پروژه «عصبانی کردن مردم» در میان التهابات بازار ارز

برخی اظهارات نا سنجیده از سوی مسئولان در بحبحه بحران اقتصادی کشور می تواند به نارضایتی افکار عمومی دامن بزند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، چند ماهی است که نوسانات بازار ارز و سکه به اوج خود رسیده و بلای جان مردم شده است؛ روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا به چیزی حدود 11 هزار تومان و و قیمت سکه به حدود 4 میلیون تومان رسید که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود!

گرانی قیمت ارز بر روی قیمت کالاهای اساسی نیز بی اثر نبود و با مقایسه قیمت چند کالای اساسی از جمله لبنیات، متوجه عمق ماجرا خواهیم شد؛ این موضوع قطع به یقین فشار روانی مضاعفی را بر روی افکار عمومی اعمال خواهد کرد، به ویژه برای قشر متوسط و ضعیف جامعه این نوسانات قیمت به اژدهای دو سر و ملکه عذاب تبدیل خواهد شد.

لذا با توجه به این شرایط و نوسانات بازار ارز، پتانسیل جامعه برای آزرده خاطر شدن یا به اصطلاح عصبانی شدن، افزایش پیدا خواهد کرد؛ مسئولان در شرایط فعلی وظیفه خطیری را بر دوش دارند و باید با مدیریت کردن اوضاع در وهله اول فشار روانی مضاعفی که بر جامعه حاکم شده است را کاهش دهند.

اما مسئولان در کمال تعجب نه تنها به کاهش فشار روانی جامعه کمک نمی کنند بلکه با اظهارات نا سنجیده خود به این موضوع دامن می زنند.

نوبخت: حال اقتصاد خوب است!

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود در واکنش به نوسانات ارز و افزایش قیمت ها ادعا می کند که حال اقتصاد خوب است و وضعیت آن چنان بحرانی نیست.

وی در پاسخ به این سؤال «که در مسئله ترمیم کابینه برخی معتقد بودند که با توجه به وجود مشکلات اقتصادی ترمیم در این زمینه بیشتر احساس می‌شده و لازم بوده که نظر شما در این زمینه چیست؟ و آیا تیم اقتصادی دولت تا پایان بدون تغییر به کار خود ادامه می‌دهد؟» گفت: «برخی‌ها نوشته بودند وزیر اقتصاد باید تغییر می‌کرد یا استیضاح می‌شد بنده سؤالم این است که چرا باید این اتفاق بیفتد؟ چه بد کرده‌ای آنها دارند که باید آنها را در این فصل با نیروهای دیگری جابه‌جا کنیم؟

نوبخت افزود: بنده سؤالم از شما این است که آیا پاداش آن تیمی که توانسته نرخ تورم بالای 40 درصد را الان به زیر 8 درصد برساند و رشد منفی 8/6 را به 4/4 برساند، آیا باید این تیم را بپاشانیم؟ تیمی که منسجم، هماهنگ و هم‌فکر دارند عمل می‌کنند و آثار کارشان را هم دارید می‌بینید. در شرایطی که قیمت نفت پایین آمد و تا دی ماه سال گذشته هم که تحریم‌ها برداشته نشده بود، در این شرایطی که داشتیم این تیم اقتصادی توانست نرخ تورم را تقلیل دهد که در این ارتباط بنده از وزیر اقتصاد و رئیس ‌کل بانک مرکزی دفاع می‌کنم».

آخوندی: بالا رفتن قیمت مسکن بخاطر خروج ترامپ از برجام بود!

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در برنامه« نگاه یک» شبکه 1 سیما با اشاره به افزایش قیمت مسکن و وجود عدم قطعیت در بازار مسکن گفت: عدم قطعیت یعنی اینکه ما ندانیم فردا چه اتفاقی رخ می دهد و به این تناسب خرید و فروش شکل نمی گیرد حتی سرمایه گذاری هم صورت نمی گیرد.

او ادامه داد: بزرگترین عدم قطعیت ما به تأثیرات خروج آمریکا از برجام و تصمیمات ما برمی گردد و سردرگمی و نامعلوم بودن تصمیم ما در مورد خروج آمریکا از برجام، عدم قطعیت فعلی اینگونه شکل گرفت و بر این اساس تأثیرات نامطلوبی را در فضای اقتصادی کشور و دلار و سکه شاهد بودیم.

آخوندی گفت: به نظر من ترامپ بسیار گستاخ است چون منافع کشور خودش را بر منافع جهان ترجیح می دهد و حتی با متحدانش هم برخورد می کند ما باید با کسانی که از رفتار ترامپ آسیب می بینند ارتباط اقتصادی برقرار کنیم.

وزیر راه خاطر نشان کرد: در شرایط پس از خروج ترامپ از برجام و پیش آمدن عدم قطعیت در بازارهای چهارگانه ایران عده ای هم به انتظارات تورمی دامن زدند و هدفشان هم مخالفت با یک گروه سیاسی خاص بود حال آنکه مسئله بوجود آمده به منافع ملی ربط پیدا می کرد آن عده پس از مدتی دریافتند این دوگانگی تنها به ضرر مردم است.

ظریف: شکر نعمت برجام نکردید پس با مشکلات عذاب خواهید شد!

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در اولین همایش مشترک سفرا با نمایندگان بخش خصوصی اظهار داشت: عده‌ای کم لطفی می‌کنند و می‌گویند برجام هیچ کاری نکرد، باید شرایط دوسال گذشته را با امروز مقایسه کنند. به لطف خدا و کمک شما ما شرایط امروز را از هرروز بهتر خواهیم کرد و می‌توانیم از اینکه دنیا در کنار ماست استفاده کنیم. برخی‌ها کفران نعمت کردند و یادشان نبود باید شکر نعمت کنند و امروز هم باید شکر نعمت کنیم.

بانک مرکزی: نوسانات بازار ارز بخاطر "توطئه دشمن" است!

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات بازار ارز و طلا اطلاعیه ای صادر کرد که به شرح زیر است: "تحولات اخیر در بازار ارز و طلا که عمدتا ناشی از توطئه دشمنان و در راستای ایجاد التهاب در اقتصاد و سلب آرامش روانی از مردم است به دقت زیر نظر است. تحولات غیرعادی اخیر در بازار ارز و طلا تناسبی با واقعیات اقتصادی و توان ارزی کشور ندارد.
برنامه های مقتضی و رویکردهای جدید برنامه اعلامی رئیس کل جدید در دست تهیه است که ظرف روزهای آینده عملیاتی و اطلاع رسانی لازم را در این خصوص به عمل خواهد آمد."

دست آخر این که، این قبیل بیانیه ها و اظهار نظرها از سوی مسئولان آتش خشم را در دل مردم بیشتر خواهد کرد و در واقع در راستای پروژه «عصبانی کردن مردم» قرار دارد. این مواضع ناسنجیده با توجه به توطئه های دشمن، می تواند کشور را با خطرات جدی روبرو سازد که عواقب جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت؛ اتفاقاتی که در دی ماه سال گذشته شاهد آن بودیم مهر تاییدی بر این موضوع است.

دشمن با شدت به دنبال آن است که فضای درگیری را به داخل مرزهای ایران بکشاند و لذا سخنان غیر متعارف از سوی مسئولان می تواند آبی بر آسیاب دشمن باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 963423

وب گردی

وب گردی