طرح تجمیع واحدها به نفع اساتید و دانشجویان بوده و کیفیت آموزش را بالا می‌برد

عضو هیأت علمی دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد قم تجمیع واحدهای دانشگاه آزاد را بسیار خوب توصیف کرده و آن را موجب بالا رفتن کیفیت آموزش دانست و گفت: با طرح تجمیع، پراکندگی‌ها کم شده، دانشجوها در یکجا متمرکز می‌شوند و اساتید هم با این دانشجوها کار می‌کنند.

دکتر فراهانی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد در گفت‌و‌گو با ایسکانیوز با اشاره به برخی سختگیری‌های بیش از حد در بخشنامه‌های پژوهشی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، اظهار داشت: این سخت گیری‎ها گاه موجب غیرقابل اجرا شدن مفاد بخشنامه می‌شود و ما که اکثرا کارهای پژوهشی انجام می‌دهیم قادر به عملی کردن آنها نیستیم چه برسد به همکارانی که تازه کار پژوهشی را شروع کرده‌اند. این بخشنامه‌ها کار را بسیار مشکل کرده و موجب کاهش انگیزه اساتید در امر پژوهش شده است.

وی ضمن مقایسه نحوه اعطای پژوهانه(گرنت پژوهشی) در دانشگاه‌های دولتی و آزاد گفت: دست همکاران ما در دانشگاه‌های دولتی در نحوه مصرف پژوهانه‌ها و انجام کار پژوهشی باز است؛ اما در دانشگاه آزاد وقتی گرنتی به اساتید تعلق می‌گیرد به جای مرتفع کردن مشکلات، موجب افزایش آن‌ها می‌شود. این مسأله موجب شده بسیاری از اساتید از گرفتن گرنت‌ها منصرف شوند.

استاد زیست‌شناسی دانشگاه آزاد با انتقاد از نحوه بررسی مقالات در سازمان خاطرنشان کرد: در پذیرش مقاله‌های مربوط به طرح‌ها، پژوهش‌ها و مقاله‌های موظفی - تشویقی بررسی علمی منصفانه‌ای انجام نمی‌شود. این مقالات قبلا در خود واحدها بررسی می‌شد اما الان باید حتما به سازمان رود و متاسفانه کسانی که مسئولیت بررسی را بر عهده دارند صرفا کارشناس هستند. آنها عمدتا بی‌اطلاع از میزان سختی‌های نوشتن مقاله و مولفه‌های ارزش‌گذاری آن بوده و حتی به انتشار مقالات در مجلات معتبر توجه نمی‌کنند. این مسأله کار پژوهش را کُند و سخت می‌کند. انتظار داریم کارهای مربوط به اعضای هیأت علمی توسط گروه‌های هیأت علمی سازمان انجام شود نه توسط کارشناس‌ها که در سطح لیسانس و فوق لیسانس هستند.

وی اظهار داشت: سختگیری در دانشگاه‌های دولتی برای ارتقا به استادیاری بسیار زیاد است ولی برای دانشیاری و استادی کمتر. این مسأله در دانشگاه آزاد برعکس اتفاق می‌افتد و سختگیری‌ها در ارتقا خیلی خیلی زیاد است. شاید این ارتقاها بار مالی برای سازمان داشته باشد ولی نداشتن آن هم چیز خوبی نیست و اگر بیش از 4 سال طول بکشد رکود اتفاق افتاده که اگر تعدیل شود در ایجاد نشاط علمی بسیار موثر خواهد بود.

دکتر فراهانی بحث میان رشته‌ای را در دانشگاه آزاد مغفول مانده دانست و اظهار داشت: الان دنیا در میان رشته‌ای کار می‌کند. دانشگاه‌های دولتی هم در این حوزه فعال هستند و موضوعاتی می دهند که تکمیلی باشد ولی متاسفانه در دانشگاه آزاد این تشویق وجود ندارد. بدین ترتیب هم کارهای پژوهشی در این حوزه با محدودیت در دانشگاه مواجه شده و باعث می‌شود اساتید جهت تحقیقات به سایر مراکز پژوهشی خارج از دانشگاه مراجعه کنند و هم توزیع دانشجو میان اساتید نامتعادل می‌شود.

وی تاکید کرد: تعدادی رشته داریم که به جذب صفر رسیده‌اند مانند علوم گیاهی. دانشگاه دیگر نمی‌تواند با این عنوان دانشجو بگیرد و باید رشته را به‌روز کند و مثلا بیوتکنولوژی گیاهی بگیرد زیرا اساتید این رشته هم دیگر علوم گیاهی قدیم را کار نمی‌کنند و در حوزه بیوتکنولوژی گیاهی فعالیت می‌کنند. اگر به این نام، رشته اعلام شود دانشجو هم جذب می‌شود. متاسفانه دانشگاه آزاد این تمهیدات را نداشته است و حتی بحث فعالیت آموزشی اساتید و ارتقای آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

دکتر فراهانی تجمیع واحدهای دانشگاه آزاد را بسیار خوب توصیف کرده و آن را موجب بالا رفتن کیفیت آموزش دانست و گفت: با طرح تجمیع، پراکندگی‌ها کم شده، دانشجوها در یکجا متمرکز می‌شوند و اساتید هم با این دانشجوها کار می‌کنند و دیگر استادی نیست که در شهرستان بوده و دانشجو نداشته باشد. بعلاوه برخلاف تصور عامه که کیفیت کار دانشگاه آزاد را پایین می‌دانند ما سعی کرده‌ایم کیفیت را بالا نگه داریم.

سردبیر فصلنامه علمی-پژوهشی بیولوژی کاربردی در بیان مشکلات پیش روی اینگونه نشریات گفت: تاخیر سازمان در حل مشکلات مجلات پژوهشی موجب می‌شود کم کم سرعت مجله پایین آمده و انتشار به تاخیر بیفتد و در نتیجه تعداد مقالات ارسالی برای آن کم شده و عقب‌ماندگی پیدا کند. انتظار داریم سازمان با سرعت بخشیدن به رفع مشکلات، ما را در ارتقای این نشریات کمک کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 963134

وب گردی

وب گردی