حریرچی : نظارت دقیق بر سیستم توزیع دارو در بیمارستان ها

سخنگوی وزارت بهداشت درمورد ورود و خروج غیرقانونی داروها از بیمارستان ها توسط کادر بهداشت و درمان گفت: تمام داروهایی که در بیمارستان ها توزیع می شود، دارای سیستم نرم افزاری و سیستم انبارداری پیچیده ای هستند و هر فردی نمی تواند آزادانه به این داروها دسترسی داشته باشد و خارج از سیستم دارویی اضافه یا کم کند.

به گزارش ایسکانیوز دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری ضمن بیان این مطلب افزود: داروهای مصرفی در بیمارستان ها به تعداد بیماران بستری، تجویز شده و مشخصات آن در سیستم وارد می شود و از داروخانه مرکزی تحویل بخش شده و بین بیماران توزیع می شود.

دکتر حریرچی گفت: زمانی که سایت فلان بانک معتبر اروپایی هک می شود یا اینکه در توزیع ارز و وجه نقد دزدی و تقلب رخ می دهد، نمی توان ادعا کرد، تخلف در بخش بهداشت و درمان صفر است چراکه غیرواقعی است.

وی با تاکید بر این که نظارت کاملی در این زمینه وجود دارد، یاد آور شد: تخلف عمده ‌ای که در این حوزه وجود دارد مربوط به داروهای تقلبی، دزدی و یا با جعل مهر است، با این حال حجم تخلفات فردی درحدی نیست که قابل توجه باشد.

دکتر حریرچی افزود: در ناصرخسرو عمده تخلفات درباره داروهای قاچاق، مکمل‌ های خارجی، داروهای چاقی و لاغری و داروهای جنسی است، اما با توجه به قیمت ارز، انتقال دارو به خارج از کشور باید مورد تاکید و توجه قرار گیرد تا تخلفی صورت نگیرد.

معاون کل وزارت بهداشت درخصوص تحریم مواد اولیه داروها توسط شرکت های تولید کننده خارجی گفت: افراد سعی نکنند جو روانی جامعه را دچار اختلال کنند، هیچ شرکت دارویی خارجی معتبر نمی تواند بگوید که مواد اولیه دارویی و دارو نمی دهم این حرف قانونی نیست و تبعات قانونی دارد.

وی ادامه داد: اما این شرکت ها می توانند در مورد نحوه مشارکت خود در مورد انتقال ارز تغییر رویکرد دهند، دشمنان ما هم در این زمینه برنامه ریزی کرده اند. که در این باره راه های آلترناتیو متعددی وجود دارد، اما باید گفت ماده اولیه منحصربفردی وجود ندارد که فقط توسط یک شرکت تولید شود.

دکتر حریرچی گفت: بعضی از داروهایی که مورد استفاده آن در کشور ما محدود است، ممکن است توسط شرکت خاصی تولید شود که درمورد آنها نیز تدابیرلازم اندیشیده شده است.

آرایشگاه ها مکان مناسبی برای ارائه خدمات پزشکی نیستند

دکتر حریرچی درخصوص فعالیت غیرمجاز آرایشگاه ها و ارائه خدمات زیبایی، لیزر و سولاریوم گفت: وزارت بهداشت مسئول رسیدگی به این موارد نیست، طبق قانون مشخص شده هر اقدام پزشکی در غیر از مکانی که مجوز قانونی دارد، خلاف است. حتی مجوز فعالیت برای پزشکان تایید شده فقط در مطب های مجاز امکان پذیر است و آن فرد در مکان غیرمجاز مجوز فعالیت ندارد.

وی گفت: آرایشگاه ها برای خدمات پزشکی نامناسب بوده و صنف مربوطه و دستگاه های نظارتی باید نظارت های خود را اعمال کنند و ما نیز تذکرات لازم را می دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: در این خصوص انتظاراتی از مردم و رسانه ها داریم، زیرا تقاضای مردم باعث می شود این بازار ایجاد شود، مردم به خواست خود به آرایشگاه ها مراجعه می کنند، رسانه ها نیز باید مردم را مطلع کرده تا برای انجام اقدامات زیبایی و درمانی به آرایشگاه ها مراجعه نکنند.

700

کد خبر: 963448

وب گردی

وب گردی