزیر که اعلام کرده بود سقف تخصیص سوخت برای خودروها برداشته شده است اما کماکان با سوختی که در کارت ها برای مصرف به آنها تخصیص داده شده و نیز میزان سوختی که به جایگاه ها داده می شود نشان دهنده عدم ایجاد هماهنگی در جایگاه های کشور است مگر آنکه انعام قابل توجهی به مسئولین سوخت داده شود تا بتوان سوخت رانندگان را تامین کرد.

خادمی زاده به موانع موجود در نوسازی ناوگان اشاره و بیان کرد: علی رغم دستور رئیس جمهور مبنی بر 50درصد وام بلاعوض ناوگان نو و30درصد وام با بهره کم، تاکنون هیچ یک اجرایی نشده است و حتی آیین نامه اجرایی آن به صورت نگارش در نیامده است، مصوبات موجود هم به دلیل اینکه کارشناسی شده نبود برای اجرا با مشکلات عدیده ای مواجه شده است و وزارت صنعت هم که به عنوان مجری طرح محسوب می شود از اجرای طرح شانه خالی می کند.

رئیس انجمن رانندگان مسافربری عملکرد حسن نیا رئیس فعلی سازمان راهداری را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: حسن نیا از زمانی که سکانداری سازمان راهداری را در اختیار گرفت عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داد، متاسفانه حسن نیا وارث 5 سال بی تدبیری و عدم درایت کشاورزیان و معاونان حمل و نقل بوده است اما تاکنون با توجه به حواشی موجود در خصوص رانندگان بسیار خوب پیش رفته است.

خادمی زاده خاطر نشان کرد: مشکلات سازمان راهداری در زمان کشاورزیان تشدید شد زیرا عملکرد بسیار بدی را از خود نشان داد و علی رغم اینکه بارها مشکلات را به او گوش زد کردیم اما یکدندگی او باعث شد که توجه چندانی به مشکلات نداشته باشد.

او در پایان با بیان اینکه ما منتقد سرسخت عملکرد آخوندی هستیم، گفت: تصور می شود که اگر آخوندی جزو وزرای تغییری دولت دوازدهم باشد وزارت راه با تحول اساسى روبرو خواهد شد زیرا عملکرد او عملکرد عملیاتی نبوده بلکه بیشتر در حد حرف بوده است اما امیدواریم با تغییر وزیر، تحولی در سازمان راهداری ایجاد نشود و به دلیل عملکرد بسیار خوب حسن نیا به شدت مخالف عزل حسن نیا از ریاست سازمان راهداری هستیم.

400

کد خبر: 963100

وب گردی

وب گردی