نکات پیشنهادی سازمان سنجش برای انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری

مشاور عالی سازمان سنجش گفت: تا کنون از 910 هزار و 713 هزارداوطلب، حدود 887 هزار و 783 نفر کارنامه خود را دریافت کرده اند، به عبارتی دیگر 97.5 درصد داوطلبان کارنامه خود را گرفته اند.

دکتر حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش، در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در زمینه دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش گفت: با توجه به تجارب سازمان سنجش، تمامی اطلاعات لازم در زمینه انتخاب رشته به روش های مختلف، در اختیار داوطلبان قرار داده شده است که از جمله آن ها می توان به دفترچه راهنما اشاره کرد، این دفترچه روی سایت سازمان سنجش موجود است. لازم به ذکر است، سازمان سنجش برای داوطلبانی که به سایت دسترسی ندارند، این دفترچه را چاپ کرده است.

وی ادامه داد: همان طور که می دانید، کارنامه داوطلبان توزیع شده است، تا کنون از 910 هزار و 713 هزارداوطلب، حدود 887 هزار و 783 نفر کارنامه خود را دریافت کرده اند، به عبارتی دیگر 97.5 درصد داوطلبان کارنامه خود را گرفته اند.

مشاور عالی سازمان سنجش گفت: ویژه نامه انتخاب رشته، دیروز از طریق باجه های روزنامه فروشی سراسر کشور در اختیار داوطلبان قرار گرفت. همچنین راهنمای انتخاب رشته مجازی در سایت قرار داده شده است. به عنوان مثال نمره کسب شده توسط داوطلب در امسال را با ضوابط امسال در کنکور سال 96 بررسی کردیم، همچنین احتمال کد رشته محل هایی که داوطلب می تواند در آن ها موفق شود، به داوطلب داده شد.

وی افزود: در این فرم پیشنهادی بیشتر از 150 کد رشته محل وجود دارد و تعداد آن به 250 تا 300 کد رشته محل می رسد. داوطلب هر چه از ردیف بالا به سمت پایین بیاید، شانس قبولی وی بیشتر خواهد شد.

توکلی بیان کرد: تمامی مواردی که پیش تر به آن اشاره شد، در راستای اطلاع داوطلب بود تا داوطلب بداند چه شرایط و ضوابطی را برای انتخاب رشته باید طی کند. به اعتقاد من داوطلب باید رشته هایی را انتخاب کند که مورد علاقه اش باشد. به عنوان مثال در گروه ریاضی و فنی رشته های بسیاری در جدول های مربوطه وجود دارد، اما یک داوطلب که نمی تواند تمامی رشته ها را دوست داشته باشد، وی لازم است در فرصت باقی مانده، پیرامون رشته های مورد علاقه اش، اطلاعات لازم را کسب کند.

وی اظهار داشت: بهترین افراد برای کسب اطلاعات پیرامون رشته، دانشجویان رشته مربوطه هستند، افراد می توانند با دانشجویان این رشته ها در زمینه واحدها، آینده و بازار کار رشته مشورت کنند. همچنین داوطلب باید مقطع رشته مورد علاقه اش را بررسی کند و بداند نحوه ادامه تحصیل در آن رشته چگونه است.

مشاور عالی سازمان سنجش در زمینه بومی گزینی رشته ها گفت: ما رشته ها را بومی گزینی کرده ایم، برخی رشته ها بومی استانی، برخی ناحیه ای و برخی دیگر بومی قطبی یا آزاد هستند. رشته هایی که در تمامی موسسات آموزش عالی واقع در یک استان در کل کشور در استان های مختلف وجود دارد را بومی استانی در نظر گرفته ایم، 20 درصد این ظرفیت به صورت آزاد گزینش می شود و باقی آن، امتیازی بزرگ برای افرادیست که استان بومی آن ها شامل موسسات واجد شرایط باشد.

وی ادامه داد: برخی رشته ها هستند که در تمامی استان ها یا موسسات وجود ندارد، ما این رشته ها را در کنار یگدیگر قرار دادیم و ناحیه بومی را تعریف کرده ایم. ما 9 ناحیه بومی تشکیل داده ایم و چند استان هم جوار که می توانند تمامی ظرفیت ها را پوشش دهند را در کنار یکدیگر قرار داده ایم. 20 درصد ظرفیت ها در ناحیه بومی به صورت آزاد و باقی به صورت بومی ناحیه ای است.

توکلی افزود: برخی از رشته ها ممکن است در تمامی نواحی وجود نداشته باشد و ما برای آن ها یک قطب را تعریف کرده ایم، در حال حاضر 5 قطب تشکیل شده است. در صورتی استان فرد یا استان بومی وی، در قطب یک تا 5 قرار گیرد؛ می تواند از امکانات بومی قطبی استفاده کنند. برخی از رشته ها در این ناحیه پرطرفدار است و طبیعتا ظرفیت آزاد بیشتری خواهند داشت، باقی ظرفیت ها نیز به صورت بومی اختصاص داده می شود.

وی اظهار داشت: داوطلبان لازم است به جنس پذیرش دقت کنند، در برخی دانشگاه ها مرد، برخی زن و برخی دیگر زن و مرد پذیرش می شوند. به عنوان مثال در برخی از دانشگاه ها برای پذیرش جنس مرد، محدودیت وجود دارد. برخی اعلام می کنند در یک رشته مشخص 40 درصد آقایان و 60 درصد خانم ها را جذب می کنند. همچنین داوطلبان باید توجه کنند که رشته مورد نظرشان در نیم سال اول دانشجو جذب می کند یا در نیم سال دوم.

مشاور عالی سازمان سنجش اضافه کرد: داوطلبان در ابتدا باید توجه کنند رشته مورد علاقه شان در دانشگاه های شهری که زندگی می کنند وجود دارد یا خیر، اگر داوطلب 6 انتخاب دارد، بهتر است بیشتر انتخاب ها در شهر خودش باشد، هم شانس قبولی اش بیشتر است و هم نیازی نیست به شهری دیگر مهاجرت کند. در غیر صورت می تواند انتخاب های خود را به ترتیب در استان محل زندگی، استان هم جوار و ناحیه بومی یا کشوری انتخاب کند. به اعتقاد من بهترین انتخاب، انتخابی است که با توجه به رشته و محل آن انتخاب شود.

وی در پایان تاکید کرد: در روشی دیگر، اولویت انتخاب را بر اساس رشته مورد علاقه ای انتخاب می کند، به عنوان مثال می خواهد رشته برق بخواند، در ابتدا رشته مهندسی برق را در شهر و استان خود انتخاب می کند و پس از آن به سراغ ناحیه بومی می رود. پس از اینکه انتخاب رشته مهندسی برق به پایان رسید، رشته دیگری را بر همین اساس انتخاب می کند. در این روش، به رشته بیشتر اهمیت داده می شود، همچنین امکان ایجاد مشکلات معیشتی برای داوطلب در این روش وجود دارد، زیرا ممکن است فرد در استان مجاور خود قبول شود. در همین راستا به داوطلبان توصیه داریم در روند انتخاب رشته هم به رشته مورد علاقه و محل تحصیلشان توجه کافی داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 963968

وب گردی

وب گردی