سونامی جنگ روانی و رسانه های ایران

آمریکا و انگلیس با استفاده از پول های آل سعود، تلاش و اقدامات بی سابقه ای را در عرصه رسانه ای در دستور کار خود قرار داده اند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز؛ اکبر نصراللهی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در یادداشتی نوشت:

جنگ روانی آمریکا و اسرائیل علیه ایران به ویژه از مدتی قبل تشدید شده است. در جدیدترین مورد آن دیروز نتانیاهو نخست وزیر رژیم کودک کش اسرائیل با انتشار ویدئویی به زبان انگلیسی و با اینسرت های تصویری از مشکلات ایرانیان با زیرنویس فارسی، زندگی دختربچه 15 ساله ایرانی به نام فاطمه را منتشر کرد و در پایان درخواست می کند به مردم ایران کمک شود. این جنگ روانی، دقیق و در زمان مناسب صورت گرفته است. کارنامه نتانیاهو به اندازه ای سیاه است که بعید می دانم حرف های او باور پذیر شود، اما مسئولان کشور و رسانه ای ایران باید از خود بپرسند چه می کنند و چه بسترهایی را فراهم کرده اند که آنها را به میدان آورده اند. به نظر می رسد این جنگ با آرایش سیاسی و رسانه ای جدید در آینده ای نزدیک وارد مرحله متفاوتی خواهد شد. چند نکته در این مورد برای ترسیم وضع موجود و یادآوری وظایف مسئولان و رسانه ها، مهم و قابل تامل است.

افزایش فقر، فساد و تبعیض، فراموشی یا توجه ناکافی به اهداف انقلاب اسلامی، گفتمان امام و رهبری و اهداف مصوب و مصرح در اسناد بالادستی، کاهش ارزش پول ملی، گماردن افراد کوچک برای کارهای بزرگ، سیاسی کاری و ترجیح منافع فردی و جناحی بر اهداف و امنیت ملی، مساله محور نمودن دانشگاه ها و نبود ارتباط یا ارتباط ضعیف آموزش و پرورش و آموزش عالی با بخش های اجرایی و تولیدی جامعه، عدول از وعده ها و پاسخگو نبودن بسیاری از مسئولان اجرایی، غیر قابل انکار و آرامش، رفاه، مطالبه گری و نظارت حق مردم است.

افزایش تحریم و فشارهای اقتصادی و دامن زدن به مشکلات و مطالبات اساسی و روزمره مردم و کمک به شکل گیری و گر گرفتن اعتراضات صنفی و تعمیم و تسری آن به بخش ها و مناطق دیگر و جریان سازی رسانه ای در مورد آنها، کانون اصلی توجه و تحرک مقامات آمریکایی و ناامید کردن مردم و ناکارآمد نشان دادن ارکان مختلف حاکمیت و عقب نشینی نظام یا تغییر سریع آن هدف مورد انتظار و «اعلامی» مقامات آمریکایی و اسرائیلی از جمله ترامپ، پمپئو و نتانیاهو است.

تحقق موارد مذکور و نیل به اهداف فوق بدون آرایش جدید رسانه ای (استفاده از همه رسانه های قدیم و جدید و تقویت و تکثیر رسانه های موجود غربی ها) و همراه سازی و متقاعد سازی افکار عمومی، امکان پذیر نیست.

آمریکا و انگلیس با استفاده از پول های آل سعود، تلاش و اقدامات بی سابقه ای را در عرصه رسانه ای در دستور کار خود قرار داده اند. از حدود یک سال و نیم قبل، حدود 10 نفر از عوامل بی بی سی فارسی در سه سطح مدیران، مفسران و گزارشگران و خبرنگاران از جمله جمشید برزگر به دویچه وله فارسی، مهدی پرپنچی به رادیو فردا و محمد منظر پور و صادق صبا به تلویزیون ایران انترنشنال کوچ کرده اند. روزنامه معروف انگلیسی ایندیپندنت با همکاری گروه پژوهش و بازاریابی عربستان(اسآرامجی) تا پایان سال جاری چهار وب سایت خبری به زبان های مختلف از جمله زبان فارسی راه اندازی می کنند و در جدیدترین مورد پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: «شورای کارفرمایان پخش (نهاد وابسته به وزارت خارجه آمریکا) یک کانال فارسی زبان 24 ساعتع برای پخش برنامه های تلویزیونی و رادیویی و فعالیت در فضای دیجیتال و رسانه های اجتماعی تاسیس می کنند.»

