حذف کنکور امکان پذیر نیست اما می توان آن را چند مرحله ای کرد

رتبه 6 ریاضی کنکور 97 گفت: به نظر من حذف کنکور غیر ممکن است، تصور کنید یک میلیون و 11 هزار نفر هر سال در کنکور شرکت کرده اند، کنکور یعنی ورود چه کسی به کدام دانشگاه، ارجحیت دارد، به هر حال باید یک آزمون وجود داشته باشد زیرا تعداد صندلی های دانشگاه صنعتی شریف محدود است. به نظر من حذف کنکور امکان پذیر نیست اما می توان آن را چند مرحله ای کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هر ساله با اعلام نتایج کنکور، افرادی که رتبه شان تک رقمی شده است، حال و هوای خاصی دارند. اسامی کنکور 97 روز گذشته (9 مرداد ماه) اعلام شد، ایسکانیوز در دهم مرداد ماه از برخی از رتبه های تک رقمی کنکور 97 دعوت کرد تا با آن ها به گفت و گو بنشیند.سجاد فقفور مغربی رتبه 6 ریاضی یکی از رتبه های برتر کنکور 97 است، مشروح گفت و گوی ایسکانیوز با وی به شرح زیر است.

خودتان را معرفی کنید؟

من متولد مشهد هستم و پدر و مادرم متولد خراسان رضوی هستند. تا سه سالگی در مشهد زندگی می کردیم اما به خاطر اینکه برادرانم در دانشگاه های تهران قبول شده بودند، به تهران آمدیم. از لحاظ امکانات، هر چیزی که از پدر و مادرم می خواستم، در اختیارم قرار می دادند، اما اگر بخواهم بگویم امکانات خاصی داشتم که سایر افراد در این امکانات نداشتند، اینطور نبود، شرایط من با بقیه تقریبا مساوی بود. سپس وارد مدارس تیز هوشان شدم و از امکانات این چنینی استفاده کردم.

فعالیت های غیر درسی شما به چه صورتی بود؟

من به معنای واقعی از پیش دانشگاهی شروع به درس خواندن کردم، من در دوم و سوم راهنمایی در فضای درسی درس خوانده ام اما پس از آن، وارد فضای پژوهشی شدم، زیرا مدارس سمپاد تاکید بسیاری دارند، این فضای پژوهشی روی من تاثیر بسیاری داشت. همچنین من به ورزش اهمیت می دادم، حتی پیش از کنکور صبح ها می دویدم. تار می زنم و شعر هم می گویم.

روزی چند ساعت مطالعه داشتید؟

از اوایل مرداد ماه مطالعه جدی را با سه تا چهار ساعت آغاز کردم، اواسط شهریور به 10 تا 12 ساعت رسید، البته مطالعه من در روزهای غیر تعطیل به 5-6 ساعت می رسید. دو هفته طلایی تعطیلی مدارس، هر روز حدود 16 ساعت درس می خواندم، خودم را مدیون آن دو هفته می دانم . در مهر ماه مطالعه من سیر نزولی پیدا کرد و به 4-5 ساعت می رسید.
در آذر ماه دچار پدیده ای شدم که هم نسلان من آن را به عنوان «رد دادگی» می شناسند، ما با این پدیده با درجات پایین مواجه شدم به طوری که یک روز درس می خواندم، چند روز درس نمی خواندم. دی ماه من آزمون ازمایشی داشتم که برایم مهم بود پس خودم را جمع و جور کردم و از این فضا خارج شدم. برای این آزمون حدود 13 ساعت در روز مطالعه می کردم.

من در اسفند ماه؛ تمامی کتاب های مهم را تمام کرده بودم. زمانی که وارد فروردین ماه شدم، یک خستگی ذهنی بر من چیره شده بود. من واقعا یک رد دادگی بزرگ را در آن روزها تجربه کردم که به دلیل فشاری بود که روی خودم در گذشته گذاشته بودم، اواسط اردیبهشت به خودم آمدم. در طی 9 ماه میانگین مطالعاتی با احتساب روزهای تعطیل و غیر تعطیل، حدود 7 ساعت بود.
من از صفر تا صد جلسه کنکور استرس داشتم، ولی استرسی نبود که روی عملکردم تاثیر بگذارد، به گونه ای بود که سرعتم را بیشتر کرد، به طوری که 45 دقیقه از دروس اختصاصی اضافه آوردم و تنها 5 تست را پاسخ ندادم.

