گسترش روابط علمی میان دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و خاتم النبیین افغانستان

تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و خاتم النبیین افغانستان با رویکرد گسترش روابط علمی و دانشگاهی منعقد شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، این تفاهم‌نامه در جریان دیدار دکتر رامین کردی، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با دکتر سجادی، رئیس دانشگاه خاتم النبیین افغانستان و هیأت همراه به امضا رسید.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به سابقه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان برترین و قدیمی ترین مجموعه متشکل از ۱۱ دانشکده، ۱۶ بیمارستان آموزشی و ۱۰۶ مرکز تحقیقاتی است.

وی افزود: یک هزار و ۹۰۰ عضو هیأت‌علمی این دانشگاه آموزش ۱۳ هزار دانشجو را برعهده دارند و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این دانشگاه به جمعیت قابل‌توجهی از بیماران در جنوب تهران خدمات ارائه می‌دهند.

کردی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران نزدیک به ۶۰ مجله علمی در زمینه‌های مختلف علوم منتشر می‌کند و بیش از ۸ درصد مقالات ISI کشور به این مجموعه اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران طی سال‌های اخیر در حوزه بین‌الملل موفق به همکاری با مراکز علمی، دانشگاهی و سازمان‌های بین‌المللی متعددی شده است، افزود: این تعاملات منجر به عقد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای همکاری و تبادل اساتید و دانشجویان شده است.

معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران به تحصیل ۵۳ دانشجوی افغانستانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و اظهار داشت: نیمی از این دانشجویان در دوره‌های کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند و تعداد ۸ دانشجو نیز فارغ‌التحصیل شده‌اند.

وی با تشریح رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی، از فراهم بودن بستر همکاری‌های مشترک علمی و آموزشی با دانشگاه خاتم‌النبیین افغانستان خبر داد.

در ادامه دکتر سجادی، رئیس دانشگاه خاتم‌النبیین افغانستان اظهار داشت: دو کشور ایران و افغانستان دارای اشتراکات تاریخی، فرهنگی و دینی بسیار زیادی هستند و به واسطه تحصیل تعداد زیادی از دانشجویان افغانستانی در ایران، آشنایی کافی نسبت به فضای آموزشی و علمی این کشور وجود دارد.

وی با اشاره به آغاز فعالیت دانشگاه خاتم‌النبیین از سال ۱۳۸۶ به عنوان مجموعه‌ای غیردولتی، افزود: این دانشگاه با برخورداری از ۱۱ دانشکده در سه عرصه علوم انسانی، علوم فنی و علوم پزشکی مشغول به فعالیت است.

سجادی مجموع دانشجویان دانشگاه خاتم‌النبیین را ۵ هزار نفر اعلام کرد و از همکاری ۷۵ عضو هیأت‌علمی تمام‌وقت و ۲۰۰ استاد مدعو با این مجموعه خبر داد.

رئیس دانشگاه خاتم‌النبیین افغانستان تاکید کرد: در برنامه ارزیابی وزارت تحصیلات عالی افغانستان که در سال ۱۳۹۲ انجام شد این دانشگاه در رتبه دوم دانشگاه‌های برتر افغانستان قرار گرفت.

وی افزود: دانشگاه خاتم‌النبیین افغانستان هم‌اکنون دارای دو بیمارستان آموزشی در شهرهای کابل و غزنی است. ضمن اینکه بخش عمده‌ای از دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تحت آموزش قرار می‌گیرند.

سجادی اضافه کرد: این دانشگاه در مراحل نخستین اعتباربخشی علمی که وزارت علوم افغانستان با همکاری نهادهای بین‌المللی در حال اجرایی کردن آن است، قرار دارد.

وی با بیان اینکه طی تعامل با دانشگاه‌هایی از ایران چون گناباد و بیرجند به توافقاتی درباره استفاده از امکانات و ظرفیت‌های آنها برای دوره کارآموزی بالینی دانشجویان رشته‌های پزشکی دست ‌یافته‌ایم، گفت: در توافقات انجام شده مقوله‌های اعزام دانشجو برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری و ارتقاء ظرفیت و دانش‌افزایی اساتید مورد تأکید قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه خاتم‌النبیین افغانستان با تأکید بر ظرفیت‌های قابل‌توجه این دانشگاه با وجود نوپا بودن آن گفت: برای نخستین بار دانشگاه خاتم‌النبیین در سطح افغانستان موفق به راه‌اندازی مرکز پژوهشی و فناوری علوم طبی و پزشکی شده و اولین Animal House برای فعالیت‌های تحقیقاتی اساتید به همت این مجموعه در کابل آغاز به کار کرده است.

رئیس دانشگاه خاتم‌النبیین افغانستان با ابراز امیدواری برای همکاری با دانشگاه علوم پزشکی تهران و بهره‌مندی از تجربیات این مجموعه، گفت: بدون شک تنها عرصه‌ای که به دور از آفت‌ها و آسیب‌های دنیای سیاست می‌تواند باعث تحکیم مناسبات و روابط دوستانه کشورها شود، ارائه خدمات سلامت و درمانی است چرا که با موضوعات انسان دوستانه و خداپسندانه سر و کار دارد.

سجادی ادامه داد: ارتباط با مجموعه‌های آموزشی و درمانی چون دانشگاه علوم پزشکی تهران برای کشوری چون افغانستان که سال‌ها درگیر جنگ بوده و در بخش‌های مختلف درمان، بهداشت و سلامت با مشکلات عدیده‌ای روبرو است، فرصتی برای تربیت نسل جوان به وجود می آورد.

وی با اشاره به اینکه افغانستان از امکان سرمایه‌گذاری در حوزه‌های بهداشت و درمان برخوردار است، افزود: دانشگاه خاتم‌النبیین علاقه مند به همکاری با دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های علمی، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و فعالیت در حوزه ژورنال‌های مشترک است.

سجادی همچنین در راستای تعامل هر چه بیشتر با دانشگاه علوم پزشکی تهران از نمایندگان این مجموعه جهت بازدید از دانشگاه خاتم‌النبیین و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن دعوت به عمل آورد.

دکتر کردی معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران دکتر نیاز محمدزاده را به عنوان رابط همکاری‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران با مراکز علمی و دانشگاه‌های افغانستان معرفی کرد و به منظور همکاری در خصوص راه‌اندازی دوره‌های کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی به صورت مشترک و انجام تحقیقات مشترک اعلام آمادگی کرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 963894

وب گردی

وب گردی