رشته تاریخ را بهتر بشناسیم

رئیس دانشگاه آزاد واحد سنندج گفت: کسانی وارد این رشته شوند که علاقه مند به تاریخ باشند و قطعا افرادی در این رشته موفق می شوند که در حفظیات مطالب از توانایی بالایی برخوردار باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علم‌ تاریخ‌ تحولات‌ گذشته‌ جامعه‌ انسانی‌ را که‌ می‌تواند زمینه‌ سیاسی‌، اقتصادی‌، اجتماعی‌ یا فرهنگی‌ داشته‌ باشد، مورد مطالعه‌ قرار می‌دهد. به‌ همین‌ دلیل‌ رشته‌ بسیار گسترده‌ای‌ است‌ و اشتباه‌ است‌ که‌ آن‌ را صرفاً مطالعه‌ مواد خام‌ تاریخی‌ بدانیم‌ بلکه‌ دانشجو فرا می‌گیرد که‌ چگونه‌ از تحلیل‌ و تلفیق‌ مواد خام‌ تاریخی‌ به‌ نتایج‌ علمی‌ برسد. به‌ عبارت‌ دیگر آموختن‌ روش‌ تاریخی‌ به‌ مورخ‌ کمک‌ می‌کند تا از میان‌ انبوهی‌ از مواد خام‌، مواد خام‌ معتبر را جدا کند و براساس‌ روش‌ تاریخی‌ از بررسی‌ آنها به‌ نتیجه‌ علمی‌ برسد. در حالی‌ که‌ حتی‌ مطالعه‌کنندگان‌ جدی‌ تاریخ‌ که‌ غیرحرفه‌ای‌ هستند، هیچ‌ معیاری‌ برای‌ تشخیص‌ و تعیین‌ صحت‌ و سقم‌ رویدادهای‌ یک‌ کتاب‌ تاریخی‌ ندارند و گاه‌ از آثار غیرموثق‌ و غیرمعتبر استفاده‌ می‌کنند. بنابراین تاریخ یک علم مهم و اثر گذر در همه جوامع است که متاسفانه در حال حاضر با اقبال چندانی از سوی داوطلبان ورود به دانشگاه مواجه نشده است.

تحصیل در رشته تاریخ

در مقطع کارشناسی تاریخ دانشجویان بدون هیچ گرایشی می بایست در 4 سال تحصیلی 135 واحد درسی بگذرانند و برای قبولی در این رشته دروس تخصصی تاریخ و جغرافیا در کنکور از ضریب بالاتری برخوردارند و دانشگاه تهران قدیمی ترین دانشگاه ارائه رشته تاریخ است که از دیرباز بهترین اساتید این رشته در این دانشگاه مشغول به تدریس هستند، دانشگاه واحد علوم و تحقیقات هم در بین واحدهای دانشگاه آزاد جزو بهترین واحدهای ارائه این رشته است.

گرایش های رشته تاریخ در مقطع ارشد: تاریخ ایران باستان – تاریخ ایران اسلامی – مطالعات خلیج فارس – تاریخ انقلاب اسلامی – تاریخ اسلام – تاریخ عمومی جهان

توانایی‌های‌ لازم برای تحصیل در رشته تاریخ

دانشجوی‌ تاریخ‌ باید نظم‌ و دقت‌ فراوان‌ داشته و توان‌ به‌ تصویر کشیدن و نقد کردن وقایع‌ تاریخی‌ را داشته‌ باشد. پایه‌ علم‌ تاریخ‌، فلسفه‌، زمین‌ آن‌ جغرافیا و دیوارهای‌ آن‌ جامعه‌شناسی‌، اقتصاد، سیاست‌ و فرهنگ‌ است‌ و دانشجوی‌ تاریخ‌ باید با این‌ علوم‌ آشنا باشد و از نتایج‌ آنها بهره‌ ببرد. فردی‌ می‌تواند در رشته‌ تاریخ‌ موفق‌ شود که‌ از پوسته‌ رویی‌ رویدادها عبور کرده‌ و مسائل‌ عمیق‌تری‌ را درباره‌ آنها بفهمد و از ارتباط‌ بین‌ دو رویداد پی‌ به‌ رویداد سوم‌ ببرد و با دیدن‌ یک‌ رویداد به‌ علل‌ پنهان‌ و آشکار آن‌، اشاره‌ کند. همچنین‌ دانشجو باید با ادبیات‌ فارسی‌، آمار و ریاضی‌ آشنایی‌ داشته‌ باشد تا بتواند به‌ یاری‌ ادبیات‌ فارسی‌ هم‌ از منابع‌ گذشته‌ که‌ رنگ‌ ادبی‌ دارند، استفاده‌ کند و هم‌ مفاهیم‌ تاریخی‌ را به خوبی‌ بیان‌ کند و به‌ یاری‌ آمار و ریاضی‌ نیز، هرچه‌ بیشتر زبان‌ دستاوردهای‌ علم‌ تاریخ‌ را کمـّی‌ کند و داده‌های‌ تاریخ‌ را در قالب‌ اعداد بیان‌ کند.

در همین خصوص دکتر محمد قربان کیانی رئیس دانشگاه آزاد واحد سنندج فارغ التحصیل دکتری تاریخ در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره رشته تاریخ و بازار کار این رشته گفت: رشته تاریخ در بین همه رشته ها از اهمیت خاصی برخوردار است، شاید بازار کار خاصی نداشته باشد اما پند و عبرت تاریخ و آگاهی که می توان از آن کسب کرد سبب وحدت و انسجام اجتماعی می شود.

رئیس دانشگاه آزاد واحد سنندج افزود: تاریخ علمی است که کمک به بصیرت و شناخت بیشتر کشور می کند و با استفاده از آن می توان وقایع آینده را پیش بینی کرد و از گذشته عبرت گرفت.

وی خاطر نشان کرد: فارغ‌التحصیلان‌ دوره‌ کارشناسی‌ تاریخ‌ در وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌، وزارت‌ امور خارجه‌، وزارت‌ علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌، وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌، سازمان‌ موزه‌ها، مراکز اسناد ملی‌ و صداوسیما برای‌ بررسی‌ مسائل‌ تحقیقی‌ تاریخ‌ در حد تحقیقات‌ بین‌المللی‌ به‌ کار مشغول‌ می‌شوند.

کیانی در پایان متذکر شد: کسانی وارد این رشته شوند که واقعا علاقه‌مند به تاریخ باشند و قطعا افرادی در این رشته موفق می شوند که در حفظیات مطالب از توانایی بالایی برخوردار بوده و به وقایع و رخدادهای تاریخی علاقه‌مند باشند و اگر افراد بر مبنای علاقه مندی وارد هر رشته ای شوند حتی اگر آن رشته بازار کار خاصی نداشته باشد درصورتی که بهترین رشته خود باشند هرگز بیکار نمی مانند.

انتهای پیام /

کد خبر: 963833

وب گردی

وب گردی