سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشره خود، امروز به بررسی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی پرداختند که در ادامه به بیان مختصری از آنها می پردازیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان در مقاله ای با عنوان « چرا ترامپ به هم پیمانانش حمله می کند» به قلم «عبدالرحمن الراشد» به علت اصلی سیاست ترامپ در لغو تفاهمنامه های بین المللی و عدم همراهی با هم پیمانانش می پردازد. وی در همین زمینه می نویسد: «ترامپ بارها از نفوذ سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل متحد و آژانس های وابسته به این سازمان انتقاد نموده است. وی همچنین تفاهمنامه های بین المللی مانند تفاهمنامه تجارت جهانی را با این استدلال که سیاست این تفاهمنامه ها با سیاست های آمریکا در تضاد است، مورد حمله قرار داد. به همین علت از یونسکو خارج شد و تفاهمنامه آب و هوایی پاریس و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را نیز ترک نمود. رییس جمهوری آمریکا همچنین تهدید نمود که در تعهدات کشورش به ناتو، تجدیدنظر خواهد نمود. ترامپ همچنین با برخی از کشورهای هم پیمانش در منطقه خاورمیانه، همانند همسایگانش مکزیک و کانادا و یا مهمترین آن ها آلمان رفتار می کند. وی سیاست خرید موشک های اس 400 روسیه از سوی ترکیه و قطر را نیز نمی پذیرد زیرا معتقد است که خریدهای تسلیحاتی نفوذ سیاسی و نظامی روسیه را افزایش می دهد.»

روزنامه «الیوم السابع» مصر هم با عنوان «صلح فلسطین و حمله اسرائیل » به قلم«کریم عبد السلام » مقاله ای را به رشته تحریر در آورده است که در آن به حمایت کامل مصر از مساله فلسطین اشاره می کند. وی می نویسد: «از نظر مصر، مساله فلسطین اولین مساله محوری در جهان عرب می باشد. از سیاست های ثابت مصر، در نظر گرفتن قدس به عنوان پایتخت فلسطین بوده و حتی در زمانی که میان گروه های فلسطینی شکاف وجود داشته و برخی از آن ها نسبت به این مساله توطئه کرده بودند مصر در کنار فلسطین بود. در همین راستا، مصر تلاش هایی را برای محدود کردن حملات اسرائیل علیه غزه انجام داده و مانع شکل گیری جنگ جدید در غزه شده است. موضع مصر در مجامع بین المللی، حمایت از حق فلسطینی ها در برپا داشتن دولت مستقل فلسطینی بر اساس قوانین بین المللی بوده است. در زمانی که دولت های بزرگی مانند آمریکا قانون جدید جنگل را بر مردم فلسطین تحمیل می کنند و به اشغالگری مشروعیت می بخشند مصر صدایش را برای اجرای عدالت در حق فلسطینی ها بالا می برد.»

روزنامه «الرای مدیا» کویت به قلم «خیر الله خیر الله» باعنوان «عربستان سعودی در دریای سرخ » به عملی نمودن تهدید ایران مبنی بر اقدام تلافی جویانه اشاره می کند. نگارنده می نویسد:«جنگ های میان کشورها ابتدا با کلام آغاز می شود همچنان که این احتمال وجود دارد با بستن تنگه های دریایی و حمله به فعالیت های تجارت بین المللی؛ شروع کردند. سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران اعلام کرد که تهران آمادگی دارد تا در آستانه جنگ با آمریکا قرار بگیرد. ایران این سیاستش را به واسطه سلیمانی عملیاتی می کند. اما سوال این است که آیا سلیمانی می تواند این کار را انجام دهد یا خیر. شاید در روزها و هفته های آینده پاسخ به این سوال مشخص گردد.»

روزنامه «دارالایام» یمن به قلم «جمال عبد الجواد» با عنوان «حمله به نفتکش های عربستان تهدیدی برای منافع مصر است» قطع عبور نفتکش ها از این منطقه را برای درآمدهای مصر آسیب زا دانسته است. وی اشاره می کند: «حمله به نفت کش های عربستان سعودی در باب المندب در واقع به نوعی حمله به مصر نیز می باشد. عربستان صادرات نفتش را از این تنگه متوقف کرده است و منابع رسمی کویت نیز اعلام کرده اند که دولت کویت قصد دارد تصمیم مشابهی اتخاذ نماید. نفتکش ها برای عبور از تنگه سوئز از باب المندب عبور می کنند و بعد از این تنگه به اروپا می روند. این به معنای آن است که هر نوع کاهش تعداد کشتی هایی که از این منطقه عبور می کنند به معنای کاهش درآمدهای اساسی و ضربه به اقتصاد مصر از این کانال می باشد. در واقع حمله به نفتکش های مصری یعنی قطع ارزاق و در آمدهای مردم مصر.»

کد خبر: 963306

وب گردی

وب گردی