رشته ی پزشکی عمومی را بهتر بشناسیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: در واحد مشهد در حال حاضر رشته پزشکی عمومی را داریم و دوره های کوتاه مدت تکمیلی پزشکی را با همکاری دانشگاهی در فرانسه در نظر داریم که آموزش کشورهای آسیای میانه به عهده اساتید ایرانی واحد مشهد و اساتید فرانسوی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تصور بسیاری از داوطلبان ورود به دانشگاه به خصوص داوطلبان علاقه‌مند به رشته پزشکی این است که دانشگاه مثل یک قیف برعکس است که ورود به آن مشکل و خروج از آن بسیار ساده است. در حالی که به گفته‌ دانشجویان این رشته، یک دانشجوی پزشکی باید آمادگی مطالعه، تحقیق و پژوهش را در حد بسیار گسترده و فراگیر داشته باشد، یعنی اگر دانشجو بسیار کوشا و علاقه‌مند نباشد و تنها برای عنوان دکتری وارد این رشته شده باشد، حتی نمی‌تواند مدرک دکترای عمومی خود را به دست بیاورد. زیرا دوره پزشکی عمومی نسبت به رشته‌های دیگر، طولانی‌تر است و در طی این مدت دانشجو باید درس‌های متعدد، متنوع، حجیم و نسبتاً پیچیده و دشواری را مطالعه کند.

فارغ التحصیلان رشته علوم تجربی می توانند بر حسب رتبه ای که کسب می کنند وارد رشته پزشکی، دندان پزشکی و دارو سازی شوند و قدیمی ترین و بهترین واحد علوم پزشکی دانشگاه تهران است و بعد از آن دانشگاه شهید بهشتی که داوطلبان برای ورود به این دو دانشگاه باید رتبه دو رقمی در دوره روزانه و حداکثر زیر هزار برای پذیرش در دوره های شبانه داشته باشند و واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در تهران یکی از بهترین واحدهای علوم پزشکی دانشگاه آزاد است.

توانایی های فارغ‌التحصیلان
فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند بعد از پایان تحصیلات، مسوولیت های متفاوتی را عهده‌دار شوند، از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱) تشخیص – درمان و پیگیری بیماران در مطب های شخصی، درمانگاهها و بیمارستانها.
۲) مدیریت و سرپرستی مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی.
۳) مشارکت در امر تحصیلی و پژوهشی در ارتباط با بیماریهای مختلف.

آینده شغلی ، بازار کار ، درآمد:
بازار کار رشته پزشکی از منزل شخصی پزشکان شروع و تا بیمارستان ها، کلینیک ها، درمانگاه ها، اورژانس ها و کلیه مراکز درمانی در بخش های دولتی و خصوصی، ورزشگاه ها و غیره گسترش می یابد و در صورت بضاعت و توانائی مالی امکان تأسیس مطب را نیز می توان یکی از بخش هایی دانست که پزشک اشتغال خود را فراهم می کند.

عمده‌ترین موقعیتهای شغلی که بیشتر پزشکان می‌توانند جذب آنها شوند، عبارتنداز:
الف ) مطبهای شخصی که بر حسب تمایل پزشک و نیاز منطقه در شهرها و روستاها دایر می‌گردد و پزشکان ویزیت مراجعان را در مطب‌ها انجام می‌دهند.
ب ) بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های خصوصی و دولتی که در آن‌ها پزشکان به تشخیص و درمان بیماری های مراجعان خود می‌پردازند.
ج ) مراکز بهداشتی درمانی شهری یا روستایی که اغلب مدیریت و سرپرستی این مراکز به عهده پزشکان عمومی می‌باشد و همچنین این مراکز از پزشکان عمومی برای تشخیص، درمان و پیگیری بیماری ها نیز استفاده می‌نمایند.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر :
ادامه تحصیل دانشجویان رشته پزشکی بعد از اتمام دوره پزشکی عمومی در دو مرحله امکان‌پذیر است:

الف ) ادامه تحصیل در رشته‌های تخصصی بالینی که داوطلب بعد از قبولی در امتحان پذیرش دستیاری سراسری کشور می‌تواند در رشته‌های تخصصی که در حال حاضر در داخل کشور ارائه می‌شوند ادامه تحصیل دهد.

