اولویت بانک مرکزی باید درمان  بیماری های مزمن پولی و بانکی کشور باشد

یک کارشناس ارشد پولی و بانکی در خصوص اولویت های کاری رییس جدید بانک مرکزی اعلام کرد: مهم ترین اولویت آقای همتی و دستیارانش قطعا سر و سامان دادن به بازار پول و ارز و سکه است  که متولی اصلی آن بانک مرکزی است.

همایون دارابی کارشناس ارشد پولی و بانکی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز اظهار کرد: مهم ترین اولویت آقای همتی و دستیارانش قطعا سر و سامان دادن به بازار پول و ارز و سکه است که در شرایط بحران کنونی اهمیت فوق العاده ای دارد و متولی اصلی آن نیز در حال حاضر بانک مرکزی است.

دارابی افزود: اولویت بعدی سکان دار جدید بانک مرکزی، رسیدگی به روابط بین المللی بانک مرکزی درسایه ی آستانه ی تحریم های جدید آمریکا وهمچنین سر و سامان دادن به نقل و انتقالات و دادوستد های مالی کشور است.

او ادامه داد: موضوع مهم و مبرهن این است که آقای همتی در وضعیت دشوار و پیچیده ی اقتصادی قبول مسئولیت کرده اند که شاید دراین شرایط بحرانی کمتر کسی سکان این بازار مالی آشفته را بر عهده می گیرد. قطعا وظایف سنگین و بزرگی پیش روی رئیس کل جدید هست و نیازمند مشاوره و رایزنی هایی در سطح بالا و همچنین حمایت های همه جانبه ی دولت و تمام ارکان نظام از ایشان در تمام بخش هاست تا بتواند این مسئولیت سنگین رابا موفقیت پیش ببرد.

این کارشناس ارشد پولی و بانکی تصریح کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم ما دو بیماری مزمن را در نظام پولی کشورشاهد بودیم که اولین آن،سردرگمی و نبود یک برنامه و استراتژی میان مدت و بلندمدت است،همچنین دومین بیماری اقتصادی که دچار آن هستیم، روزمرگی و عدم مطالعات اقتصادی قوی، عدم استفاده از نخبگان اقتصادی ، عدم مشورت با کارشناسان خبره اعم از کارشناسان آکادمیک و تجربی بزرگترین آفتی است که در این سالها در بانک مرکزی شاهد آن بوده ایم.

دارابی ادامه داد: مشکل دیگر ما مربوط به جزیره نگری و عدم ارتباطات سازنده میان بانک مرکزی و دستگاه های دیگراست که رفتارهایی از بانک مرکزی به خصوص در مورد پتانسیل های بازار سرمایه و بازار ارز و سکه بروز کرده بود که این رفتارها بسیارعجیب بود وباعث شد بعضی از بخش ها به عرضه مستقیم وحرکت های انفرادی و افراطی روی آورند.

این کارشناس اقتصادی افزود: همه ما می دانیم در حال حاضر شرایط اقتصادی بسیار حساسی داریم واگربانک مرکزی در برخی از روش ها و عملکرد های خود تجدید نظر نکند روز های آینده هم روزهای تیره و تاریست که دورنمای روشنی برای فعالان اقتصادی در بر نخواهد داشت .

همایون دارابی در آخر با آرزوی موفقیت برای آقای همتی درسمت رئیس کل جدیداظهار کرد: به عنوان یک کارشناس اقتصادی براین نکته تاکید میکنم که بانک مرکزی نیازمند اصلاح این دو بخش است یعنی هم سیاست گذاری مدون تری نسبت به آینده داشته باشد وخودش را یک جزیره ی منفرد یا یک برج عاج فرض نکند همچنین با دیگر بخش های نظام اقتصادی کشورارتباط و معاوضه داشته باشد و از پتانسیل های اقتصادی دیگر بخش های کشور برای بهبود روند کار این مجموعه استفاده کند.

کد خبر: 963278

وب گردی

وب گردی