۱۸نفر به دلیل حمل موادمخدر از سفرحج بازماندند/ حجاج هیچ دارویی با خودنبرند

رییس پلیس فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه هنوز ۶۴هزار زائر به مکه اعزام نشده اند، گفت: مرکز پزشکی حج بیمارستان های مخصوص دارد و هیچ نیاز دارویی برای زائران وجود ندارد.

به گزارش ایسکانیوز از میزان، سردار حسین مهری رییس پلیس فرودگاه‌های کشور در نشست مشترک رییس پلیس فرودگاه‌های کشور و نماینده سازمان حج و زیارت پیرامون تکریم زائران حج در سخنانی گفت: از ۱۹فرودگاه عملیات اعزام زائران آغاز شده و ۸۵هزار زائر به همراه هزار نفر از عوامل به سرزمین وحی منتقل می‌شوند.


وی با اشاره به اینکه در سی فرودگاه، یک دوره کلاس تعالی رفتار و کنترل خشم و استرس برگزار شده است و ۲۹۹نفر از همکاران ما در این کلاس‌ها حاضر شده اند، ادامه داد: تا کنون ۲۱هزار و ۲۱۵ زائر به مدینه منتقل شده اند و پرواز‌ها ادامه دارد.


رییس پلیس فرودگاه‌های کشور گفت: با هماهنگی پلیس عربستان امسال ده قلم دارو از سوی عربستان به عنوان داور‌ی ممنوعه اعلام شد؛ از جمله: آمپول مورفین، شربت متادون، قرص هیدومرفین، قرص متیل فنیدات، هیدرو کلرات و شربت اکسپکتورانت، کدیین و قرص کدیین را ممنوع اعلام کردند که به زائران گفتیم مخصوصا قرص کدیین و شربت اکسپکتورانت را اصلا با خودشان به همراه نبرند.

سردار مهری یادآور شد: آمپول پتیدین ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم، آمپول مرفین ۱۰ میلی گرم، قرص متادون ۵ و ۲۰ میلی گرم، شربت متادون، قرص هیدرومرفین ۲ میلی گرم، قرص متیل فنیدات هیدروکلرواید، قرص ترامادول ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم، آمپول ترامادول ۵۰ میلی گرم، شربت اکسپکتورانت کدئین و قرص استامینوفن کدئین از جمله این دارو‌ها است.

این مقام ارشد انتظامی گفت: حمل مایعات اسیدی مثل آبلیمو، آبغوره و ترشیجات، کارد، چاقو، وسایل برنده، انواع قوطی‌های حاوی مواد اشتعال زا مثل گاز و فندک نیز برابر قوانین بین المللی ممنوع می‌باشد، لذا حجاج از قراردادن این اقلام و اشیاء نیز در داخل وسایل خود جدا خودداری کنند.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور افزود: برخی دارو‌های گیاهی از نظر ظاهری شباهت زیادی با مواد مخدر دارند مثل شیرین بیان، این گونه دارو‌ها برای پلیس عربستان ناشناخته است، بنابراین زوار عزیز از حمل این اقلام نیز جدا خودداری کنند.

سردار مهری با اشاره به اینکه هنوز ۶۴هزار زائر به مکه اعزام نشده‌اند، گفت: مرکز پزشکی حج بیمارستان‌های مخصوص دارد و هیچ نیاز دارویی برای زائران وجود ندارد.

۱۸نفر به دلیل حمل مواد مخدر از حج باز ماندند

وی گفت: یکی از شایعترین اتفاقات این چند روز این بود که متاسفانه حجاج داروها را پودر کرده و با خودشان می‌بردند؛ اتفاقا بسیاری از این داروها اصلا ممنوعه نبود و می‌توانستند بدون مشکل آنها را با خود ببرند. پلیس ایران برای بردن دارو هیچ حاجی را تاکنون بازداشت نکرده است، فقط برای ترامادول و متادون باید پرونده قضایی تشکیل شود. تا کنون ۱۸نفر از حج باز مانده اند ۱۱مرد و ۷ زن که مواد مخدر از نوع سنتی را در داخل لباس‌ها و وسایل خود جاساز کرده بودند، این افراد عموما مسن هستند و از رفتن به حج باز مانده اند.

حضور یک قاضی کشیک در فرودگاه

وی از حضور یک قاضی کشیک در فرودگاه خبر داد و گفت: همکاری خیلی خوبی با دادستان کشور وجود دارد و بلافاصله در فرودگاه برای حجاجی که مواد مخدر با خود همراه دارند، پرونده تشکیل می‌شود.

رییس پلیس فرودگاه‌های کل کشور با اعلام اینکه از فرودگاه امام خمینی(ره) بیشترین تعداد پرواز انجام شده است، گفت: ۲۰ مردادماه آخرین گروه مسافران حج اعزام می‌شوند.


وی افزود: آخرین پرواز از فرودگاه گرگان انجام می‌شود و هم اکنون پرواز حجاج از فرودگاه رشت و بوشهر و زنجان به اتمام رسیده است.

هیچ حاجی ایرانی در فرودگاه‌های عربستان دستگیر نشده است

سردار مهری با بیان این مطلب که تاکنون با تلاش پلیس فرودگاه‌های کشور، هیچ حاجی ایرانی در فرودگاه‌های عربستان دستگیر نشده است، به برخورد پلیس عربستان با زایران ایرانی اشاره کرد و گفت: طبق بررسی های انجام شده، برخورد پلیس عربستان با زایران ایرانی خوب و مودبانه بوده است.

وی به زائران توصیه کرد: از دریافت امانت از افراد ناشناس خودداری کنند. از کسی بار قبول کنند و بار خود را به افراد دیگر، ولو برای چند دقیقه به امانت نگذارند و با توجه به اینکه امسال سال حمایت از کالای ایرانی است به زائران توصیه می‌شود که برای خرید سوغاتی حتما از کالای ایرانی استفاده کنند. لازم نیست حجاج پول زیادی با خود همراه داشته باشند. چون همه مواد و لوازم مورد نیاز زائران حتی هزینه گوسفند قربانی از سوی سازمان حج و زیارت تامین شده است.

رییس پلیس فرودگاه‌های کل کشور گفت: صرفا برای بازرسی بار و بازرسی بدنی حجاج، 300 نفر در آماده باش کامل هستند و فعالیت می کنند.

وی درباره تاخیر انجام شده در فرودگاه زنجان گفت: زائران زنجانی با تاخیر ۱۵ساعته اعزام شدند که این به خاطر تاخیر هواپیمای سعودی بود و زائران زنجانی در نهایت سلامت و صحت به مدینه رسیدند.

سردار مهری به خانواده زائران توصیه کرد: برای استقبال از حجاح از ایجاد ترافیک در داخل فرودگاه خودداری کنند. همکاران من در محدوده فرودگاه حضور دارند و از ایجاد گره های ترافیکی جلوگیری کنند.

700

کد خبر: 963292

وب گردی

وب گردی