رشته‌های تخصصی بالینی در حال حاضر شامل ۲۳ رشته می‌باشد که عبارتند از: جراحی عمومی ،‌ جراحی مغز و اعصاب، جراحی استخوان و مفاصل (ارتوپدی) ، جراحی کلیه و مجاری ادراری تناسلی (ارولوژی) ، بیماریهای اعصاب، بیماریهای داخلی ، بیماریهای عفونی و گرمسیری ، بیماریهای قلب و عروق ، بیماریهای کودکان، بی‌هوش ، پزشکی اجتماعی، پزشکی هسته‌ای ، آسیب‌شناسی (پاتولوژی) ، پوست ، پزشکی فیزیکی و توان‌بخشی، چشم‌پزشکی ، پرتودرمانی (رادیوتراپی) ، پرتوشناسی تشخیصی (رادیولوژی) ، زنان و زایمان ، روان‌پزشکی، گوش و حلق و بینی ، پزشکی قانونی و طب کار می‌باشد.

ب) ادامه تحصیل در رشته‌های علوم پایه، فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی می‌توانند در تخصص های علوم پایه پزشکی نظیر فیزیولوژی ، ایمونولوژی، ژنتیک، ویروس‌شناسی پزشکی، میکروب‌شناسی پزشکی، انگل‌شناسی پزشکی، بیوشیمی ، آمار حیاتی و تغذیه نیز شرکت نمایند.

در همین خصوص دکتر مهدی ملک نژاد فوق تخصص ریه، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره رشته پزشکی و بازار کار این رشته گفت: کسی که بخواهد وارد رشته پزشکی شود فارغ التحصیل رشته علوم تجربی است و پزشکی عمومی بین 6 تا 7 سال زمان می برد که این دوره 7 ساله به سه بخش تقسیم می شود علوم پایه، کار آموزی و کار ورزی و گذر از هر مرحله امتحان خاص خودش را دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد افزود: بعد از پایان مرحله پزشکی عمومی دوره تخصص است که در بعضی از رشته ها دوره تخصص 4 ساله است، بعد از آن فرد در صورتی که موفق شود بورس کشوری را بگیرد می تواند دوره فوق تخصصی را بگذراند یا دوره های فلوشیپ که دوره های کوتاه نه ماهه تا یکسال و نیم و دوره های فوق تخصصی که بالاتر از دوسال است را بگذراند و فرد برای گذراندن دوره فوق تخصص که معمولا بین 2 تا 3 سال است باید پزشکی عمومی و تخصص را گذرانده باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کسانی باید وارد این حرفه شوند که واقعا به این رشته علاقه مند بوده و توانایی ادامه تحصیل در این رشته را داشته باشند. در واحد مشهد در حال حاضر رشته پزشکی عمومی را داریم و دوره های کوتاه مدت تکمیلی پزشکی را با همکاری دانشگاهی در فرانسه که به زودی این تیم به ایران خواهد آمد در نظر داریم که آموزش کشورهای آسیای میانه به عهده اساتید ایرانی واحد مشهد و اساتید فرانسوی است.

آنچه که مسلم است در شرایط فعلی رشته های پزشکی و زیر مجموعه آن که در بردارنده بخش درمان است از بیشترین میزان استقبال در کشور برخوردار است که مهم ترین دلیل آن ناشی از بازار کار مناسب در این رشته ها است اما ادامه این روند قطعا به نفع کشور نخواهد بود که نیازمند توجه ویژه مسئولان امر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 963473

وب گردی

وب گردی