بی تردید استفاده گسترده و بی سابقه آمریکایی ها، انگلیسی ها و اسرائیلی ها از ابزارها و روش های نرم و سرمایه گذاری برای تکثیر رسانه های فارسی زبان به موازات خروج و افزایش تحریم ها علیه مردم ایران، با تحولات با تحولات جاری و آتی ایران مرتبط است.افزایش لابی های اسرائیل، آمریکا و عربستان و رجزخوانی ها و خط و نشان کشیدن ترامپ و پمپئو ضد مردم ایران، به موازات بی تدبیری های داخلی«فضای رسانه ای جدید و کاذبی» را ایجاد کرده است. فضایی که اثرات منفی آنی در بازار دارد. وقایع دارای ارزش های خبری مانند اختلاف و درگیری احتمالی بین ایران و آمریکا و تغییرات و بی ثباتی بی سابقه قیمت ها به ویژه قیمت سکه و دلار، افکار عمومی را سخت به خود مشغول و آنها را نسبت به فردای خود نگران کرده است. در غفلت رسانه های جریان اصلی و محصور شدن آنها در گذشته و ناآگاهی از بازیگران، عرصه ها و روش های جدید جنگ روانی، ابزارهای غیررسمی رسانه ای به ویژه فضای مجازی با پمپاژ اخبار منفی، میدان داری می کنند. سونامی اخبار منفی روی مردم آوار می شوند و مسئولان به ویژه رییس جمهور و تیم اقتصادی اش یا حرف نمی زنند یا شفاف، کارشناسی و صادقانه به مردم نمی گویند چه می کنند. ادامه این وضع، سرعت ناامیدی، بی اعتمادی و سرخوردگی و مخاطب گریزی از رسانه های رسمی را تشدید می کند و کشور را بیش از از پیش در معرض آسیب های جنگ روانی قرار می دهد.

در این شرایط بدیهی و قابل انتظار است که رسانه های رسمی تحرکات و تحولات رسانه ای غرب را رصد و بازخوانی کنند و به موازات آن کنش گران سیاسی و رسانه ای خانه تکانی اساسی و فوری را در دستورکار قرار دهند؛ اما متاسفانه تاکنون آرایش جدید رسانه ای مثلث آمریکا، انگلیس و عربستان کنش گران سیاسی و رسانه ای را حساس نکرده و اصطلاحا چرخ برهمان دور می پرخد؛ نه ظرفیت های جدیدی ایجاد شده است و نه در روش ها و بازیگران قبلی تغییر و تحرکی را شاهد هستیم. تاکید می کنم آگاه شدن فوری از تحولات پیرامون و اهداف دشمنان و آگاه کردن آنی مردم و نظارت و مطالبه گری هوشمندانه و جسورانه از مسئولان، بسیار ضروری است و هر گونه تعلل در این زمینه ممکن است قابل جبران نباشد.

نتانیاهو، ترامپ و تیم اقتصادی شان؛ آرامش، امنیت، اعتماد و همدلی مردم را هدف قرار داده اند؛ در این جنگ تمام عیار، رسانه ها ابزار اصلی و فاصله بین دو گوش یعنی افکار عمومی، عرصه اقدام آنهاست. بپذیریم آمریکا در این جنگ روانی به علت وادادگی، تعلل و بی تدبیری مسئولان و رسانه های جریان اصلی داخلی تا حدود زیادی بازار و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده؛ اما می توان با اقدامات سریع، جسورانه، متعهدانه و هماهنگ و خانه تکانی هم در دستگاه های اجرایی دولت و هم در گردش کار و ساختار و تیم رسانه ها، تغییر در مکان ها و شیوه های سوژه یابی و سوژه پردازی، ترجیح منافع و امنیت ملی بر منافع جناحی اعتماد و آرامش و وحدت را به رسانه ها و کشور بازگرداند؟ فهم اهداف و میدان بازی دشمن و تفهیم آن به مردم امری ضروری است. در حال حاضر، دور زدن دولت یا اپوزیسیون شدن نه تنها مشکلی را حل نمی کند، بلکه آن را تشدید و دشمن را امیدوار می کند. کار و تلاش، روراست بودن با مردم و با هم کار کردن، مردم را امیدوار می کند که آرامش برمی گرداند و انشاءالله دشمن را در جنگ روانی ناکام خواهد کرد.

منبع: فرهیختگان

کد خبر: 963560

وب گردی

وب گردی