فصل دوم مرمت آرامگاه یعقوب لیث  شروع شد+عکس

مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندی‎شاپور و ایوان کرخه از آغاز فصل دوم مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز یعقوب زلقی با اشاره به آغاز فصل دوم مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری اظهار داشت: در فصل اول مرمت بنای این آرامگاه، اقدامات ارزندهای روی گنبد و جداره بیرونی و داخلی بنا صورت گرفت و عملیات استحکامبخشی و رفع رطوبت نیز روی این قسمتها انجام شد.

او در ادامه با بیان اینکه اقدامات مرمتی در فصل دوم در چند جبهه اصلی درحال انجام است افزود: یکی از این اقدامات تعریف آجرهای سنتی برای جداره بیرونی آرامگاه است .

مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندیشاپور و ایوان کرخه گفت: در مرمتهای غیراصولی که حدود 20 سال پیش روی این بنا صورت گرفت از آجرهای نامناسب برای این جداره بیرونی آرامگاه استفاده شد که اینک درحال تعویض آجرها با آجرهای سنتی هستیم تا همخوانی خوبی با اصالت بنا به وجود آید.

او مرمت بخشهای آسیبدیده گنبد و گلدستهها، محوطهسازی و زیباسازی منظر با استفاده از آجرفرش و ساماندهی ورودی محوطه را نیز از دیگر برنامههای اصلی پایگاه میراث فرهنگی گندیشاپور در این فصل از مرمت عنوان و خاطرنشان کرد: مرمت این بنا با تخصیص 70 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی درحال انجام است و باتوجه به این که کار مرمت در این فصل در چند جبهه مختلف انجام می شود، پیشبینی ما این است که این فصل از مرمت حدود سه ماه به طول بیانجامد.

گفتنی است، آرامگاه یعقوب لیث صفاری، در روستای شاه‌آباد در 10 کیلومتری دزفول، سمت راست جاده دزفول به شوشتر قرار دارد. در کنار این آرامگاه بازمانده‌های شهر گندی شاپور دیده می‌شود. گنبد بلند مضرس (دندانه دار) سفید رنگ و جلال عمارت بقعه از دور کاملاً جلوه‌گر است. در اطراف بقعه، قبرستان وسیعی وجود دارد که در آن وجود سنگ قبرهای قدیمی، نشانگر تاریخ کهن این بنا است.

این آرامگاه اثری برجای مانده از دوره تیموریان است که در هشتم دیماه 1378 با شماره 2550 در ردیف آثار ملی ثبت‌شد.

700

کد خبر: 963717

وب گردی

وب گردی