با رشته های خاص مهندسی بیشتر آشنا شوید

این روزها که کارنامه اولیه آزمون سراسری 97 منتشر شده است، بازار انتخاب رشته حسابی داغ است. بسیاری از داوطلبان همچنان سردرگم هستند و نمی دانند چه رشته ای را برای ادامه تحصیل ادامه دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تقریبا می توان گفت تمامی داوطلبان با رشته های عمران، معماری، برق و غیره آشنا هستند. محال است فردی نداند مهندسی کامپیوتر چیست، به جای بررسی رشته هایی که احتمالا با آن به اندازه کافی آشنا هستید، این بار می خواهیم رشته های خاص مهندسی را معرفی کنیم که کمتر به آن پرداخته شده است.

رشته های فنی و مهندسی

رشته های مهندسی زیر، از جمله رشته هایی اند که در میان داوطلبان به اندازه رشته هایی مانند عمران، معماری و غیره شناخته شده نیستند. خبرنگار ایسکانیوز به بررسی این رشته ها و بازار کار آن ها پرداخته است، همچنین برخی واحدهای دانشگاهی که رشته ها در آن تدریس می شود نیز در گزارش آمده است.

مهندسی پلیمر: در فرهنگ معین، کلمه پلیمر مولکول عظیم الجثه ای معنا شده است که از مولکول های ساده با جرم مولکولی کم ساخته می شود. اگر به اندازه کافی با صنعت پلیمر آشنایی نداشته باشید، کافی است به اطرافتان نگاهی بیندازید، تمامی سیم ها و کابل برق هایی که در اطرافتان وجود دارد، حتی رنگ در و دیوار خانه شما با استفاده از صنعت پلیمر ساخته شده است.

اگر به خواندن این رشته علاقه مند هستید لازم است دروسی مانند شیمی‌ آلی‌، مبانی‌ مهندسی‌ برق‌، مهندسی‌ الاستومر، تکنولوژی‌ کامپوزیت‌ها، استاتیک‌ و مقاومت‌ مصالح‌، خواص‌ فیزیکی‌ الیاف‌، مکانیک‌ سیالات‌، انتقال‌ حرارت‌، موازنه‌ انرژی‌ و مواد، ریاضیات‌ مهندسی‌ و غیره را پاس کنید. در صورتی که تصور می کنید تحمل این را دارید که چندین ساعت را در آزمایشگاه با بوی مواد مختلف بگذرانید، می توانید رشته مهندسی پلیمر را انتخاب کنید.

لازم به ذکر است مهندسی پلیمر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران مرکز، شهرضا، شیراز، قائم شهر و غیره ارائه می شود.

مهندسی رباتیک: هوشمانیک یا هوشمانالف؛ تصور نکنید لغتی را از زبان چینی به فارسی نوشته ایم، بلکه تنها واژه های پیشنهادی برای رباتیک را بیان کرده ایم. مهندسی رباتیک، یکی از رشته های میان رشته ای جدیدی است که از مهندسی برق، کامپیوتر و مکانیک در ساخت و استفاده از ربات‌ها استفاده می شود.

اگر اخبار تکنولوژی را دنبال می کنید و به آن علاقه مند هستید، در انتخاب رشته خود جایی برای این رشته نگه دارید، البته اگر تصور می کنید به اندازه کافی خلاق هستید و می توانید در صنعت تکنولوژی نوآوری داشته باشید، با خیال راحت کد رشته های مربوط به مهندسی رباتیک را در فرم انتخاب رشته خود یادداشت کنید. شما باید در این رشته با طراحی، ساخت، راه اندازی و استفاده از ربات ها آشنا می شوید.

از جمله واحد های دانشگاه آزاد اسلامی که رشته مهندسی رباتیک را ارائه می دهند می توان به واحدهای تهران مرکز، تهران شمال، شهر مجلسی، شبستر، ارسنجان، مرودشت، میانه، نجف آباد، بوشهر، بجنورد، سبزوار، گرمسار، اقلید، کازرون، بافت، علی‌آباد کتول، کاشان، لاهیجان و لامرد اشاره کرد هم چنین دانشگاه آزاد واحد قزوین پرچمدار این رشته در ایران است.

مهندسی نساجی: این رشته مانند رشته معماری، کامپوتر و عمران شناخته شده نیست، اما سال هاست در دانشگاه های مختلف تدریس می شود. همان طور که می دانید صنعت نساجی روز به روز در حال پیشرفت است، دیگر نمی توان علوم مربوط را به صورت شاگرد و استادی به افراد انتقال داد بلکه این افراد باید علوم مربوطه در حوزه نساجی را در دانشگاه ها فرا گیرند.

اگر شما به صنعت نساجی علاقه مند هستید، می توانید در کارخانه های نساجی مشغول به کار شوید و به عنوان مدیر تولید یا مدیر عامل به بخش های مختلف بافندگی، رسیندگی و غیره نظارت داشته باشید. همچنین می توانید به عنوان مدیر بازرگانی، مشاور کارخانه، مدیر مهندسی صنعتی مشغول به کار شوید.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد و واحد علوم تحقیقات، دارای رشته مهندسی نساجی تا مقطع دکترا هستند. مهندسی نساجی در بسیاری از واحد های دانشگاه آزاد اسلامی نیز ارائه می شود که از جمله آن ها می توان به واحد های تهران جنوب، علوم تحقیقات، یزد بیرجند، اراک، شهر ری، کاشان و قائم شهر و غیره اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 963855

وب گردی

وب گردی