نصب دستگاه شتاب نگار زلزله در چابهار تا یک ماه آینده/ هشدار نسبت به احتمال وقوع سونامی در مکران

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با توجه به احتمال و قوع سونامی در سواحل مکران، دستگاه های شتاب نگار زلزله در چابهار و نوار ساحلی مکران نصب می شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، درباره جزئیات تصمیمات سفر اخیر خود به همراه تعدادی از معاونان وزیر راه و شهرسازی به چابهار گفت: با توجه به اینکه در کشور 5 هزار کیلومتر مرز آبی داریم اما به بخش دریا در زمینه توسعه اقتصادی به اندازه کافی توجه نشده است. از بیش از انقلاب تاکنون محور برنامه های توسعه کشور، خشکی محور بوده است.

او با اشاره به وجود امکانات مناسب برای توسعه دریا محور گفت: حدود 2 درصد GDP (تولید ناخالص داخلی) به امکانات دریایی مربوط می شود که این میزان با برنامه ریزی می تواند به 10 درصد هم برسد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره توسعه دریامحور کفت: سواحل مکران یکی از مهمترین مراکزی است که می تواند مرکز توسعه دریایی کشور قرار گیرد. همچنین نقش استراتژیک در توسعه اقتصادی خواهد داشت. ولی جای تاسف است که چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران با وجود داشتن امکانات گسترده شاهد سکونت بیش از 60 درصد مردم این شهر در بافت های ناکارآمد شهری هستیم که این اتفاق قابل توجیه نیست و باید برنامه های توسعه ای برای رفع این معضل تهیه و تدوین شود.

این مقام مسئول مهمترین محور توسعه چابهار را توسعه حمل و نقل این منطقه دانست و یادآور شد: در جلسه ای که روز گذشته با سایر معاونان وزیر راه و شهرسازی داشتیم موضوعات مختلف حمل و نقل و شهرسازی چابهار اعم از دریایی، زمینی، ریلی و هوایی مطرح شد که اجرای آنها می تواند فرصت های گسترده ای برای توسعه ایجاد کند.

عضو شورای معاونان وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به رغم فرصت هایی که در چابهار و سایر مناطق جنوب شرق کشور داریم تهدیدهایی نیز دیده می شود که مهمترین آنها وجود گسل مکران است که این گسل در تاریخ خود فعالیت هایی هم داشته است از جمله وقوع چند سونامی در منطقه مکران می توان اشاره کرد که آخرین آن سال 1945 میلادی (1324 شمسی) به وقوع پیوست. البته کانون اصلی این زلزله پاکستان با بزرگای 8 ریشتر بود که آثار آن در منطقه مکران ایران نیز مشهود است. گفته می شود در اثر سونامی آن زمان ارتفاع آب در سواحل به 13 متر رسیده بود و تعدادی از روستاهای نزدیک سواحل به طور کامل تخریب شد. سالمندان این منطقه سونامی 1324 را به خاطر دارند.

شکرچی زاده تاکید کرد: بنابراین اهمیت دارد که در برنامه ریزی برای توسعه مکران موضوع گسل های منطقه را نیز درنظر بگیریم. ضمن اینکه تحقیقات علمی در این خصوص به اندازه کافی در مرکز تحقیقات وجود دارد و برای ارزیابی خطرپذیری منطقه مکران می توان به این مستندات مراجعه کرد. همچنین از دیگر اقدامات موردنیاز نصب دستگاه های شتاب نگار در طول سواحل مکران است که تا حدودی به رصد حرکت پوسته زمین در منطقه کمک می کند.

او یادآور شد: قرار است نخستین دستگاه شتاب نگار که اخیرا خریداری کردیم در منطقه آزاد چابهار نصب شود که تا ماه آینده این اتفاق رخ خواهد داد. به مرور چند دستگاه دیگر برای متراکم تر کردن شبکه شتاب نگاری در منطقه نصب خواهیم کرد.

شکرچی زاده گفت: در حال حاضر، 43 دستگاه شتاب نگار زلزله در سیستان و بلوچستان نصب شده است که بتدریج دستگاه های بیشتری به آنها می افزاییم و قرار است سونامی را با دستگاه های شتاب نگاری که در خود دریا نصب می شود رصد کنیم.

به گفته او با توجه به بزرگ بودن این پروژه همکاری سایر دستگاه ها از جمله سازمان بنادر ودریانوردی به پیشبرد آن کمک خواهد کرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بخش دیگری از مذاکرات روز گذشته اشاره و تصریح کرد: بحث مهم دیگر بحث ایمنی جاده های سیستان و بلوچستان بود. متاسفانه به جهت نزدیکی به مناطق مرزی با همسایگان شرقی و همچنین قاچاق انسان ما شاهد وقوع تصادفات متعدد و کشته های بالا در جاده های استان هستیم. از سوی دیگر از سال 95 به بعد تعداد کشته های جاده ای افزایش پیدا کرده است.

او ادامه داد: از سال 95 که کشته های جاده ای 15هزار و 201 نفر بود تاکنون این آمار افزایشی بوده است که سهم سیستان و بلوچستان از این روند افزایشی بیشتر بوده است و از 870 کشته در سال 95 به 815 نفر در سال 96 رسید که افزایش 4.5 درصدی را نشان می دهد. این آمار نشان می دهد که کشته های جاده ای در سیستان و بلوچستان 3 برابر میانگین کشوری است. به همین جهت توجه به ایمنی جاده ها در این استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

شکرچی زاده گفت: در مرکز تحقیقات برای این موضوع تحقیقات موردی انجام دادیم و قرار است به این موضوع توجه بیشتری در بخش مطالعات ایمنی جاده ای مرکز تحقیقات شود. همچنین قرار است با معاونت معماری وشهرسازی تحقیقات مشترکی درباره وضعیت شهرسازی چابهار انجام دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 963130

وب گردی

وب گردی