سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشره امروز خود به بررسی مسائل بین المللی و منطقه ای پرداخته اند که در ادامه به بیان مختصر برخی از آن ها می پردازیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «الرای» اردن به قلم «محمد خروب» با عنوان «گفت وگوی بدون شرط ترامپ با ایران یا دیپلماسی خشن» مطلبی را درباره اعلام ناگهانی ترامپ برای مذاکره با ایران به رشته تحریر در آورده است. وی می نویسد: «روابط میان تهران و آمریکا به نقطه ای غیر قابل برگشت رسیده است. به رغم تمایل ایران به عدم قطع روابطش با کشورهای جهان، این کشور به خوبی درک می کند که طی چهار دهه بعد از انقلاب، برخی از کشورها ایران را دشمن خودشان دانسته و آمریکا هم جنگ سردش را به طرق و درجات مختلف به راه انداخته بود اما از زمان روی کار آمدن ترامپ تهدیدات آمریکا علیه ایران تا این اندازه خشن نبوده است؛ به گونه ای که پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا شروط دوازده گانه ای را برای ایران مشخص کرده که می بایست قبل از هر نوع گفت وگو، این شروط از سوی ایران اجرایی شوند. این شروط قبل از اعلام ترامپ بود اما اعلام ناگهانی ترامپ مبنی بر گفت وگوی بدون هیچ قید و شرطی با ایران و با هرشخص، تعجب همگان را برانگیخت.»

روزنامه «عکاظ » عربستان در سرمقاله خود طی مطلبی با عنوان «ترکیه در مواجهه با تهدید آمریکا» به قلم «می خالد» به تهدیدهای ترامپ علیه کشورها و از جمله ترکیه اشاره می کند. وی در همین زمینه اعتقاد دارد: «فهرست تهدیدات ترامپ علیه دولت ها روز به روز بیشتر می شود. کره شمالی، آلمان ، کانادا، چین، ونزوئلا، پاکستان، ایران و اخیرا هم ترکیه از جمله کشورهایی هستند که توسط ترامپ تهدید شدند. درمیان این کشورها، داستان تهدیدات آمریکا علیه ترکیه طولانی است و آن هم به زمانی بر می گردد که در سال 2016 ترکیه آمریکا را به علت دست داشتن در کودتای نافرجام تحت فشار قرار داد. در همین زمینه، اردوغان رییس جمهور ترکیه به جای فتح الله گولن که در آمریکا زندگی می کرد و در کودتا دست داشت، آندرو برونسون کشیش پروتستانی را که 23 سال در ترکیه زندگی می کرد، به اتهام جاسوسی بازداشت کرد. کسی نمی داند که آیا واقعا این کشیش جاسوس بوده یا نه اما ترکیه اعلام کرد که در قبال تحویل گولن به ترکیه از سوی آمریکا ، این کشور کشیش برونسون را به آمریکا تحویل می دهد.»

روزنامه «الاهرام» مصر هم با عنوان «تحولات تاریخی در قرن آفریقایی» به قلم «اسماء الحسینی» مقاله ای را به رشته تحریر درآورده که در آن نویسنده قرن 18 را برای قاره آفریقا قرن تحول و صلح به حساب می آورد. وی می نویسد: «تاریخ در سال 2018، تحولات مهم تاریخی را در منطقه آفریقا ثبت خواهد نمود. جهان در این سال شاهد تغییر رویکرد حاکمان کشورهای آفریقایی نسبت به هم خواهد بود. واقعیت آن است که تحول بزرگ در روابط اتیوپی و اریتره، تحولی بنیادین در این منطقه است که سبب تحول و بازگشایی در روابط میان کشورهای دیگر آفریقایی خواهد شد زیرا درگیری و تنش میان این دو کشور، حالتی از قطبی شدن را میان کشورهای دیگر این منطقه به وجود خواهد آورد. حتی این نزاع باعث شکل گیری جنگ نیابتی در سومالی شده و شاهد تشدید درگیری و بحران میان « آدیس آبابا» و« اسمره» بودیم که تاثیری منفی بر ثبات، امنیت و توسعه همه کشورهای منطقه داشته است. این درگیری ها همچنین سبب عقب ماندگی توسعه اقتصادی این منطقه گردیده است؛ اما امروز عوامل متعدد داخلی، بین المللی و منطقه ای شرایطی را بر این دو کشور برای صلح تحمیل کرده که از مهمترین این عوامل به حکومت رسیدن حاکمانی جدید در مناصب قدرت در هر دو کشور است.»

"روزنامه الخلیج " امارات در یادداشتی با عنوان «تعصب مقدس برای اسراییل» به قلم "عاطف الغمری" به تعصب آمریکا نسبت به اسراییل اشاره دارد. نگارنده می نویسد: "شورای روابط خارجی آمریکا که یکی از مهمترین مراکز اندیشه سیاسی در آمریکاست در دهه نود یک کارگاه آموزشی را برگزار کرد که در آن تعدادی از کارشناسان برجسته خاورمیانه حضور داشته و مباحثی را مورد بررسی قرار دادند که تمرکز بحث این افراد هم بر تعصب سیاست آمریکا نسبت به اسراییل مبتنی بود. در این نشست همه متفق القول بوده و یکصدا بیان داشتند که تعصب نسبت به اسراییل امری مقدس بوده و نباید دستخوش سیاسی بازی قرار بگیرد. در واقع این رای و صدای یهودیان آمریکا و لابی یهودی در این کشور بوده است. این موضعگیری در این کارگاه نتیجه جمود و سستی بود که در روند صلح خاورمیانه به وجود آمده است. این تعصبی که از سوی یهودیان در آمریکا به وجود آمده، مانع از آن می شود تا روند صلح در خاورمیانه از سوی آمریکا شکل بگیرد."

کد خبر: 963652

وب گردی

وب گردی