متاسفانه حوزه ای که ما در آن آزمون می دادیم، ناهماهنگی ای ایجاد شد، به جای اینکه 4 ساعت و 10 دقیقه به ما فرصت بدهند، 4 ساعت به ما زمان دادند و برگه ها را 10 دقیقه زودتر جمع کردند. همان طور که می دانید در رقابتی سنگیم مانند کنکور 10 دقیقه تا چه اندازه ای می تواند تاثیر گذار باشد. برگه ها را جمع آوری کردند، یک دقیقه برگه ها دستشان بود از بالا به آن ها اعلام شد برگه ها را پخش کنید، سیر پخش کردن برگه طول کشید. با اینکه وقت اضافه دادند ولی فضای استرس بر دوستان ما تاثیر گذاشت.

مهم ترین عوامل موفقیت شما به ترتیب اولویت کدام ها هستند؟

به نظر من اصلی ترین عامل موفقیت های من در درجه اول خانواده است، من در شرایط آرامی درس خواندم. سپس فامیل عامل موفقیت من بودند، به طوری که من دو هفته آخر، خانه خاله ام درس خواندم، همچنین کل فامیل لطف ویژه ای به من داشتند. سومین عامل موفقیت من، تلاش خودم بود.

به نظر شما تا چه اندازه ای کلاس کنکور می تواند در موفقیت داوطلبان تاثیرگذار باشد؟

این موضوع بستگی به خود داوطلب دارد، در صورتی که خود داوطلب، نسبت به شرابطی که دارد می خواهد نتیجه مطلوبی کسب کند، می تواند از کلاس کنکور استفاده کند. اما برای فردی که می خواهد بفهمد که در کتاب ها چه می گذرد و ذهنش تحلیلی عمل کند و حفظی نباشد، به طور قطع به موسسه نیازی ندارد.افرادی که با دید تحلیلی به موسسه رفته باشند، نتیجه خواهند گرفت. من در مدرسه به هرچیزی که نیاز داشتم دست پیدا میکردم. و نیازی به موسسه و کلاس های آموزشی نداشتم.

برنامه ریزی های تحصیلی شما به چه صورتی بود؟

برنامه ریزی های تحصیلی من، تقریبا به صورت 2 هفته ای بود، بیشتر پیش از هر آزمون، برای آن برنامه ریزی داشتم. از 17 تیر برنامه مدرسه ما آغاز شد، تا اوایل مرداد ماه به صورت جدی،در ابتدا با 3-4 ساعت شروع کردم، دو هفته آخر تابستان دو کتاب اختصاصی را تمام کردم، بیشترین پیک درس خواندن من مربوط به همین زمان بود که حدود 16ّساعت در روز را مطالعه می کردم.

روزی که نتایج اعلام شد چه حسی داشتید؟
حدس میزدم که رتبه تک رقمی بیاورم. خیلی احساس خوشایندی است، زمانی که یک هدف درون سازی می شود، این موفقیت، موفقیتی است که باید کار خاصی برای آن انجام شود، این موضوع برای من درون سازی شده بود.
آن روز که از رتبه ام مطلع شدیم، فقط من و مادرم در خانه بودیم، مادرم از رادیو شنیده بود کخ قرار است رتبه های برتر را از تلویزیون اعلام کنند. من تلویزیون روشن کردم تا دقایقی دیگر نتایج اعلام می شد. گویی دقایق تمام نمی شدند، حدود 45 دقیقه طول کشید که رتبه ها توسط سخنگوی سازمان سنجش، اعلام شد. معرفی رتبه ها با رشته ریاضی آغاز شد، زمانی که برای رتبه 6، اسم سجاد را خواندند، این اسم به اندازه ای خاص است که فهمیدم من هستم و فریاد زدم.فضا خیلی احساسی شد، کل انرژی ذخیره شده در این 11 ماه با این فریاد تخلیه شد.

حرفی با مادرتان ندارید؟

مادرم در این مدت واقعا به من لطف داشت. هرزمانی از مادرم خواسته ام که برایم دعا کند، وی دعا کرده و من با تلاش به آن رسیده ام، اصل کنکور دعای مادرم و سپس تلاش خودم بود این را با قاطعیت اعلام می کنم.

