برنامه ای برای کاهش افت ولتاژ نداریم/ کاهش ۳۰ درصدی خاموشی ها نسبت به هفته گذشته

سخنگوی صنعت برق با تاکید براینکه خاموشی ها در کشور نسبت به روزهای گذشته با کاهش چشمگیری مواجه شده است کفت: برای جبران کمبود برق برنامه ای برای کاهش افت ولتاژ نداریم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمودرضا حقی فام سخنگوی صنعت برق کشور در نشست خبری، در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی براینکه وقتی برخی از لوازم خانگی موقع مصرف خاموش می‌شوند آیا شبکه با افت ولتاژ مواجه شده است؟ گفت: سیاست وزارت نیرو این نیست که برای جبران کمبود برق با افت ولتاژ مواجه شویم؛ این بحث ناشی از مشکل فنی سیستم خواهد بود.

او همچنین تصریح کرد: سیاست کشور این است که برای کاهش آلاینده های زیست محیطی در نیروگاه از سوخت مایع از جمله گاز استفاده کنیم؛ بنابراین به ندرت از سوخت مازوت استفاده می شود.

او با اشاره به گزارش بار الکتریکی منتهی به هفته نوزدهم اظهار کرد: پیک مصرف شبکه سراسری ۶۷ هزار و ۹۷ مگاوات رسیده است و این بدان مفهوم است که از ۲۰ تیرماه با اعمال محدودیت مصرف بار ما افزایش نیافته است و به کمتر از ۳ درصد رسیده است.

او تصریح کرد: تقریبا در ۱۰ سال گذشته بجز از زمان اجرای هدفمندی یارانه ها، رشد مصرف تا به امروز به ۳ درصد رسیده است.

حقی فام تاکید کرد: هفته گذشته نیروگاه سیکل ترکیبی کاسپین وارد مدار شد، این نیروگاه مشکل گرفتگی در شبکه را برطرف و به تولید کمک کرد. همچنین برای سال آینده بخش بخار این نیروگاه وارد مدار می شود که ظرفیت این نیروگاه ۳۰۷ مگاوات است.

او افزود: از نظر واحدهای حرارتی تا الان میزان تولید ۴.۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. علیرغم اینکه درجه حرارت تغییر نکرده ۴۷ درصد پیک خاموشی ها نسبت به دو هفته گذشته و ۳۰ درصد نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است.

او در مورد اصلاح نظام تعرفه‌ای برق گفت: با کمیسیون‌های اقتصادی مجلس در حال بررسی این موضوع هستیم که تعرفه برق مشترکان پرمصرف به قیمت تمام شده نزدیک شود.

سخنگوی صنعت برق افزود:‌ رویکرد دیگر ما این است که در زمان پیک پرمصرف‌ها از ترس میزان جریمه مجبور به اعمال مدیریت مصرف برق شوند.

او ادامه داد: با اعمال مدیریت مصرف ۴۷ درصد خاموشی ها نسبت به پیک خاموشی ها کاهش یافته است به طوری که در بسیاری از استان ها از جمله بوشهر، خوزستان، بخش اعظمی از سیستان و بلوچستان، جنوب ایلام از بحث خاموشی خارج شدند و در استان تهران خاموشی ۵۰ درصد تقلیل یافته است.

او عنوان کرد: اگر مدیریت مصرف اتفاق نمی‌افتاد، قطعاً با رشد بار مصرف زیادی روبرو می شدیم که خوشبختانه مشترکین به خوبی در این زمینه با صنعت برق کشور همکاری داشتند.

او همچنین خبر داد که سال آینده پیشنهادی به شورای اقتصاد ارسال کرده‌ایم که یک میلیون کولر گازی فرسوده در جنوب کشور جایگزین شود تا میزان مصرف برق در خوزستان، بوشهر و اهواز کاهش یابد.

حقی فام مجدداً به کاهش خاموشی ها اشاره کرد و اعلام داشت که تا 20 مردادماه خاموشی ها به حداقل خود خواهد رسید.
سخنگوی صنعت برق کشور از ظرفیت‌های نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر گفت و بیان داشت: ظرفیت تکمیلی این انرژی‌ها حدود 602 مگاوات است که هم اکنون 490 مگاوات در حال اجراست.

