نوسانات قیمتی در کالاهای اساسی/ نرخ‌ها یکساله ۳۴.۷ درصد رشد کرد

قیمت اقلام خوراکی در مناطق شهری طی تیرماه سال جاری با تغییرات عمده ای نسبت به ماه مشابه سال گذشته مواجه بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، قیمت اقلام خوراکی در مناطق شهری طی تیرماه سال جاری با تغییرات عمده ای نسبت به ماه مشابه سال گذشته مواجه بوده است.

بر این اساس، در حالی قیمت یک کیلوگرم خیار در تیرماه ۳ هزار و ۵۶۴ تومان ثبت شده است که قیمت این محصول در خرداد ماه سال جاری ۲ هزار و ۸۲۸ و در تیرماه سال گذشته ۲ هزار تومان بوده است.

به این ترتیب قیمت خیار نسبت به تیر سال گذشته با رشد ۷۴.۹ درصدی و نسبت به خردادماه سال جاری با رشد ۲۶.۰ درصدی همراه بوده است.

رتبه دوم بیشترین افزایش قیمت مربوط به اقلام پرتقال محصول داخل است. هر کیلوگرم این محصول در تیرماه با قیمت ۷ هزار و ۳۹۵ تومان به فروش رفته است که در خردادماه سال جاری ۶ هزار و ۱۱۵ تومان و در تیرماه سال گذشته ۵ هزار و ۵۱۱ تومان قیمت داشته است.

بنابراین قیمت پرتقال محصول داخل نسبت به تیر سال گذشته با رشد ۳۴.۲ درصدی و نسبت به خردادماه سال جاری با رشد ۲۰.۹ درصدی مواجه بوده است.

۱۰۰ گرم کره پاستوریزه (کره حیوانی) نیز در تیرماه سال جاری با قیمت ۳ هزار و ۸۸۷ تومان به فروش رسیده است در حالی که در خردادماه سال جاری ۳ هزار و ۵۹۹ تومان و در تیر ماه سال گذشته ۲ هزار و ۸۸۵ تومان قیمت داشته است.

این مساله نشان می دهد قیمت این محصول در تیرماه سال جاری نسبت به ماه قبل خود رشد ۸.۰ درصدی و نسبت به تیر سال گذشته رشد ۳۴.۷ درصدی داشته است.

نرخ هر کیلوگرم گوجه فرنگی در تیرماه سال جاری ۲ هزار و ۳۳۵ تومان به ثبت رسیده است درحالی که قیمت این محصول در خردادماه ۲ هزار و ۲۱۷ تومان و در تیرماه سال گذشته هزار و ۹۰۰ تومان بوده است.

بنابراین قیمت گوجه فرنگی نسبت به خرداد سال جاری ۵.۳ درصد و نسبت به تیر سال گذشته رشد ۲۲.۷ درصدی داشته است.

قیمت ۵۰۰ گرم چای بسته ای خارجی نیز ۲۴ هزار و ۹۶۸ تومان بوده است در حالی که نرخ این محصول در خردادماه ۲۳ هزار و ۹۸۰ تومان و در تیرماه سال گذشته ۲۰ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است.

به این ترتیب نرخ این محصول در تیرماه نسبت به ماه قبل خود ۴.۱ درصد و نسبت به تیر سال گذشته ۲۳.۴ درصد رشد داشته است.

همچنین هر کیلوگرم رب گوجه فرنگی ۶ هزار و ۴۰۰ تومان در تیرماه به فروش رفته است در حالی که در قیمت این محصول برای خرداد سال جاری ۶ هزار و ۱۶۰ تومان و برای تیرماه سال گذشته ۵ هزار و ۱۰۰ تومان ثبت شده است.

بنابراین قیمت این محصول نسبت به خرداد ماه سال جاری ۴.۰ درصد و نسبت به تیرماه سال گذشته ۲۵.۲ درصد رشد داشته است.

قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی درجه یک در تیرماه سال جاری ۱۳ هزار و ۹۴۰ تومان به ثبت رسیده است در حالی که در خردادماه سال جاری ۱۳ هزار و ۷۶۰ تومان و در تیرماه سال گذشته ۱۳ هزار و ۱۷۰ تومان بوده است.

به این ترتیب درصد تغییر قیمت این محصول در تیرماه سال جاری نسبت به خردادماه ۱.۳ درصد و نسبت به تیرماه سال گذشته ۵.۹ درصد رشد داشته است.

نرخ هر کیلوگرم برنج خارجی درجه یک در تیرماه سال جاری ۷ هزار و ۷۰۰ تومان به ثبت رسیده است در حالی که در خردادماه سال جاری ۷ هزار و ۶۰۰ تومان و در تیرماه سال گذشته ۵ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است.

به این ترتیب درصد تغییر قیمت این محصول در تیرماه سال جاری نسبت به خردادماه ۱.۳ درصد و نسبت به تیرماه سال گذشته۳۶.۲ درصد رشد داشته است.

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی ۴۹ هزار و ۴۳۰ تومان بوده که در ماه قبل با قیمت ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رسیده است و در تیرماه سال گذشته نیز ۳۸ هزار و ۴۵۰ تومان قیمت داشته است.

بنابراین نرخ این محصول نسبت به خردادماه ۱.۸ درصد و نسبت به تیرماه سال گذشته ۲۸.۵ درصد با رشد همراه بوده است.

نرخ هر کیلوگرم گوشت گاو یا گوساله نیز در تیرماه سال جاری ۴۳ هزار تومان بوده در حالی که برای این محصول در خردادماه نرخ ۴۲ هزار و ۴۶۰ تومان و در تیرماه سال گذشته ۳۵ هزار و ۹۶۰ تومان به ثبت رسیده است.

به این ترتیب نرخ این محصول نسبت به خردادماه ۱.۵ درصد و نسبت به تیرماه سال گذشته ۱۹.۸ درصد با رشد همراه بوده است.

قیمت هر کیلوگرم مرغ ماشینی در تیرماه سال جاری ۷ هزار و۶۸۰ تومان به ثبت رسیده است در حالی که در خردادماه سال جاری ۷ هزار و ۳۹۰ تومان و در تیرماه سال گذشته ۷ هزار و ۵۶۵ تومان بوده است.

بنابراین درصد تغییر قیمت این محصول در تیرماه سال جاری نسبت به خردادماه ۳.۹ درصد و نسبت به تیرماه سال گذشته ۱.۶ درصد رشد داشته است.

از سویی دیگر هر کیلوگرم تخم مرغ ماشینی در تیرماه سال جاری با نرخ ۸ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رفت در حالی که در خردادماه ۸ هزار و ۶۲۰ تومان قیمت داشت و از سویی دیگر در تیرماه سال گذشته ۵ هزار و ۳۱۰ تومان به فروش رفته بود.

به این ترتیب قیمت این محصول در تیرماه سال جاری نسبت به خردادماه ۴.۸ درصد کاهش و نسبت به تیرماه سال گذشته ۵۴.۵ درصد رشد داشته است.

قیمت هر کیلوگرم موز در تیرماه سال جاری ۷ هزار و ۱۶۳ تومان به ثبت رسیده است در حالی که نرخ این محصول در خردادماه ۷ هزار و ۵۱۲ تومان و در تیرماه سال گذشته ۴ هزار و ۵۲۵ تومان بوده است.

بنابراین نرخ این محصول نسبت به خردادماه ۴.۶ درصد کاهش و نسبت به تیرماه سال گذشته ۵۸.۳ درصد رشد داشته است.

جدول زیر نیز سری زمانی متوسط قیمت (به ریال) اقلام خوراکی منتخب در مناطق شهری کل کشور از مرداد ماه ۹۶ تا تیرماه ۹۷ را نشان می دهد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 963691

وب گردی

وب گردی