نباید از یک سوراخ دوبار گزیده شد/ افزایش قیمت بنزین در هاله‌ای از ابهام

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان جایگاه‌داران سوخت کشور، با تاکید براینکه باید قیمت بنز ین در کشور واقعی شود، گفت: این فرآورده استراتژیک، سرمایه نسل آینده است. متاسفانه مجلسی ها نگاه ملی و اقتصادی به این قضیه ندارند؛ بیشتر به دنبال جمع کردن رای برای دوره‌های آینده هستند که بگویند ما قیمت‌ها را گران نکردیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، این روزها باز هم زمزمه افزایش قیمت بنزین و نیز سهمیه بندی در محافل خبری، مجلس و دولت مطرح است؛ چرا که برخی از نمایندگان اعتقاد براین دارند که در صورت کاهش صادرات نفت و تشدید تحریم‌ها افزایش قیمت یکی از سنایورهایی است که باید اجرا شود. ناگفته نماند که در کنار این موضوع؛ رونمایی از نسل جدید کارت سوخت تنور افزایش قیمت بنزین و نیز سهمیه بندی را داغ تر کرده است.

بسیاری براین باور هستند که سهیه بندی بنزین سبب افزایش رانت و فساد در جایگاه‌های سوخت می‌شود؛ چرا که این مورد در آزمون قبلی رد شده است؛ اما اینکه این قیمت کی روند صعودی به خواهد گرفت هنوز خبری درستی در دست نیست.

در همین راستا هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفته است شرایطی که سبب می‌شود تا ما به سمت سهمیهبندی و دو نرخی کردن بنزین پیش برویم کاهش فروش نفت ایران در بازارهای جهانی است که در این صورت ما باید بنزین را حتما گران کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از منظر بنده افزایش قیمت بنزین قطعا طی روزهای آینده رخ خواهد داد اما هنوز زمان قطعی این موضوع مشخص نشده است.

همچنین حسین امیری خامکانی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، در خصوص بحث افزایش قیمت بنزین در کشور اظهار کرد: هنوز در این زمینه نه دولت و نه مجلس مباحثی را مطرح نکرده اند.

او تاکید کرد: در حال حاضر این موضوع در دستور کار مجلس و کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیست.

ناصر رئیسی فرد رئیس انجمن صنفی کارفرمایان جایگاه‌داران سوخت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چند روز پیش از نسل جدید کارت سوخت در کشور رونمایی شد؛ آیا این احتمال وجود دارد که دوباره به دوره سهمیه‌بندی بنزین برگردیم اظهار کرد: بنده صددرصد مخالف کارت سوخت و سهمیه بندی هستم، امیدوارم هیچ‌وقت این اتفاق رخ ندهد و دولتمردان واقعا این تجربه را داشته باشند که از یک سوراخ دوبار گزیده نشوند، چرا که سهیمه بندی بدترین روش عرضه فرآورده با کارت سوخت است.

او در خصوص افزایش قیمت بنزین افزود: دولت باید با راستگویی و شفاف سازی قیمت‌ها را واقعی کند تا علاوه بر جلوگیری از قاچاق سوخت، مازاد افزایش قیمت حامل‌های انرژی را صرف هزینه‌های زیرساخت‌ها کند؛ نه اینکه صرف هزینه جاری دولت شود.

رئیسی فرد با تاکید براینکه باید قیمت فرآورده نفتی واقعی شود، گفت: این کالای ملی، سرمایه نسل آینده است. متاسفانه مجلسی ها نگاه ملی و نگاه اقتصادی به این قضیه ندارند؛ مجلسی‌ها بیشتر به دنبال جمع کردن رای برای دوره‌های آینده هستند که بگویند ما قیمت‌ها را گران نکردیم.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان جایگاه‌داران سوخت کشور، تاکید کرد: اگر ما یک سیستم جامع نظارتی در کشور داشته باشیم به طور یقین می‌توانیم سازماندهی درستی را انجام دهیم.

او افزود: قطعا اگر قیمت بنزین افزایش پیدا کند، کمتر از یک درصد در سبد خانوارهای تاثیرگذار خواهد بود. البته اگر ما رها کنیم مثل همین کاری که الان انجام می‌دهیم و نظارتی نداشته باشیم، فقط قیمت‎‌ها را تغییر دهیم قطعا این موضوع برای جامعه مضرر خواهد بود. دوم اینکه طی پنج سال گذشته قیمت بنزین افزایش نیافته است؛ آیا هیچ کالایی گران نشده است؟ ظرف چندماه گذشته صددرصد قیمت کالا روند افزایشی به خود گرفته است. پس نمی‌توانیم اذعان کنیم که افزایش قیمت بنزین سبب افزایش قیمت سایر کالاها و تورم در جامعه می‌شود. چرا که بنزین اثرگذار نیست؛ بلکه یک کالای استراتژیک مصرفی است.کسانی که نیازمند هستند مصرف می‌کنند. در ضمن اگر قیمت واقعی شود مدیریت مصرف در کشور شکل می‌گیرد.

او خاطر نشان کرد: به‌خاطر جاذبه های قیمتی که در مرزها وجود دارد مدام شاهد افزایش قاچاق این فرآورده هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 963250

وب گردی

وب گردی