سخنگوی صنعت برق درباره هدر رفت برق در شبکه های انتقال گفت: میزان تلفات برق در شبکه های توزیع 11.2درصد و در بخش انتقال 2 درصد است که تا 4 سال آینده میزان این تلفات را به 9 درصد کاهش می دهیم. البته این روند بهینه سازی از سال 92 آغاز شده و میزان تلفات از 15 درصد به 11.2 رسیده است.

او با تاکید بر اینکه تلفات برق در همه جای دنیا وجود دارد و با توجه به پراکندگی شهرها در ایران، تلفات 8 درصدی انتقال بهینه است افزود: تلفات در کشورهای عربی 14 درصد، اروپا و آسیای مرکزی 8.5 درصد، اتحادیه اروپا 6.5 درصد، آمریکای شمالی 6 درصد، مناطق یورو 6 درصد، جنوب شرق آسیا 5 درصد، و متوسط جهانی تلفات 8 درصد است.

او با اشاره به اینکه از امسال تا پیک مصرف سال آینده 5 هزارمگاوات برق جدید وارد مدار می شود گفت: تامین این میزان برق از طریق نیروگاه های جدید به 2 هزار 800 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در حال حاضر توسط ستادی در وزارت نیرو هفتگی اجرای این برنامه را دنبال می کنند و در صورت تامین اعتبار ممکن است تا 6 هزارمگاوات برق تا سال آینده وارد مدار شود و این مسئله به تامین اعتبار مورد نیاز بستگی دارد.

او با تاکید بر اینکه سال گذشته از 2 هزار مگاوات برق وارد مدار شد افزود: اگر مصرف مدیریت نشود و تنها به احداث نیروگاه های جدید اقدام کنید ممکن است باز خاموشی اتفاق بیفتد.

حقی فام درباره بیمه ناشی از حوادث برق شود گفت: اگر برق منجر به فوت شود 500 میلیون ریال و برای نقص عضو بدنی 170 میلیون زیال خسارت پرداخت می شود و برای واحدهای مسکونی و تجاری 700 میلیون ریال است.

او درباره طلب صنعت برق گفت: 5 هزار میلیارد تومان طلب جاری از مشترکین داریم که بخشی از آن در حال پرداخت است و یک سوم این میزان طلب سخت وصول هستند.

او همچنین در ادامه با اشاره به اینکه 5هزار و 38 مگاوات برنامه برای ورود نیروگاه‌های حرارتی به شبکه سراسری از پیک امسال تا سال 98 در دستور کار داریم، گفت: برای اجرای آن حدود 2هزار و 800 میلیارد تومان از نظر ریالی و 160 میلیون یورو ارزی نیاز است که در صورت تامین منابع مالی انجام خواهد شد.

حقی فام با شاره به راندمان نیروگاه‌‎ها، عنوان داشت: هم اکنون راندمان نیروگاه ها 38 درصد است و در پایان برنامه ششم به 40 درصد خواهد رسید و تلاش داریم تا سال 1400 حدود 7 هزار مگاوات نیروگاه فرسوده را از مدار خارج کنیم و با کسب منابع مالی جدید، بدنبال احداث نیروگاه های نو هستیم.

او با اعلام اینکه واردات برق امسال در نتیجه مسائل فنی کاهش یافته است تصریح کرد: برنامه ما افزایش مبادلات برق با کشورهای همسایه است که شامل هر دو بخش واردات و صادرات خواهد بود.

حقی فام با تاکید بر اینکه برای خسارت خاموشی تعهدی نداریم افزود: طبق قانون در قراردادها با مشترکین ذکر می شود که در زمان هایی قطعی برق خواهیم داشت و اگر به دلیل قطعی برق خسارتی به تولیدکننده وارد شود تعهدی نداریم و آنها باید به سمت استفاده از برق اضطراری بروند.

اودر مورد ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر در کشور گفت:‌در حال حاضر 602 مگاوات انرژی تجدیدپذیر در کشور داریم و 490 مگاوات نیز که عمدتا نیروگاه‌های خورشیدی هستند در حال اجرا هستند که تا پیک تابستان سال آینده وارد مدار خواهند شد.

حقی‌فام افزود: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به سایر کشورها و کشورهای توسعه یافته سهم ناچیزی است اما یکی از دلایلی که انرژی‌های تجدیدپذیر گسترش پیدا نکرده است، منابع مالی محدود است.

او خاطرنشان کرد: در سال جاری تنها 300 تا 350 میلیارد تومان منابع مالی برای توسعه تجدیدپذیرها اختصاص یافته که این عدد بسیار ناچیزی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 963577

وب گردی

وب گردی