سبز ترین مسیر برای فرار از آلودگی

این روزها با از بین بردن باغات و اراضی مشجر و همچنین ساخت و سازهای نامتعارف و ساختمان های بلند مرتبه در مسیر بادهای غرب پایتخت و افزایش خودروهای تک سرنشین شاهد افزایش روز افزون آلودگی هوا هستیم.

به گزارش ایسکانیوز مصطفی سلیمی شهردار منطقه 3 در این یادداشت می نویسد: یکی از مهم ترین مشکلات و معضلاتی که مردم کلانشهر تهران را تهدید می کند، آلودگی هواست.

موضوعی که چند سالی است نه تنها راه حل مناسبی برای کاهش آن ارائه نشده، بلکه با از بین بردن باغات و اراضی مشجر و همچنین ساخت و سازهای نامتعارف و ساختمان های بلند مرتبه در مسیر بادهای غرب پایتخت و افزایش خودروهای تک سرنشین شاهد افزایش روز افزون آلودگی هستیم.

در کلانشهر تهران هم علت بخشی از آلودگی هوا ریزگرد ها و بخشی دیگر، مصرف سوخت های فسیلی است که وضعیت و شرایط اقلیمی تهران هم به آن دامن زده است. با توجه به شرایط موجود بهترین راهکار برای کاهش آلودگی هوا استفاده از طرح های موفق در کشورهای پیشرفته است که این امر با مطالعه کارشناسان و نگاه مسئولانه مسئولان قطعا قابل برنامه ریزی و اجراست. یکی از طرح های موفق در سراسر دنیا و به ویژه در کشورهای پیشرفته دوچرخه سواری و ایجاد مسیر های ویژه تردد در آن و یا حتی احداث بزرگراه هایی برای دوچرخه سواری است. طرحی که علاوه بر موفقیت در کشورهای اروپایی در کشورهای آسیایی مانند ژاپن باعث شده تا این فرهنگ از کودکی نهادینه شود.


به همین منظور شهرداری منطقه 3 به عنوان یکی از مهمترین مناطق پایتخت که به نوعی قطب گردشگری کلانشهر تهران به حساب می آید طرحی را به شکل فرا منطقه ای به عنوان مسیر ویژه دوچرخه را در نظر گرفته که قرار است که دامنه آن فراتر از مرزهای منطقه رود.

از آنجایی که دغدغه شهرداری منطقه 3 نخست سهولت در تردد مردم است لذا وعده ما در مدت زمانی کوتاه آن هم برای آسان شدن رفت آمد مردم تحقق یافت و با همت خدمتگزاران در شهرداری منطقه 3 فاز نخست این طرح در خیابان میرداماد به طول 100 متر افتتاح شد و در تلاشیم تا به یاری حق با گسترش این طرح فاز های بعدی را هم به مرحله بهره برداری برسانیم. بی شک اجرای این طرح در سطح کلان نیازمند مشارکت بخش خصوصی در این حرکت ارزشی و محیط زیستی است تا با سرمایه گذاری بخش خصوصی حتی دوچرخه را هم در اختیار مردم قرار دهیم. هرچند اولویت ما استفاده مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی و بعد دوچرخه است تا این امکان فراهم شود که علاقه مندان به دوچرخه سواری با طی حداقل مسافت مورد نظر در مسیری امن به همه نقاط شهر به راحتی تردد کنند.

700

کد خبر: 963275

وب گردی

وب گردی