سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشره خود، امروز به بررسی برخی مسائل خاورمیانه پرداخته اند که در ادامه برخی از آنها را به صورت مختصر بیان می کنیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «الوطن» قطر در مقاله ای با عنوان «حمایت بدون حد و مرز» به حمایت های همه جانبه قطر از فلسطین و حقوق مردم می پردازد. این روزنامه بیان می کند که همه جریان ها و گروه های مقاومت فلسطینی به این حمایت اقرار دارند. از سویی دیگر این مساله سبب بالا رفتن محبوبیت جایگاه قطر در میان اعراب نیز گردیده است. این روزنامه می نویسد: "حمایت بدون مرز قطر از فلسطین، این کشور را در جایگاه رفیعی نزد همه گروه های فلسطینی قرار داده است. این حمایت بدون مرز، بر اساس راهبرد دولت قطر درباره تحولات مربوط به عالم عربی و اسلامی در هر مکان است. این موضع قطر، سبب گردید تا گروه های مختلف فلسطینی با مسئولان دولت تماس گرفته و آن ها را در جریان میدانی تحولات فلسطین قرار دهند. تمامی گروه های مقاومت نیز به نقش رهبری و راهبردی قطر در بالا بردن ارزش های انسانی و حمایت از فلسطین در مقابله با سرطان یهودی سازی، گسترش شهرک نشینی و تلاش برای رفع حصار از نوار غزه معترفند. در این راستا، «شیخ محمد عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امورخارجه قطر، با «اسماعیل هنیه» رییس دفتر سیاسی حماس ارتباط تلفنی برقرار نموده و تحولات فلسطین و راه های پایان دادن به محاصره غزه را مورد بررسی قرار دادند.»

روزنامه «الحیات» عربستان هم به قلم«تونی فرنسیس"» مطلبی را باعنوان «بن بست تفاهم در لبنان» به رشته تحریر در آورده و در آن اشاره می کند که تشکیل دولت لبنان به علت وجود سلایق طایفه ای و مذهبی گوناگون غیر ممکن به نظر می رسد. نگارنده می نویسد: «درست نیست که گفته شود تشکیل دولت در لبنان دشوار است اما ادامه وضعیت کنونی به معنای هدایت به سمت بن بست کامل میان جریانات سیاسی در این کشور در همه امور و نه فقط در تشکیل دولت می باشد. این درست است که تفاهم نتیجه تنوع طائفی و مذهبی در این کشور می باشد اما این تفاهم به علت مراکز قدرت تصمیم گیری در درون همین طوائف و مذاهب، امری غیر ممکن به نظر می رسد. قانون اخیر انتخابات مجلس در لبنان هم علی رغم این که برخی از تحلیلگران آن را دارای محاسنی می دانند اما به علت انحصار گرایی طایفه ای قرار داده شده در آن تاکنون میان جریان های سیاسی و اقوام سبب شکاف گردیده است. الان در لبنان طوایف و گروه های مذهبی وجود دارند که نماینده جریان خاصی می باشند و سعی می کنند تا سهمشان را در دولت مرکزی افزایش دهند.»

«قطار پناهجویان به راه افتاد» عنوان مقاله ای است که روزنامه «النشره» لبنان به قلم «پاسکال ابونادر» منتشر کرده است. این نویسنده اعتقاد دارد که تحرک و پیشنهاد روسیه برای تاسیس دفاتری به منظور بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان سبب تحرک گردیده به گونه ای که کشورهای عربی هم در این زمینه تحرکاتی از خودشان نشان داده اند. وی می نویسد: «مساله بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان داغ شده است. انتظار می رفت که بعد از تشکیل دولت در لبنان این مساله نقطه اختلاف آمیز بزرگی میان کشورها باشد اما بعد از کنفرانس هلسینکی و موضع روسیه که اعلام کرد در جهان دفاتری را برای بازگشت این پناهجویان به سوریه باز خواهد کرد، به یکباره مطرح شد. قابل ذکر است که قبل از این، وزارت امنیت عمومی لبنان بارها این پناهجویان را به سوریه بازگرداند و در کنار آن حزب الله لبنان و جریان وطنی آزاد نیز تحرکات عملی را برای بازگرداندن این پناهجویان انجام دادند. پرونده بازگشت پناهجویان سوری از سوی دولت لبنان به راه حلی نهایی نرسیده است اما با موضع گیری های روسیه پیشرفت زیادی پیداکرده است.»

روزنامه «القدس العربی» هم در عنوان سرمقاله اش «چرا عربستان از تنگه باب المندب عقب نشینی کرد» که بیانگر رویکرد این روزنامه می باشد، به علت اصلی این عقب نشینی یعنی همان ترس از حمله دوباره حوثی های یمن به نفت کش های عربستانی که سبب خسارت زیادی به این کشور شده است، اشاره می کند. این روزنامه می نویسد: «عربستان اعلام کرده تا زمان امن شدن تنگه باب المندب نفت کش هایش را از این منطقه عبور نخواهد داد. اگر چه سعودی ها اعلام کردند که آتش کوچکی در نفت کش به وجود آمد اما به نظر می رسد که تصمیم عربستان برای متوقف نمودن حرکت کشتی ها بیانگر ترس بزرگ آن بعد از حمله حوثی ها می باشد. در همین زمینه برخی از رسانه های عربستان مدعی شدند که در برابر خشونت ایران باید خشونت بیشتری به خرج داد و اگر آمریکا مساله امنیت تنگه را نادیده بگیرد عربستان درخواستش را به سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان برای تامین امنیت این تنگه ارائه دهد.»

انتهای پیام/

کد خبر: 963525

وب گردی

وب گردی