20 میلیارد تومان در دست کارگردان‌های ایران/ منوچهر هادی در صدر پرفروش ها

کارگردان‌های زیادی در سینما طی 7 سال اخیر پرفروش‎ترین فیلم‌ها را ساخته‌اند که منوچهر هادی در صدر پرفروش ترین ها قراردارد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، سینمای ایران در سال‌های اخیر شاهد فیلم‌هایی است که با استقبال چشم‌گیر مخاطبین مواجه بوده‌اند. در این گزارش با بررسی آمار پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما از سال 90 تا 97، کسانی را که بیشترین فیلم‌های میلیاردی را در این بازه زمانی کارگردانی کرده‌اند را معرفی می‌کنیم.

منوچهرهادی- مجموع فروش 34/827 میلیارد

منوچهر هادی، کارگردان جوانی که پس از گرفتن دیپلم وارد عرصه هنر شد و کارهای متنوعی همچون بازیگری، دستیاری کارگردان و تدارکات را آزمود. وی در سال 1385 اولین فیلمش، «تلاطم» را ساخت و در همین سال موفق شد ۴ تله فیلم دیگر با نام‌های «آخرین روز ماه»، «تصادف»، «فرصت‌های فردا» و «کوچه محجوب» را بسازد که علاوه بر کارگردانی، نویسندگی آن‌ها را نیز عهده‌دار بوده‌ است.

«آینه بغل» (ساخته 1396) و «من سالوادور نیستم» (ساخته 1394) دو فیلم پرفروش از منوچهر هادی است که در سال‌های اخیر رقم قابل توجهی را از گیشه به خود اختصاص داده است. پس از اکران فیلم «من سالوادور نیستم» به دلیل وجود عکس بازیگر زن برزیلی، بسیاری از بیلبوردهای فیلم بر سردر سینماها پاره شد.

سامان مقدم- مجموع فروش 20/942 میلیارد

سامان مقدم کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی است که فعالیت خود را در سال ۱۳۷۰ با دستیاری کارگردانی «ردپای گرگ» کاری از مسعود کیمیایی آغاز کرد.

بعد از استقبال خوب مردم از «نهنگ عنبر»، سامان مقدم در سال 1395 «نهنگ عنبر 2» را ساخت. این فیلم به مدت 2 سال عنوان پر فروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به خود اختصاص داد. در پی ممیزی‌های فراوانی که شورای پروانهٔ نمایش بر روی این فیلم اعمال کرد، سامان مقدم، واکنش نشان داد و گفت: «چیزی که می‌بینید، لاشهٔ نهنگ عنبر ۲ است.» با این حال، نهنگ عنبر ۲ با جذب ۱۱۲ هزار تماشاگر تنها در ۳ روز اولیهٔ اکران، رکورددار فروش افتتاحیه در تاریخ سینمای ایران است.

سعید سهیلی- مجموع فروش 19/781 میلیارد

سعید سهیلی کارگردان و فیلم‌نامه‌نویسی است که فعالیت هنری خود ر از سال 1370ا از حوزه هنری خراسان با تئاتر و فیلم‌سازی آغاز کرد. گشت ارشاد2 (ساخته 1395) یکی از فیلم‌های پر فروش در چند سال اخیر سینمای ایران به حساب می‌آید که حواشی بسیاری به همراه داشت. از جمله اینکه، پیش از اکران نسخه قاچاق این فیلم در بازار فروخته می‌شد. به نقل از سعید سهیلی، نسخه قاچاق شده همان کپی فیلمی است که به اداره بازرگانی صداوسیما جهت بازبینی فیلم، برای گرفتن تیزر داده شده بود. بعد از این اتفاق، جامعه صنفی تهیه‌کنندگان با واحد بازرگانی صداوسیما به این توافق رسیدند که دیگر «لازم نیست نسخه آثار سینمایی در واحد بازرگانی رسانه ملی بماند» .

پیمان قاسم‌خانی- مجموع فروش 16/288 میلیارد

پیمان قاسم‌خانی فعالیت هنری خود را از سال 1372 آغاز کرد. وی در کارنامه هنری خود، آثاری از فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی و بازیگری دارد.

