اصلاح تعرفه‌های آب و برق پرمصرف‌ها/ برنامه‌ریزی از هم‌اکنون برای پیک سال 98

وزیر نیرو بر اصلاح تعرفه‌های مشترکین پرمصرف آب و برق تاکید و اضافه کرد: بهره مندی طبقات پرمصرف از یارانه حق طبقات ضعیف را ضایع می کند و در این زمینه چاره جویی می کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، رضا اردکانیان شامگاه دیروز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی آذربایجان شرقی با بیان اینکه مکانیسم تبصره چهار قانون بودجه سال جاری کشور که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، صنعت برق را با مشکل ماجه کرد، افزود: با این تصمیم مجلس شورای اسلامی دسترسی به منابع مالی وزارت نیرو که باید کماکان وجود می داشت با مانع مواجه شد.

او با اشاره به خاموشی های اخیر، گفت: صاحبان صنایع حق دارند خاموشی های غیرمنتظره از نظر آنها و منتظره از نظر ما را قبول نکنند، اما برای ما که از نزدیک با مسایل مواجه هستیم و مشکلات را می دانیم، قابل قبول است.

اردکانیان افزود: باید برنامه ریزی دقیق انجام دهیم زیرا برق مثل آب نیست و باید با تجربه تابستان جاری مشکلات بخش برق را احصا کنیم و برای پیک سال 98 از هم‌اکنون برنامه‌های لازم را ارائه دهیم.

او درباره دریاچه ارومیه نیز اظهار داشت: با هماهنگی سازمان محیط زیست اقدامات لازم در حال انجام است و مسایل به گونه ای برنامه ریزی می شود که منافع همه استان ها مورد توجه قرار بگیرد.

او با اشاره به مسایل مطرح شده در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی آذربایجان شرقی، گفت: مسایل به طور منظم در تهران پیگیری می شود و اطمینان می دهم تمام 300 طرح بزرگ وزارت نیرو در استان آذربایجان شرقی با جدیت دنبال خواهد شد.

در ادامه، استاندار آذربایجان شرقی از طرح انتقال آب رودخانه ارس به عنوان تنها راهکار موجود برای پیشگیری از بروز تنش آبی در تبریز یاد کرد و گفت: 35 کیلومتر از این طرح که در شورای عالی اقتصاد هم به تصویب رسیده آغاز شده است و ادامه آن نیز باید با جذب سرمایه‌گذار اجرایی شود.

مجید خدابخش، با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها در دو شهرستان میانه و کلیبر تنش آبی داریم، افزود: شهر تبریز هم در این لحظه دچار تنش آبی نیست، اما پیش‌بینی می‌شود که در 5 سال آینده با افزایش جمعیت شهر به دو میلیون نفر با این مشکل مواجه خواهیم شد.

او ادامه داد: تنها راهکاری که برای تأمین این آب پیش‌بینی شده انتقال آب از رودخانه ارس است که در شورای اقتصاد نیز به تصویب رسیده و برای اجرای آن نزدیک به 700 میلیون یورو سرمایه‌گذاری لازم است.

استاندار آذربایجان شرقی درخصوص واگذاری اراضی پایاب سد خداآفرین هم گفت: با هزینه‌های زیادی که برای احداث این سد شده است، اگر زمین‌های پایین‌دست آن صرفاً برای کشت استفاده شود مقرون به صرفه نخواهد بود و ما باید به دنبال زنجیره تولید در این منطقه باشیم.

خدابخش در خصوص وضعیت تولید و مصرف برق در استان نیز گفت: هم‌اکنون 200 مگاوات کمبود تولید برق داریم که این رقم در سال آینده به 400 تا 500 مگاوات خواهد رسید.

او افزود: با وجود این مشکلات هنوز هم سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگانی هستند که با قدرت به کار خود ادامه می‌دهند و نشاط سرمایه‌گذاری در استان قابل مشاهده است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به پروژه احداث نیروگاه هریس، گفت: تجهیزات این نیروگاه در حال نصب است، اما به دلیل طولانی شدن زمان اجرای پروژه، با کمبود آب مواجه است که راه‌اندازی بخش بخار آن را با تردید مواجه کرده؛‌ اما در بخش گاز مشکل خاصی نداریم و با پایان نصب تجهیزات این بخش شروع به فعالیت خواهد کرد.

او اضافه کرد: نیروگاه ایلخچی نیز که در سال 95 کلنگ‌زنی شده بود به دلایل فنی به بناب منتقل شده و امیدواریم با پیگیری وزارت نیرو و همکاری سازمان خصوصی‌سازی بتوانیم احداث این نیروگاه را نیز در سریع‌ترین زمان ممکن آغاز کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 963739

وب گردی

وب گردی