رشته  فلسفه را بهتر بشناسیم

رئیس دانشگاه آزاداسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: فلسفه رشته مادر است و در بسیاری از ارگان ها و علوم کاربرد دارد؛ اما در شرایط فعلی در ایران مغفول واقع شده است و بازار کار مناسبی ندارد.

عزیز جوانپور رئیس دانشگاه آزاداسلامی استان آذربایجان شرقی فارغ التحصیل دکتری فلسفه محض از واحد علوم و تحقیقات در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره رشته فلسفه و کاربردهایش، گفت: فلسفه رشته مادر است و تمام علوم نیازمند این رشته هستند. اولین و مهم ترین بحث آن هستی شناسی و معرفت شناسی است، رشته بسیار کاربردی و سختی است و فرد اگر علاقه مند به این رشته نباشد نمی تواند ادامه دهد.

رئیس دانشگاه آزاداسلامی واحد تبریز افزود: در بسیاری از ارگان ها از جمله آموزش و پرورش، وزارت اطلاعات، وزارت خارجه و بسیاری از موسسات برای شناخت مکاتب و جریانات فکری نیازمند فلسفه هستند؛ اما در شرایط فعلی باتوجه به اینکه در ایران رشته فلسفه مغفول واقع شده است این رشته بازار کار مناسبی ندارد و قطعا نیاز به بررسی و بازنگری این رشته در کشور به طور آشکار حس می شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: داوطلبان برای ورود به این رشته باید علایق درونی نسبت به شناخت جهان هستی داشته باشند و به افراد علاقه مند به این رشته توصیه می کنم که اگر واقعا به دنبال درک درست از عالم هستی هستند وارد رشته فلسفه شوند.

جوانپور در پایان تاکید کرد: برای قبولی در این رشته، فلسفه و منطق، ادبیات و عربی سهم بیشتری را به خود اختصاص می دهند که داوطلب باید این دروس را با بالاترین درصد پشت سر بگذارد تا وارد این رشته شود.

گفتنی است، واژه فلسفه ریشه در کلمه یونانی آرخه به معنی بذر دارد. در واقع فلسفه به دنبال کشف ریشه مواد عالم است و این که جهان هستی از چه چیز به وجود آمده است. همچنین واژهٔ فلسفه به معنای دوستداری حکمت نیز هست و ریشهٔ یونانی دارد که سپس به عربی و فارسی راه یافته است.

فلسفه را غربی‌ها در ترکیب دو مفهوم فیلو و سوفیا به معنی دوستداری دانش می‌گیرند. آن‌ها مفهوم دیگری دارند که Wisdom خوانده می‌شود و در عربی، معادل تقریبی حکمت شناخته می‌شود. پس نزد غربی‌ها فلسفه و ویزدام دو مفهوم متفاوت هستند.

در رشته‌ فلسفه‌، دانشجویان‌ بیشتر شناخت‌ مفصلی‌ درباره‌ تاریخ‌ فلسفه‌ غرب‌ به‌ دست‌ می‌آورند؛ یعنی‌ سیر تاریخی‌ فلسفه‌ را از فلسفه‌ یونان‌ تا زمان‌ حاضر و تا حدودی‌ نیز سیر تاریخی‌ فلسفه‌ اسلامی‌ را مطالعه‌ و بررسی‌ می‌کنند. پس رشته فلسفه در معنای عام آن به فلسفه غرب می‌پردازد.

بهترین دانشکده های فلسفه در ایران دانشگاه های تهران، علامه و بهشتی هستند و واحدهای تهران مرکزی و علوم و تحقیقات در دانشگاه آزاد هم جز واحدهای برتر دانشگاه آزاد در ارائه این رشته هستند و داوطلبان برای قبولی در دوره روزانه باید موفق به کسب رتبه حدودی بین 900 تا 1400 شوند که این میزان در هر سال با توجه به میزان و تعداد متقاضی متفاوت است.

گرایش های ارشد فلسفه :

فلسفه

فلسفه تطبیقی

منطق

فلسفه دین

منطق فهم دین

اخلاق (با 2 گرایش)

گرایش های دکترای فلسفه:

فلسفه دین

فلسفه هنر

فلسفه منطق

فلسفه اخلاق

فلسفه علم و فناوری

فلسفه

فلسفه فیزیک

فلسفه علوم اجتماعی

وضعیت استخدامی رشته کارشناسی فلسفه

مشاغل زیر به طور مستقیم به این رشته تحصیلی ارتباط دارد و دانش آموختگان در صورت فعالیت در این شغل بیشترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود برقرار خواهند کرد :

مــعــلــم پژوهشگر (در حوزه تخصصی مربوطه)

با توجه به محدود بودن فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان رشته فلسفه در مقطع کارشناسی، مشاغل زیر می توانند فرصت های مناسبی برای اشتغال و استخدام این افراد باشند :

نویسنده سردبیر (روزنامه، مجله، صدا و سیما و ...)

البته فارغ التحصیلان فلسفه می توانند به استخدام در نهادها و سازمان هایی همچون سازمان صدا و سیما، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ... فکر کنند. هر یک از سازمان های فوق به نحوی با تخصص این افراد مرتبط است و پست هایی برای استخدام آنها درنظر گرفته است.

لازم به ذکر است، رشته فلسفه در حال حاضر جایگاه خوبی به لحاظ بازار کار در کشور ندارد که این امر ناشی از مغفول ماندن علوم انسانی در کشور است در شرایطی که در کل دنیا توجه به علوم انسانی که مبنای مدیریت جهانی است در راس امور قرار دارد و در تمام کشورهای پیشرفته تمامی مدیران از فارغ التحصیلان بومی در رشته های علوم انسانی هستند متاسفانه در ایران به این رشته ها توجهی نمی شود و بیشتر افراد تمایل به رشته هایی دارند که بازار کار مناسبی دارد تا بتوانند آینده خود را تضمین کنند و این شرایطی است که سبب مهجور واقع شدن دیگر علوم از جمله فلسفه در علوم انسانی شده است که قطعا ادامه این روند برای کشور خطرناک است که نیازمند توجه مسئولان امر به این مساله است.

انتهای پیام/

کد خبر: 963280

وب گردی

وب گردی