قاسم‌خانی برای نوشتن فیلمنامهٔ «دختری با کفش‌های کتانی» جایزه بهترین فیلمنامه‌نویسی را از خانه سینما دریافت کرد و بعد سناریو و سرپرست نویسندگی سریال «پاورچین» را به عهده گرفت. همچنین برای فیلمنامه فیلم مارمولک سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را از جشنواره فیلم فجر دریافت کرده‌است. قاسم‌خانی در سال 1394 « خوب بد جلف » را ساخت که در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر دیپلم افتخار بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کرد و این فیلم چهارمین فیلم پرفروش در 7 سال اخیر شد.

اصغر فرهادی- مجموع فروش 15/714میلیارد

اصغر فرهادی کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده فیلم است. وی یکی از موفق‌ترین کارگردانان ایرانی در سطح بین‌المللی به شمار می‌رود.

وی پیشتر برنده سه جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر در سال‌های ۱۳۸۴، ۱۳۸۷ و ۱۳۸۹ شده‌است. همچنین جایزه خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین به عنوان بهترین کارگردان و خرس طلایی جشنواره فیلم برلین از دیگر دستاوردهای اوست. فرهادی اولین فیلمساز ایرانی است که توانسته‌ است این جایزه را به خود اختصاص دهد.

«فروشنده» ساخته 1395 جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را در آکادمی اسکار به‌دست آورد. فروشنده فیلمی هفتمین فیلم بلندی است که فرهادی نویسندگی و کارگردانی آن را انجام داده است. نام این فیلم در ابتدا «برسد بدست آهو» نام داشت؛ اما در اواسط فیلمبرداری نامش تغییر کرد و با عنوان فروشنده اکران شد. در مراسم اختتامیه جشنواره کن، جایزه بهترین فیلم‌نامه به اصغر فرهادی داده شد و شهاب حسینی هم برندهٔ جایزه بهترین بازیگر مرد شد.

مهران احمدی- مجموع فروش 15/677 میلیارد

مهران احمدی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و همچنین برنامه‌ریز، دستیار کارگردان، کارگردان و مدیر تولید است. وی فعالیت خود را از سال 1385 با بازی در فیلم «آدم» کاری از رضا کاهانی آغاز کرد. «مصادره» اولین فیلم سینمایی بلند احمدی است که در سال 1396 ساخته شد و جزء فیلم‌های پرفروش چند سال اخیر است. این فیلم یک کمدی قصه‌گو است که داستانش از دهه ۵۰ آغاز می‌شود و یک ساواکی را با بازی رضا عطاران به تصویر می‌کشد که درگیر ماجراهایی است.

محمدحسین مهدویان- مجموع فروش 14/773 میلیارد

محمدحسین مهدویان کارگردان جوانی است که در سال‌های اخیر فعالیت‌های هنری زیادی داشته است. وی برای ساخت «ایستاده در غبار» مورد تحسین قرار گرفت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۴ را نیز دریافت کرد. وی برای فیلم «ماجرای نیمروز» برای دومین بار سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۵ را دریافت کرد. «لاتاری» ساخته 1396 به عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم سی و ششمین جشنواره فجر معرفی شد و تاکنون دومین فیلم پرفروش غیر کمدی سینمای ایران و پر مخاطب‌ترین فیلم اکران نوروزی ۱۳۹۷ می‌باشد.

مجید مجیدی- مجموع فروش 14/620 میلیارد ریال

مجید مجیدی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر مطرح سینمای ایران است که از سال 1359 فعالیت هنری خود را آغاز نموده است. وی اولین کارگردان ایرانی است که با فیلم «بچه‌های آسمان» در بخش بهترین فیلم خارجی نامزد دریافت جایزه اسکار شد. مجیدی در سال 1394 با ساخت فیلم «محمد رسول الله» جزو کارگردان‌های پرفروش به شما می‌رود. این فیلم در شهرک سینمایی پیامبر اعظم، ساخته شده‌است. در این شهرک، ماکت شهرهای مکه و مدینه با مشخصات ۱۴۰۰ سال قبل، طراحی و ساخته شده‌است. «محمد رسول الله» نماینده سینمای ایران در جشنواره اسکار سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام شد.

