کوشکی: برجام تغییری در شرایط دانشگاه ها ایجاد نکرد

محمدصادق کوشکی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: شرایط دانشگاه ها قبل و بعد از برجام تغییر خاصی نداشته است، همچنان محدودیت استفاده از گرنت های پژوهشی و دانشگاهی که قبل از برجام وجود داشته است حاکم است.

دکتر محمدصادق کوشکی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره شرایط و امکانات دانشگاه ها قبل و بعد از برجام گفت: شرایط دانشگاه ها قبل و بعد از برجام تغییر خاصی نداشته است، نه تنها در عرصه بین المللی تغییر آشکاری دیده نمی شود بلکه در اداره شرایط داخلی دانشگاهها هم تغییری ایجاد نشده است و بسیاری از دانشگاهها مثل دانشگاه تهران همچنان ساختمان های فرسوده بسیاری دارند که خطرات فراوانی را به همراه دارد و نیازمند توجه ویژه مسئولان امر است.

وی افزود: در واقع محدودیت در روابط بین المللی و تبادلات علمی دانشگاه ها قبل و بعد از برجام تغییری نداشته است و همچنان محدودیت استفاده از گرنت های پژوهشی و دانشگاهی که قبل از برجام وجود داشته است حاکم است.

کوشکی در ادامه یادآور شد: قبل از خروج ترامپ از برجام تغییر خاصی در فضای علمی و دانشگاهی کشور به وجود نیامد اما در حال حاضر کار به جایی رسیده است که بازرسان انرژی اتمی از تجهیزات علمی دانشگاه های کشور بازرسی داشتند که این اتفاق قبل از برجام نبود و در واقع وضعیت موجود شرایط اسفناک و ناراحت کنندهای است که بعد از برجام گریبان آموزش عالی را گرفته است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: در زمان برجام هم اساتیدی داشتیم که در خود آمریکا زندانی شدن و همان محدودیت هایی که قبل از برجام بر اساتیدی ایرانی ساکن در آمریکا اعمال می شد بعد از برجام هم وجود داشت، در واقع ماهیت رفتار آمریکا هایی با ایران بعد از برجام گستاخانهتر شد و برجام نه تنها دستاوردی برای ما نداشت بلکه محدودیت ها را علیه ایران بیشتر کرد.

وی در پایان تاکید کرد: تبادلات علمی بین المللی دانشگاه ها بعد از برجام تغییر چندانی نداشته است، چون دولت تدبیر و امید نگاه سیاسی به دانشگاه ها داشت و تلاش و تولید افزایش علم برایشان مهم نبود، حقیقت آن است که در شرایط کنونی حال دانشگاه های کشور خوب نیست و این شرایط شامل وضعیت دانشگاه ها در هر دو دوره قبل و بعد از برجام می شود.

گفتنی است، همه چشم‌ها منتظر اتفاقات جدیدی است که با خروج آمریکا از برجام و پایان ضرب الاجل ایران برای کشور‌های اروپایی رقم می‌خورد. این روزها، خبر بازرسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از دانشگاههای کشور نگرانی جامعه علمی کشور را دو چندان کرده که نیازمند هوشمندی و به کار گیری تدابیر صحیح مسئولان است تا بیگانگان اجازه ورود و سو استفاده از دستاوردهای جوانان ایرانی که با وجود تحریم ها به پیشرفت های زیادی رسیده اند را نداشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 963569

وب گردی

وب گردی