ترکیه آمریکا را به "تلافی بی‌درنگ" تحریم دو وزیر خود تهدید کرد

ترکیه گفت که به تحریم‌های آمریکا علیه خود پاسخ خواهد داد. آمریکا وزیران کشور و دادگستری ترکیه را تحریم کرده است. دلیل تحریم این مقام‌ها «نقش» آنان در بازداشت اندرو برانسون، کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه، اعلام شده است.

به گزارش ایسکانیوز، «آنکارا» تصمیم «واشنگتن» مبنی بر تحریم دو وزیر ترکیه را محکوم کرده و تهدید به اقدامات متقابل تحریمی علیه آمریکا کرد. ایالات متحده «سلیمان سویلو» و «عبدالحمید گول»، وزیران کشور و دادگستری ترکیه را به خاطر "نقش" آنان در بازداشت «اندرو برانسون»، کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه، تحریم کرده است.

عبدالحمید گول، وزیر دادگستری (راست) و سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، اهداف تحریم‌های اخیر واشنگتن علیه آنکارا هستند

«سارا سندرز»، سخنگوی کاخ سفید، گفته بود که این دو وزیر "نقشی کلیدی در بازداشت و دستگیری کشیش برانسون ایفا کرده‌اند".

وزارت خارجه ترکیه بعد از ظهر چهارشنبه اول اوت (۱۰ مرداد) در واکنش به این اقدام واشنگتن "موضع خصمانه" آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و با تهدید آن کشور به "تلافی بی‌درنگ"، خواستار تجدیدنظر ایالات متحده در این "تصمیم نادرست" شد.

«مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه، در توییتر هشدار داد که تحریم‌های آمریکا "بی‌پاسخ نخواهد ماند".

به گفته «کاخ سفید»، بر اساس تحریم‌های وضع‌شده دارایی‌های این دو وزیر ترکیه در ایالات متحده مسدود خواهد شد و شهروندان آمریکایی نیز حق معامله با آنها را نخواهند داشت.

«برانسون» هفته گذشته پس از گذشت حدود دو سال به شکلی ناگهانی از زندانی در ترکیه خارج شد، اما در حصر خانگی قرار گرفت. او در عین حال ممنوع‌الخروج اعلام شده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، اما این اقدام را "ناکافی" دانست و به آن اعتراض کرد.


اندرو برانسون، کشیش آمریکایی را پس از حدود دو سال از زندانی در ترکیه خارج کرده و در حصر خانگی قرار دادند

«برانسون» کماکان ممکن است به دلیل اتهاماتی که متوجه او کرده‌اند به ۳۵ سال زندان محکوم شود. دادگاه او قرار است روز ۱۲ اکتبر سال جاری میلادی (۲۰۱۸) آغاز شود.

«اندرو برانسون» از اکتبر ۲۰۱۶ به اتهام "جاسوسی" و حمایت از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و جنبش فتح‌الله گولن، واعظ منتقد ترک ساکن آمریکا، در زندان به سر می‌برد.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری ایالات متحده و معاون او «مایک پنس»، که او نیز همچون «برانسون» یک مؤمن مسیحی انجیلی است، مدت‌هاست که بر خواست آزادی این روحانی آمریکایی که پیش از دستگیری دو سال در کلیسای کوچکی در شهر ازمیر فعالیت می‌کرده، تأکید می‌کنند.

آنکارا در رابطه با دستگیری و زندانی کردن کشیش آمریکایی بر "استقلال" قوه قضائیه خود تأکید کرده است. این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، سال گذشته میلادی پیشنهاد مبادله برانسون با گولن را مطرح کرده بود.

آنکارا "شبکه گولن" را مسئول کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ در ترکیه معرفی می‌کند و اعضا و وابستگان آن را تحت پیگرد قرار می‌دهد.

کد خبر: 963749

وب گردی

وب گردی