چاپ پول بی‌پشتوانه، افزایش شدید نقدینگی و بی‌برنامگی؛ دلایل افزایش نرخ ارز

جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی تاکید می‌نماید افزایش نرخ ارز دارای دلایل اقتصادی و سیاسی (روانی) است. از جمله سیاست های اشتباه می‌توان به چاپ پول بی پشتوانه و افزایش شدید نقدینگی کشور در چند سال گذشته، عدم انضباط مالی و پیوند زدن همه امور به برجام و بی‌برنامگی اشاره کرد.

به گزاش گروه اقتصادی ایسکانیوز، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی درباره شرایط اقتصادی کشور بیانیه‌ای صادر کرد. متن این بیانیه به این شرح است:

اقتصاد ایران این روزها وضع مناسبی ندارد. افزایش شدید قیمت ارز در طی چند ماه گذشته باعث افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شده و مضافاً تاثیر روانی بسیار مخربی بر اذهان عموم جامعه گذاشته است. سیاستهای دولت در چند ماه گذشته اما، افزایش نرخ ارز را تشدید کرده است.

در شرایطی که تامین مایحتاج ضروری زندگی برای قشر مستضعف جامعه روز به روز سخت‌تر می‌شود، حمایت از این افراد ضروری است. دین اسلام هم بر حمایت از این قبیل افراد تاکید داشته و این رفتار به طور متواتر در سیره زندگی پیامبر و امامان معصوم مشاهده شده است. امام خمینی نیز خود را خادم مستضعفین می‌دانست.

براساس یک پژوهش، در سال 96 خط فقر یک خانواده چهار نفره حدود 4 میلیون تومان اعلام شده است (https://goo.gl/GNiDPB). بر اساس این پژوهش 33 درصد مردم در سال 96 زیر خط فقر بوده‌اند.

اگرچه پژوهش مشخصی برای محاسبه خط فقر در روزهای جاری انجام نشده است، لیکن افزایش سه برابری نرخ ارز در یکسال گذشته (از 3800 تومان در 8 مرداد 96 به 11800 تومان در 8 مرداد 97) نشان می‌دهد که خط فقر نیز رشد بسیار زیادی داشته است؛ در حالیکه درآمدها نسبت به سال گذشته افزایش خاصی نیافته است. یعنی عملا سیاستهای دولت، بخش بزرگی از مردم کشور در زمره فقرا قرار داده است!

اما نگاهی به سیاست های دولت در چند ماه گذشته نشان می‌دهد به جای اقشار ضعیف، ثروتمندان کشور یارانه‌های بسیار زیادی را دریافت کرده‌اند! آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی (https://goo.gl/9dTTmK) نشان می‌دهد تا انتهای خرداد نزدیک به 9 میلیارد دلار دولتی توزیع گردیده و با توجه به قیمت فعلی دلار در بازار (11800 تومان)، رانت حاصله بالغ بر 67/5 هزار میلیارد تومان می‌گردد! همچنین در اواخر اسفند 96 تعداد هفت و نیم میلیون سکه به قیمت حدود 1/4 میلیون تومان فروخته شده که با توجه به قیمت فعلی سکه در بازار (بالغ بر 4/5 میلیون تومان)، رانت 22/5 هزار میلیارد تومانی ایجاد نموده است.

بنابراین دولت در طی چند ماه گذشته تنها 90 هزار میلیارد تومان رانت، عمدتاً بین ثروتمندان توزیع نموده است. جالب توجه که این مبلغ، از یارانه دو سال کل مردم ایران بیشتر است! به بیان دیگر، دولتی که پرداخت یارانه ناچیز به مردم را از مصائب خود می‌دانست، در پرداخت یارانه بسیار زیاد به ثروتمندان بسیار دست و دلباز عمل می‌کند!

بدیهی است افرادی که از رانت های این چنینی برخوردار شده و مبالغ زیادی پول نقد در اختیار دارند، توانایی دارند در بازار اخلال کرده و تقاضا در بازار را تحریک نمایند که تاثیر بسزایی در افزایش قیمت‌ها دارد. این گونه افراد می‌کوشند با کاهش ارزش دارایی عموم مردم، بیشتر ثروتمند شوند.

بنابراین واضح است که سیاست ارزی اخیر دولت نه تنها باعث فقیر شدن عموم مردم ایران و ثروتمندتر شدن عده‌ی معدودی رانتخوار گردیده، بلکه بستر مناسبی برای گسترش فساد و اخلال در بازار ایجاد نموده است.

اما سوال اینجاست که چه کسی پاسخگوی سیاست های این چنینی است و چگونه قابل جبران است؟ چگونه دولت می‌تواند ارزش دارایی‌های مردم را به چیزی مانند سال گذشته برگرداند؟

جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی تاکید می‌نماید افزایش نرخ ارز دارای دلایل اقتصادی و سیاسی (روانی) است. از جمله سیاستهای اشتباه می‌توان به چاپ پول بی پشتوانه و افزایش شدید نقدینگی کشور در چند سال گذشته، عدم انضباط مالی و پیوند زدن همه امور به برجام و بی‌برنامگی اشاره کرد. بنابراین سلب مسئولیت از دولت و انداختن تمامی مشکلات به گردن دشمنان قابل قبول نیست. فراموش نمی‌کنیم که دولت قبل از خروج آمریکا از برجام وعده داده بود برای تمامی سناریوها آماده است و حال نتیجه این آمادگی چنین زشت بروز یافته است.

پیشنهاد جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی کشور، تامین مایحتاج ضروری اقشار نیازمند و پوشش هزینه‌های پزشکی ایشان از محل اخذ کامل مابه‌التفاوت قیمت ارز دولتی و ارز بازار از دریافت کنندگان ارز دولتی و مابه‌التفاوتقیمت سکه‌ در زمان پیش فروش و در زمان واگذاری می‌باشد.

در این روزها که سیاستهای اشتباه باعث فشار اقتصادی به اقشار ضعیف جامعه شده و از لحاظ روانی ایشان را تحت فشار قرار داده، اخذ درآمد نامشروع از ثروتمندان و هزینه آن برای اقشار نیازمند، می‌تواند قدمی مثبت در جهت کاهش فاصله فقیر و غنی جامعه باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 963729

وب گردی

وب گردی