دانشگاه آزاد مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی‌شود

عضو کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با استناد به قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی، تصریح کرد: استادان بازنشسته نمی‌توانند مسئولیت دولتی داشته باشند ولی اجازه تدریس دارند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از خانه ملت، سیدجواد ساداتی‌نژاد با اشاره به تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی که در نشست علنی هفته گذشته مجلس شورای رأی قاطعی آورد، عنوان کرد: این قانون صراحت دارد که استادان بازنشسته به هیچ عنوان نمی‌توانند در سمت‌های دولتی به کار گرفته شوند به این نحو که استادان بازنشسته حتی نباید در سمت‌های دانشگاهی مانند معاون یا رئیس دانشگاه یا معاون وزیر علوم حضور داشته باشند.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی افزود: نکته‌ای که وجود دارد نحوه بازنشستگی استادان دانشگاهی است که شرایط خاص خود را دارد؛ با توجه به اینکه دانشگاه‌ها بر اساس قانون برنامه به صورت هیأت امنایی اداره می‌شوند، شرایط بازنشستگی در دانشگاه‌ها با شرایط بازنشستگی در دستگاه‌های دولتی تفاوت دارد و تابع قوانین مورد تصویب هیأت امنا است.

ملاک بازنشستگی استادان سن خدمتی نیست

وی به عنوان نمونه یکی از تفاوت‌های بازنشستگی استادان با بازنشستگی کارمندان در دستگاه‌های دولتی را سن استاد بازنشسته دانست و افزود: وقتی استادی به مرتبه استاد تمامی یا استاد ممتازی برسد، بازنشستگی فرد با توجه به مرتبه بالای علمی متفاوت از دستگاه‌های دولتی خواهد بود. این تفاوت با توجه به اینکه به راحتی نمی‌توان جایگزینی برای فرد استادتمام در نظر گرفت در تمام دنیا وجود دارد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: در هر صورت اگر استاد با همان شرایط دانشگاهی بازنشسته محسوب شود، قوانین بازنشستگی مورد تصویب مجلس، بر او ساری و جاری می‌شود و فرد به هیچ عنوان نمی‌تواند سمت دولتی بپذیرد.

شرط تدریس استادان بازنشسته

ساداتی نژاد درباره اینکه آیا استادان بازنشسته می‌توانند در دانشگاه‌ها تدریس کنند یا خیر، توضیح داد: استادان بازنشسته می‌‎توانند بر اساس قوانین هیأت امنای دانشگاه‌ به صورت حق التدریس و با ساعت و واحد مشخص که برای مثال 12 واحد در هر ترم است، مشغول به تدریس در دانشگاه شود و از این بابت این قانون در این زمینه منعی برای تدریس استادان دانشگاهی قائل نشده است.

هیچ یک از رؤسای دانشگاه‌های کشور بازنشسته نیستند

عضو کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تعداد افراد بازنشسته که در سمت رئیس دانشگاه مشغول به فعالیت هستند، گفت: هیچ استاد دانشگاهی در مجموعه دانشگاه‌های وزارت علوم بازنشسته نیست و در وزارت علوم نیز هیچ فردی بازنشسته‌ای در سمت معاون وزیری به بالا فعالیت ندارد؛ لذا خلاف قانونی در وزارت علوم ملاحظه نشده است.

ساداتی‌نژاد درباره دانشگاه آزاد نیز توضیح داد: این دانشگاه با توجه به اینکه یک مؤسسه آزاد غیر دولتی است مشمول قانون مذکور نمی‌شود و ممکن است از افراد بازنشسته در سمت‌های مدیریتی خود استفاده کند که خلاف قانون محسوب نمی‌شود؛ ولی با توجه به اینکه شأن ریاست دانشگاه و سمت‌های بالا در دانشگاه‌ها بر اساس درجات علمی است نه سن خدمتی، کمتر فرد بازنشسته‌ای در دانشگاه‌ها سراغ داریم که دارای مسئولیت شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی را یکی از بهترین قوانین مصوب مجلس دهم خواند و این قانون را موجب ایجاد نشاط و انگیزه در میان جوانان و نیروهای کارآمد و همچنین ایجاد فضای جدید برای فعالیت آنان دانست.

انتهای پیام /

کد خبر: 963378

وب گردی

وب گردی