نکات طلایی برای انتخاب رشته کنکور سراسری

یک سال زمان کمی نیست، از تفریحت بزنی، کمتر بخوابی، تست بزنی، درس بخوانی و درس بخوانی و درس بخوانی. کنکوری های عزیز، امیدوارم در این مدت حسابی خستگی ها را از تن به در کرده باشید، بالاخره قرار است وارد دانشگاه شوید، در یک رشته تحصیل کنید و آموزش ببینید و آینده کشورتان را بسازید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز، شاید برخی از داوطلبان پس از کنکور نگران این باشند که نتوانند به درستی انتخاب رشته کنند، این نگرانی ها طبیعی است؛ مسلما دانشجو ترجیح می دهد در رشته و دانشگاهی مورد علاقه اش تحصیل کند. برخی از داوطلبان خودشان دفترچه را به دقت مطالعه می کنند و با استفاده از سیستم راهنمای انتخاب رشته مجازی، انتخاب رشته می کنند.

برخی دیگر هم ترجیح می دهند تنها نام رشته ها و دانشگاه های مورد علاقه شان به همراه مبلغی چند صد هزار تومانی به یک مشاور تحصیلی تقدیم کنند و به طور «تضمینی» در دانشگاه قبول شوند. فرقی ندارد شما از دسته اول هستید با دوم، ما در این گزارش می خواهیم نکاتی را به شما یادآوری کنیم که قطعا در انتخاب رشته دانشگاه ها به کارتان می آید.

کارنامه خود را به دقت مطالعه کنید

در ابتدا لازم است کارنامه را با دقت بخوانید، رتبه در سهمیه و رتبه در هر کدام از زیرگروه‎ها بیانگر آن است که داوطلب شانس قبولی در کدام کد رشته ها را دارد.

از خواندن دفترچه راهنمای انتخاب رشته فرار نکنید

شاید در نگاه اول، دفترچه انتخاب رشته حجیم به نظر بیاید، اگر زمان ورق زدن آن احساس کردید کمی سردرگم شده اید، اصلا نگران نباشید. با آرامش کامل صفحات ابتدایی آن را مطالعه کنید، همچنین می توانید از دوستان و اقوام خود که به تازگی آزمون داده اند نیز کمک بگیرید.

در این دفترچه کد و عناوین رشته ها ذکر شده است، علاوه بر آن داوطلب می تواند از ظرفیت رشته مورد نظر در دانشگاه و شهر مورد نظر خود با خبر شود. نگران نباشید، هر قانون، تبصره و ماده ای که در انتخاب رشته شما تاثیر گذار خواهد بود با جزئیات در دفترچه ذکر شده است، پس تنها لازم است آن را به دقت مطالعه کنید.

شرایط دانشگاه های مورد نظرتان را چک کنید

ممکن است شما از جمله افرادی باشید که ترجیح می دهید در دوران دانشجویی خود از خوابگاه استفاده کنید، پس حتما در انتخاب های خود باید به این موضوع دقت کنید. پس لازم است پیش از اینکه کد دانشگاه خود را یادداشت کنید، سری به سایت دانشگاه مورد نظرتان بزنید و از امکانات خوابگاهی و رفاهی آن اطمینان پیدا کنید. نگران نباشید، آدرس اینترنتی دانشگاه ها در داخل دفترچه آمده است.

علایق خود را در اولویت قرار دهید

دوست دارید در آینده چه شغلی داشته باشید؟ طبیعتا این علاقه در انتخاب رشته شما تاثیر گذار خواهد بود، همچنین می توانید بازار کار و درآمد فارغ التحصیلان این رشته را نیز بررسی کنید. علاقه در انتخاب رشته حرف اول را می زند، پس انتخاب ها را بر اساس علاقه خود از بالا به پایین تنظیم کنید، در صورتی که می خواهید خارج از محل زندگی خود و در شهری دیگر ادامه تحصیل دهید، بهتر است با پدر و مادر خود در این زمینه مشورت بگیرید. همچنین مشورت با یک فرد مطلع یا یک مشاور تحصیلی مفید واقع خواهد شد.

کد رشته هایی که در آن ها شانس قبولی ندارید را حذف کنید

به آمار داوطلبان پذیرفته شده در دانشگاه ها و رتبه آن ها طی سال گذشته نیز توجه کنید، از این طریق می توانید انتخاب رشته بهتری داشته باشید، همچنین می توانید کد رشته هایی که در آن ها شانس قبولی ندارید را حذف کنید.

لازم نیست، حتما 150 کد رشته را پر کنید

لازم نیست حتما 150 کد رشته را پر کنید اما طبیعتا هر اندازه ای که انتخاب های شما بیشتر شود، احتمال دارد ظرفیت های خالی آن رشته نیز بیشتر شود، طبیعتا در چنین مواردی شانس قبولی تان بیشتر خواهد بود.

در پر کردن فرم اینترنتی دقت کنید

زمان ورود کد رشته محل ها درون فرم اینترنتی، دقت کنید که دقیقا با برگه ای که از پیش آماده کرده اید مطابقت داشته باشد. وارد کردن یک عدد اشتباه می تواند آینده تان را تغییر دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 963589

وب گردی

وب گردی