اندر احوالات رشته کشاورزی؛ بازار کار و چالش های پیش رو

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایلام گفت: رشته های کشاورزی بسیار متنوع هستند، در صورتی که داوطلب به صنایع غذایی علاقه مند باشد می تواند در تولید و بسته بندی محصولات غذایی مشغول به کار شود، در صورتی که فرد طرفدار رشته زراعت باشد، می تواند در زمینه تولید محصولات زراعی به فعالیت بپردازد.

دکتر محمد میرزایی حیدری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایلام در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: من دارای مدرک دکتری تخصصی کودهای بیولوژیک از کشور انگلستان هستم. این رشته در واقع با تولید محصولات ارگانیک و کاهش کودهای شیمیایی در ارتباط است.

وی ادامه داد: همان طور که می دانید زمانی که مواد شیمیایی محصولات کشاورزی به صورت غیر استاندارد برای انسان، حیوانات، دام و طیور مضر است و در صورت مصرف آن، عوارضی را به دنبال خواهد داشت. در واقع نیترات مازاد محصولات، در صورتی که از میزان استاندارد فراتر رود، خطرناک است و منجر به بروز بیماری هایی مانند سرطان، ناراحتی معده و دستگاه گوارش و... خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایلام گفت: علم جدید کشاورزی، بر تولید محصولات سالم تاکید دارد و فارغ التحصیلان از این رشته تلاش می کنند تا مصرف کودهای شیمیایی به حداقل میزان ممکن برسد تا کمترین آسیب به انسان، حیوانات و دام و طیور وارد شود.

وی اضافه کرد: این رشته در واقع کاربرد میکروبیولوژی را در کودهای زراعی دارد. ما با استفاده از کودهای بیولوژیک، مصرف کودهای شیمیایی را کاهش می دهیم و با استفاه از کود بیولوژیک (میکروارگانیسم های موجود در خاک)، این کودها را تجزیه کرده و با افزایش جمعیت آن، مواد قابل جذب گیاه در خاک را نیز افزایش می دهیم، از سویی دیگر این امر منجر به کاهش مصرف کودهای شیمیایی خواهد شد.

میرزایی حیدری در زمینه بازار کار رشته کودهای بیولوژیک گفت: با توجه به اینکه من هم با کشاورزان و هم با فارغ التحصیلان این رشته در ارتباط هستم، حلقه مفقوده ای در میان این افراد وجود دارد، کشاورزانی که از دوران کودکی به کشت و کار مشغول هستند، معمولا دل خوشی از کشاورزی ندارند و از تحصیل رشته های مرتبط با آن فراری اند. معمولا این افراد ترجیح می دهند در یک رشته به جز کشاورزی و در شهری دیگر، ادامه تحصیل دهند، زیرا معمولا کشاورزان در شرایط سخت کار می کنند و در مقابل از این امر سود چندانی نیز دریافت نمی کنند.

وی افزود: استقبال از بازار کار این رشته به دلیل آن که بحث دلال، تولید کننده و کشاورز مطرح می شود،چندان نیست زیرا فردی که در کودکی در کنار پدرش به کشاورزی پرداخته است، تمایل چندانی ندارد که در این رشته تحصیل کند. از طرفی دیگر برخی از شهرنشینان که تا به حال در مزرعه نبودند، با تصور اینکه کشاورزی رشته خوب و رمانتیکی است، وارد این رشته می شوند. در چنین شرایطی افرادی که در زمین و مزرعه عملا کار نکرده باشند، زمان پروژه پایان نامه و سایر پروژه های علمی و تحقیقاتی، از این رشته بیزار می شوند به دنبال کارمندی و کارهای پشت میزی مرتبط با رشته خود می روند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایلام گفت: از طرفی دیگر کشاورزان جوانی که سال ها در کنار پدرشان تجربه کسب کرده اند به جای اینکه دانش مربوط به کشاورزی را به طور آکادمیک فرا بگیرند، از این رشته فرار می کنند. از این رو نه فارغ التحصیلان رشته کشاورزی به کار در مزرعه علاقه مند هستند و نه کشاورزان جوان در رشته کشاورزی تحصیل می کنند. در چنین شرایطی سازمان ها، نهادها و متخصصان این امر مانند سایر کشورها، می توانند سهمیه ای برای کشاورزان جوان در نظر بگیرند تا بتوانند در رشته هایی که با تولید محصولات مرتبط است، به تحصیل بپردازند. در چنین شرایطی این افراد انگیزه لازم برای شرکت در رشته های کشاورزی را دریافت می کنند.

وی در پایان تاکید کرد: رشته های کشاورزی بسیار متنوع هستند، در صورتی که داوطلب به صنایع غذایی علاقه مند باشد می تواند در تولید، بسته بندی محصولات غذایی مشغول به کار شود، در صورتی که فرد طرفدار رشته زراعت باشد، می تواند در زمینه تولید محصولات زراعی به فعالیت بپردازد. قطعا تولید و عملکرد محصولات فارغ التحصیلان رشته کشاورزی، زراعت و باغبانی بیشتر از افرادی است که هیچ علمی در این زمینه نیاموخته و به صورت سنتی فعالیت می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 963255

وب گردی

وب گردی