منتقد موسیقی: خوانندگان پاپ ایران پدیده جدید هستند/ اجرای پلی بک مشکلی ندارد

پژوهشگر هنری و منتقد موسیقی گفت: کنسرت‌ها اگر تلفیقی از اجرای زنده و پلی‌بک باشد خوب است. ولی مسئله اینجاست که خواننده باید خیلی حرفه‌ای باشد و کارش را درست انجام دهد و ما شاهد ضعف زیادی در این زمینه هستیم

علیرضا میرعلی نقی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در رابطه با تاریخچه پلی‌بک گفت: از شروع دهه 90 که تکنولوژی سی‌دی وارد بازار شد، برخی گروه‌ها کار پلی‌بک را شروع کردند.

وی با اشاره به اجرای پلی بک توسط یک گروه پاپ معروف در خارج از کشور افزود: درهمان زمان یک گروه پاپ معروف خارجی که درحین اجرای برنامه گرمی از پلی بک استفاده کرده بودند جوایزشان را به خاطر انجام این اجرای نادرست از دست دادند.بعداز این رسوایی تمام جوایزاز این گروه پس گرفته شد.

وی افزود:در واقع اگر در کنسرت‌ها تلفیقی از اجرای زنده و پلی بک به درستی اجرا شود، پلی بک پدیده‌ی خوبی است. البته در کنسرت‌های ایران، خواننده کاری بیشتر از خوانندگی روی صحنه انجام نمی‌دهد. شاید یکی از موضوعاتی که باعث استفاده از پلی‌بک می‌شود ضعف صدا در سالن‌ها است که با پلی‌بک می‌توانند آن را جبران کنند.

وی ادامه داد: اجرا کننده‌ی پلی‌بک باید خیلی حرفه‌ای باشد. پیش‌تر این موضوع مطرح بود که بهتر است یک ضبط استودیویی بدون ویرایش و فقط یکباره ضبط شود.حتی در سینما همفیلم ها با تدوین و صداگذاری برای مخاطبان پخش می شود.

علی نقی اظهار داشت: درجمع خوانندگان پاپ ایران چند پدیده جدید دیده ام. خوانندگان جدید نُت می‌دانند، سولفژهایشان خوب است و ساز می‌نوازند. به نظرم پدیده‌ی پاپ خوب کار می‌کند و بیشتر مردم ما پاپ دوست دارند و به نظرم موسیقی‌های عبوس از بین می‌رود و کم طرفدار است.

منتقد موسیقی تصریح کرد: در ایران فقط چند ماه کنسرت برگزار می‌شود و ماه‌هایی هست که کنسرت برگزار نمی‌شود. در مورد فروش آلبوم هم همینطور. فروش آلبوم‌ها به ماه‌های پاییز و شب عید محدود می‌شود که این نیازمند حمایت بیشتر مردمی است.

501

کد خبر: 963499

وب گردی

وب گردی