تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی از عرضه محصول به بازار خودداری می کنند

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، افزایش نرخ دلار و کمبود مواد اولیه را دلیل اصلی افزایش قیمت لوازم خانگی عنوان کرد و گفت: کاهش شدید لوازم خانگی در بازار از تبعات نامطلوب ممنوعیت واردات است.

محمد طحان پور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در پاسخ به این سوال که چرا قیمت لوزام خانگی با روند افزایشی مواجه شده است، اظهار کرد: در مرحله نخست افزایش نرخ دلار و ارز در بازار است چرا که این موضوع تاثیر مستقیمی در قیمت لوازم خانگی دارد؛ چون اکثرمواد اولیه ای که برای تولید کالای ایرانی استفاده می‌شود ارز بری دارد؛ بنابراین بیشتر به قیمت دلار بستگی دارد. مسئله بعدی این است که قیمت مواد اولیه خیلی گران شده و همچنین با کمبود آن روبه‌رو هستیم و این امر مهم سبب شده که با کاهش تولید مواجه شویم.

او تصریح کرد: هم‌اکنون با کاهش 10 درصدی تولید لوازم خانگی روبه‌رو هستیم و بایستی در این زمینه فکری اندیشیده شود. بنابراین همه این عوامل دست به دست هم داده تا قیمت کالاها افزایش پیدا کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه طی روزهای آینده با تحریم‌های جدید مواجه خواهیم شد و اگر برخی از کشورهایی که با ایران تبادلات تجاری از جمله نفت را داشتند، دیگر با ایران همکاری نکنند در این صورت آیا ما هم کالاهای خارجی از جمله برندهای مطرح آسیای شرقی را از بازار حذف خواهیم کرد، گفت: کسانی که این حرفها را مطرح می‌کنند نفسشان از جای گرم بلند می‌شود.

او تاکید کرد: افرادی که چنین اظهار نظر می‌کنند؛ آیا بیکاری 10 هزار نفر از جوانان را در صورت چنین اقدامی می پذیرند؟ چرا که قطع ارتباط با برخی از کشورها زمینه را برای ایجاد بیکاری و فساد فراهم می‌کند.

طحان‌پور با نادرست خواندن ممنوعیت واردات محصولات خارجی، تاکید کرد: بجای این تصمیم یک شبه، امکان این وجود داشت که از تولیدکنندگان داخلی با روش های دیگری حمایت شود.
او کاهش شدید لوازم خانگی در بازار را از تبعات نامطلوب ممنوعیت واردات دانست و افزود: این امر طبیعتا به افزایش قیمت کالاها منجر می شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه باوجود ممنوعیت واردات، تولیدکنندگان داخلی نتوانستند به سرعت تولید خود را افزایش دهند و علاوه بر این، از عرضه محصولاتشان به بازار خودداری می کنند، اظهار داشت: اکنون لوازم خانگی بصورت قطره چکانی به بازار عرضه می شود.

او تاکید کرد: در شرایط اقتصادی امروز، استفاده از کالای ایرانی باید تبدیل به خواستی ملی شود لذا تولید کالای با کیفیت و با قیمت مناسب، جوابگوی نیاز مردم کشور و نیز مهار کننده ی قاچاق خواهد بود.

طحان‌پور همچنین در ادامه گفت: بانک مرکزی برای واردکنندگان لوازم خانگی ارز 4200 تخصیص داده است و اکثر تولیدکنندگان مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کرده اند و هم اکنون کالاها در گمرک منتظر ترخیص هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 963424

وب گردی

وب گردی