سخت ترین سکانس پس از کنکور کدام بود؟

سخت ترین بخش پیش از کنکور درگیری با خودم بود، تصور کنید یک سال از فضاهای خلاقانه ای که در مدرسه و کنکور بود، دور بودم و وارد فضای کنکور شدم. در اوایل فروردین ماه، حس و حال بدی نسبت به درس خواندن داشتم، به طوری که سه روز درس می خواندم حدود یک هفته درس نمی خواندم. این موضوع را با مشاورم در میان گذاشتم و با کمک ایشان توانستم این سه ماه را پشت سر بگذارم. در این سه ماه، حدود 8 ساعت در روز درس می خواندم، من در تابستان سعی کردم بسیاری از درس ها را تمام کنم. شاید اگر در زمستان کنکور می دادم، نتیجه بهتری می گرفتم. اما زمانی که وارد فصل بهار شدم، آخر این موضوع را می دیدم به گونه ای می توان گفت خسته شده بودم. توصیه می کنم که در ابتدا سعی نکنند کار خاصی انجام دهند، مطالعه و درس خواندن خوب است، اما انرژی خود را برای عید و پس از آن نگه دارند.

آیا برای انتخاب رشته از مشاور کمک می گیرید؟

به نظر من انتخاب رشته پدیده ای ساده است، افرد باید ببیند به چه چیزی علاقه دارد، اگر نمی‌داند به چه چیزی علاقه دارند، باید به روانشناس مراجعه کند نه مشاور تحصیلی. من به افراد توصیه می کنم به طور صد در صدی علاقه خود را دنبال کنند.

کدام دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنید؟
فکر می کنم در شریف، علوم کامپیوتر یا مهندسی کامپیوتر بخوانم، شاید هم در دانشگاه تهران مدیریت بخوانم یا رشته بیوتیک را انتخاب کنم.

نظر شما در زمینه حذف کنکور چیست؟

به نظر من، حذف کنکور غیر ممکن است، تصور کنید یک میلیون و 11 هزار نفر هر سال در کنکور شرکت کرده اند، کنکور یعنی ورود چه کسی به کدام دانشگاه، ارجحیت دارد، به هر حال باید یک آزمون وجود داشته باشد زیرا تعداد صندلی های دانشگاه صنعتی شریف محدود است. به نظر من حذف کنکور امکان پذیر نیست اما می توان آن را چند مرحله ای کرد. می دانم این امر هزینه بر است اما باید قبول کرد که افراد ممکن است در یک روز استرس بگیرند و نتوانند آنطور که باید عمل کنند.

بزرگترین دغدغه هم نسلان شما چیست؟
پول، بزرگترین دغدغه هم نسل های من است.

نظرتان را درباره این چند کلمه بگویید.
کنکور: غول
کلاس کنکور: ایده ای در باره آن ندارم.
نخبه: حرف کلی ای برای بسیاری از آدم هاست، بیشتر نوعی برچسب است، آدم ها خودشان را در آینده نشان می دهند.
مهاجرت نخبگان: هیچ کسی نیست که بگوید کشورم را دوست ندارم، قطعا اگر دانشگاهی در خارج از کشور باشد که هزینه هنگفتی در اختیار من قرار دهد، در صورتی که در دانشگاه های داخلی توجه حتی به میزان کمتر باشد، من در کشورم می مانم، اما اگر کاملا بی اعتنایی شود من تا جای ممکن تلاش خود را می کنم اما در صورتی که به جامعه نخبخ بی اعتنایی شود مشخص است که نتیجه آن چه خواهد بود.
مادر: عشقه
پدر: از پدر درس های زیادی آموختم که مهم ترین آن ها برنامه ریزی کردن بود.
خوابگاه: دوست دارم تجربه اش کنم اما با وضعیت رتبه ام بعید می دانم بتوانم.
ایران: من نسبت به کشورم بیشتر از هم نسل های خودم، احساسی هستم با منطقم کشورم را دوست دارم و از جان برایش مایه می گذارم.

انتهای پیام/

کد خبر: 963654

وب گردی

وب گردی