اگر می خواهید وارد سیاست شوید این رشته را انتخاب کنید

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان گفت:  برای ورود داوطلبان به این رشته انگیزه فردی و علاقه مندی به مسائل سیاسی و تاریخی در اولویت قرار دارد، در واقع کسانی باید وارد این رشته شوند که دغدغه مند بوده و با دانش سیاسی بتوانند در این عرصه ورود کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آنچه مردم به نام سیاست و مسائل سیاسی می‌شناسند با سیاست به مفهومی که در رشته علوم سیاسی مطرح است، تفاوت بسیار دارد و دانشجویان موفق این رشته نیز نه یک سیاستمدار بلکه یک سیاست‌شناس خواهند شد. علوم سیاسی به عنوان یک رشته دانشگاهی با علوم سیاسی به عنوان بحث‌های تخصصی در مورد مسائل سیاسی تفاوت دارد.

علوم سیاسی به عنوان یک رشته دانشگاهی به بررسی اندیشه‌ها و نظریه‌های سیاسی و کارکرد آنها در عرصه جامعه می‌پردازد و به عبارت دیگر رشته علوم سیاسی یعنی ارائه یکسری نظریه‌ها و یا یکسری ابزارها و راهکارهایی که بر اساس آنها هر جامعه شرایط و مشکلات حال را بررسی کرده و از پیش پا بر می‌دارد و برای حرکت ها و اقدامات بعدی یعنی ترسیم فضا برای مسیر آینده برنامه‌ریزی می‌کند و همچنین از تجارب و دستاوردهای بشر که در طول تاریخ در عرصه اجتماع به دست آورده است، بهره‌ می‌برد. پس می‌توان گفت که علوم سیاسی در عین این که به حال نگاه کرده و برای آینده برنامه‌ریزی می‌کند، ریشه‌اش در گذشته است.

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه علوم سیاسی

دانشجوی علوم سیاسی باید کتب تاریخی بخصوص تاریخ سیاسی را دوست داشته باشد و فلسفه را با علاقه بخواند. باید فردی منطقی بوده و نظریاتش مستند به دلیل و مدرک باشد و کسی است که قدرت ابتکار و توانایی فکری وسیعی داشته باشد و ریشه‌ها را شناسایی کند و اوج بگیرد و از بالا مشکلات را ببیند و با همه اقشار جامعه ارتباط داشته باشد تا بفهمد که مردم جامعه‌اش به چه فکر می‌کنند و نیازهای آنان چیست. داشتن شم و علاقه به مسائل سیاسی و برخورداری از دیدی عمیق و وسیع ویژگی‌هایی است که دانشجوی علوم سیاسی باید داشته باشد.

لازم به ذکر است، بهترین و قدیمی ترین دانشگاه علوم سیاسی متعلق به دانشگاه تهران است و در بین واحدهای دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی و واحد علوم و تحقیقات جز واحدهای برتر دانشگاه آزاد در ارائه رشته علوم سیاسی به شمار می روند.

رشته‌های مشابه و نزدیک به رشته علوم سیاسی

حقوق و تاریخ جز رشته های نزدیک به علوم سیاسی هستند که قطعا فردی که فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی است باید معلومات لازم در هر دو رشته را داشته باشد تا بتواند تحلیل درستی از مسایل سیاسی روز داشته باشد.

آینده شغلی و بازار کار

در روابط عمومی‌ها : هر روابط عمومی که بخواهد کار عملی و صحیح انجام دهد نیازمند وجود یک کارشناس سیاسی است.

سازمان‌های بین‌المللی: نمایندگی هر کشور در یک سازمان را متخصصان علوم سیاسی بر عهده دارند.

در حال حاضر فارغ‌التحصیلان رشته علوم سیاسی در بخش های سیاسی و حقوقی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و همچنین در صدا و سیما و روزنامه ها مشغول به کار می‌باشند. اگر هدف از آمدن به دانشگاه را به دست آوردن نوعی بصیرت بدانیم، رشته علوم سیاسی ریشه در تمدن بشری دارد اما متاسفانه با وجود قدمت دیرینه و اهمیت این رشته در تاریخ بشر، جایگاه آن در کشور ما چندان مشخص نیست و در نتیجه وضعیت استخدامی فارغ التحصیلان این رشته با دشواری و محدودیت هایی روبرو است.

سازمان ها و وزارتخانه های بسیاری می توانند فارغ التحصیلان رشته علوم سیاسی را جذب کنند که در این میان وزارت امور خارجه از همه شاخص تر است اما در حال حاضر حتی فارغ التحصیلان روابط بین الملل نیز به سختی جذب این وزارتخانه می شوند و وزارت امور خارجه نیاز به نیروی جدیدی ندارد . امروزه حدود 90% فارغ التحصیلان علوم سیاسی با مشکل اشتغال روبرو هستند که قطعا نیازمند توجه ویژه مسئولان امر است.

آنچه مسلم است، با وجود تمامی این مشکلات اگر دانشجویی واقعاً علاقه مند بوده و در این رشته متبحر باشد، همچنین قلم خوبی داشته باشد از نظر شغلی مشکلی نخواهد داشت و حتی سازمان های مختلف به دنبال او خواهند بود. فارغ التحصیل این رشته می تواند در آموزش و پرورش نیز تدریس کند.

در همین خصوص دکتر سلطانعلی میر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان دکتری علوم سیاسی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره رشته علوم سیاسی و بازار کار این رشته گفت: برای ورود داوطلبان به این رشته انگیزه فردی و علاقه‌مندی به مسائل سیاسی و تاریخی در اولویت قرار دارد، در واقع کسانی باید وارد این رشته شوند که دغدغه مند بوده و با دانش سیاسی بتوانند در این عرصه ورود کنند. قطعا کشور به وجود سیاستمدارانی آگاه به مسائل مختلف روز نیازمند است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان افزود: زمینه های بازار کار در رشته علوم سیاسی در سازمان ها و ارگان های مختلف از جمله وزارت کشور، وزارت خارجه و تدریس در دانشگاه ها وجود دارد اما واقعیت امر آن است که در شرایط فعلی، بازار کار این رشته آنچنان که باید داغ نیست اما قطعا افراد توانمند و متبحر در این رشته از شرایط شغلی خوبی بهره مند هستند.

سلطانعلی میر در پایان خاطر نشان کرد: میزان استقبال از رشته علوم سیاسی روبه افول است و متاسفانه به دلیل بازار کار نامناسب در این رشته ها در مقطع کارشناسی علوم سیاسی ارائه این رشته از واحد زاهدان به واحد پیرانشهر و چابهار منتقل شده است اما در مقطع ارشد و دکتری در دانشگاه آزاد واحد زاهدان انواع گرایش های علوم سیاسی ارائه می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 963885

وب گردی

وب گردی