بشارتی:  مسخره‌ترین کار  در کنسرت اجرای پلی بک است/ مشکل اصلی موسیقی  ما در ایران عدم رعایت قانون کپی‌رایت است

نویسنده و محقق موسیقی گفت: مشکل اصلی موسیقی ما در ایران عدم رعایت قانون کپی‌رایت است و انگشت اشاره‌ی این موضوع فقط به سمت مسئولین نیست، مردم هم درست عمل نمی‌کنند

محمد جواد بشارتی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در رابطه با ارزیابی فضای موسیقی جامعه، گفت: به خاطر شرایط رکود و ثبات طولانی مدتی که در فضای موسیقی حاکم است، ارزیابی موسیقی در کوتاه مدت ممکن نیست و ما حداقل باید بازه‌ی 10 ساله برای ارزیابی روند موسیقی در نظر بگیریم. هم‌اکنون در شرایطی نیستیم که تحریم‌های شخصی به موسیقی ضربه بزند، آنچه به موسیقی آسیب می‌زند، کمبود بودجه در این حوزه است و این مسئولیت هم به عهده‌ی همه‌ی افراد است.

وی خاطر نشان کرد: در ایران با موسیقی دو وجهی برخورد می‌شود. مردم هم به موسیقی علاقه دارند؛ یعنی گوش می‌کنند، استفاده می‌کنند و از داشتن آن خوشحال می‌شوند و هم حاضر نیستند برای آن هزینه کنند.

وی تصریح کرد: بسیاری از افراد مبالغ قابل توجهی را برای غذاخوردن در رستوران‌ها هزینه می‌کنند اما وقتی به همین افراد می‌گوییم یک آلبوم موسیقی خریداری کنید، سخن از اوضاع بد اقتصادی به میان می‌آورند، هرچند که هزینه‌ی این اثر هنری یک دهم هزینه‌ی رستوران باشد.

بشارتی در ادامه افزود: درصد خیلی کمی از بودجه‌ای که هرساله به بخش فعالیت‌های فرهنگی اختصاص داده می‌شود، به بخش موسیقی می‌رسد. همین بودجه‌ی اندک هم بیشتر صرف حقوق گروه‌های بزرگی مثل ارکست ملی می‌شود و بخش اعظمی هم مختص برگزاری جشنواره‌ی موسیقی فجر است، با این اوصاف بخشی بسیار اندکی به فعالیت‌های نوپا و یا آموزشی داده می‌شود.

وی در رابطه با گسترش اجرای پلی‌بک در ایران، عنوان کرد: پلی‌بک در همه‌ جای دنیا متداول است؛ اما باید در نظر داشت که این نوع اجرا در جشن‌های مناسبتی و همایش های خیابانی دیده می‌شود و به نظرم یکی از مسخره‌ترین و احمقانه‌ترین کارها اجرای پلی‌بک در زمان کنسرت است.

مخاطب هزینه می‌کند و به سالن کنسرت می‌آید تا با حس و هیجانی که خاص همان روز و همان فضا است از کنسرت لذت ببرد، با اجرای پلی‌بک خواننده حق مخاطب را ضایع می‌کند و حتی اگر شنونده متوجه این موضوع نشود خواننده در قبال این حق خوری مسئول است.

501

کد خبر: 963286

وب گردی

وب گردی