خوش چشم: تحریم های جدید آثار زیادی ندارد

کارشناس مسائل بین الملل در خصوص تحریم های آمریکا که در سیزدهم همین ماه اعمال می شود اظهار داشت: این تحریم ها به اندازه تحریم های دوره اوباما که کشور های زیادی هم با آن همکاری داشتند تاثیر ندارد.

سید مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز درباره این که تحریم های آتی روی چه چیزهایی اعمال می شود گفت: این تحریم ها روی فلزات گرانبها و سنگ های قیمتی است اما به طور کلی می توان گفت تمام تحریم های غیر نفتی و بانکی را شامل می شود و آن ها دوباره برمی گردند.

وی افزود: طبعا مشکلاتی را در تبادلات مالی و جابه جایی فلزات گرانبها برای ما ایجاد می کند اما این تحریم ها به اندازه تحریم هایی که در دوران اوباما بر ما اعمال شد، تاثیر ندارد.

خوش چشم ادامه داد: در زمان اوباما کشور های زیادی امریکا را همراهی می کردند اما حالا این گونه نیست و حتی اروپایی ها در ذیل برجام متعهد شدند که کماکان به همکاری با ایران ادامه دهند و این موضوع باعث می شود از خواسته های آمریکا پیروی نکنند. پس این تحریم ها تاثیر خواهد داشت اما به اندازه تحریم های دوره اوباما تبعات ندارد.

کارشناس حوزه بین الملل در خصوص تاثیرات اقتصادی تحریم های آمریکا بر ایران ابراز کرد: در سطح اقتصاد به غیر از اثر روانی نباید اثر چندانی داشته باشد. درست است که تحریم ها بر دلار و طلا اعمال می شود اما ما دسترسی های خوبی داریم و در این خصوص کشورهایی هستند که با ما همکاری می کنند.

وی تصریح کرد: چیزی که در جامعه وجود دارد این است که با هرگونه اعمال و یا تهدید به تحریم جامعه دستخوش تاثیر روانی می شود و متاسفانه قیمت کالاها و یا طلا و سکه را افزایش می دهد.

خوش چشم در خصوص وظایف دولت در زمان اعمال تحریم ها اظهار داشت: اگر در این زمینه فکر درستی شود و دولتمردان ما اطمینان بخشی خوبی به جامعه کنند و از طریق رسانه ها با مردم راجع به این که این تحریم ها چیست و چه قدر می تواند تاثیر گذار باشند با ملت صحبت کنند و آنها را قانع کنند، با این کار تب التهابی که به راه افتاده است، می خوابد.

کارشناس حوزه بین الملل با اشاره به این که تحریم های نفتی از اردیبهشت ماه فقط روی کاغذ اعمال شد و تا زمان قطعی اجرایی شدن آن که در آبان ماه است زمان زیادی باقی مانده است گفت: شما می بینید مکرر قیمت طلا و دلار بالا می رود این جو به خاطر آثار روانی اقدامات خصمانه ای است که آمریکا علیه ایران اعمال می کند.

وی ادامه داد: هیچ تحریم دیگری به غیر از آنچه در اردیبهشت ماه اعمال شد در این چند ماه گذشته نداشتیم که برگردد تا دلیل خوبی برای افزایش مکرر قیمت دلار باشد.

خوش چشم افزود: حباب قیمتی که ایجاد شده است اگر زمانی از بین برود باعث می شود خیلی ها متضرر شوند چون بی جهت در حال رشد است و اصلا مبنای درستی هم ندارد و بر اساس قیمت واقعی صورت نگرفته است.

کارشناس مسائل بین الملل در خصوص آنچه در زمان تحریم ها مهم به نظر می رسد اظهار داشت: آنچه احتمال دارد این است که آمریکایی ها با ایجاد فشار روانی در زمان اعمال تحریم ها و حتی بعد از آن تاثیر گزاری داشته باشند تا امنیت اقتصادی را به هم بزنند و قیمت ها را افزایش بدهند.تنها اسلحه آمریکا همین است.

وی در پایان با اشاره به این که تحریم های جدید به مراتب آثار کمتری نسبت به تحریم های دوران اوباما دارد ابراز کرد: آمریکا با استفاده از رسانه ها می خواهد تاثیرگزاری روانی کار خود را ده ها بار بیشتر و بزرگ‌تر نشان دهد و بتواند روی قیمت ها تاثیر بگذارد و اقتصاد را تضعیف کند.


انتهای پیام/

کد خبر: 963750

وب گردی

وب گردی