قربان محمدپور-مجموع فروش 13/674 میلیارد

قربان محمد پور کارگردان و فیلم‌نامه‌نویسی است که از سال 1380 کارهای وی شناخته شد و هم اکنون عضو کانون فیلمنامه نویسان و کارگردانان سینمای ایران و مدیر داخلی دفتر فیلمسازی تبیان است. وی در سال 1394 «سلام بمیئی» را به عنوان دومین محصول مشترک سینمای هند و ایران را ساخت که آن را در گونه فیلم‌های تجاری و سرگرمی می‌توان تعریف کرد.

پس از فروش قابل توجه این فیلم، سازندگان ایرانی آن تصمیم گرفتند تا قسمت دوم «سلام بمبئی» را با مشارکت تهیه کننده هندی و بازیگران جدید بسازند.

مرضیه برومند-مجموع فروش 12/500 میلیارد

مرضیه برومند کارگردان، بازیگر و عروسک گردان ایرانی است که از سال 1347 فعالیت هنری خود را آغاز کرده است. «شهرموش‌ها 2» به کارگردانی مرضیه برومند، که در سال 1393 ساخته شد و جزو فیلم‌های پر فروش قرار گرفت، توانست در سی و سومین جشنواره فیلم فجر یک سیمرغ بلورین و ۴ دیپلم افتخار دریافت کند.

در شهریور ۱۳۹۳، در مراسم افتتاحیه جشنواره‌ای با نامِ «باز باران» به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید توسط شهرداری تهران در برج میلاد دایر شد و از جمعی از فعالان عرصه هنر تقدیر شد. در این مراسم مرضیه برومند به دلیل خلق شخصیت شهر موشها از سوی شهرداری مورد تقدیر قرار گرفت.

مسعود ده‌نمکی-مجموع فروش 11/287 میلیارد

مسعود ده‌نمکی روزنامه‌نگار، فعال سیاسی و کارگردانی است که با ساختن اخراجی‌ها (سه‌گانه) به شهرت رسید. وی در سال 1390 «اخراجی‌ها 3» را ساخت. سه گانه «اخراجی‌ها» سه خط داستانی دارد که دو قسمت آن به جنگ ایران و عراق و یک قسمت آن به مسائل روز برمی‌گردد. «اخراجی‌ها۳» یک نگاه منتقدانه به مناسبات سیاسی و اجتماعی بعد از جنگ دارد که با زبان طنز بیان شده است.

«اخراجی‌ها1» با استقبال گسترده مردم و فروش کم سابقه در تاریخ سینمای ایران دست یافت، این فیلم همچنین با انتقاد خانواده شهیدی که ده‌نمکی اخراجی‌ها را برپایه زندگی وی ساخته بود روبرو شد و نیز فیلم «اخراجی‌های ۲» که به فروش خوبی هم دست یافته بود با اعتراض یک نویسنده مبنی بر کپی‌برداری از کتابش روبرو گردید.

بعد از فروش خوب «اخراجی‌ها»، ده‌نمکی «رسوایی» را در سال 1392 به عنوان چهارمین اثرخود در ژانر درام-کمدی ساخت. این فیلم به موضوعات مذهبی مانند امر به معروف و نهی از منکر اشاره دارد. مجموع فروش«اخراجی‌ها3» و «رسوایی» باعث شد تا ده‌نمکی جزو کارگردان‌های پرفروش دهه 90 معرفی شود.

ایرج طهماسب-مجموع فروش 6/015 میلیارد

ایرج طهماسب مجری تلویزیون، بازیگر، کارگردان و فیلمنامه‌نویسی است که فعالیت هنری‌اش را با بازی در فیلم «آن سوی مه» به کارگردانی منوچهر عسگری‌نسب در سینما آغاز کرد. وی در اولین حضور شخصیت عروسکیِ کلاه‌قرمزی در تلویزیون، به‌عنوان مجری حضور داشت و اکثر مخاطبان «کلاه قرمزی» را همراه با آقای مجری می‌شناسند.

ایرج طهماسب با کارگردانی «کلاه قرمزی و بچه ننه» در سال 1391 به عنوان سومین فیلم سینمایی که بر اساس شخصیت کلاه قرمزی ساخته شد، توانست عنوان فروش قابل توجهی داشته باشد پیش از ان «کلاه‌قرمزی و پسرخاله» و «کلاه‌قرمزی و سروناز» بر اساس داستان‌های کلاه‌قرمزی ساخته شده بودند.

کد خبر: 964003

وب گردی

وب گردی