اقتصاد ما امروز چوب دولتی بودنش را می خورد/ با اقدامات چریکی و قهرمانانه دولت مردان به جایی نخواهیم رسید

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی: وضعیت فعلی ما نتیجه ی اقتصاد دولتی حاکم بر کشور است هر چند طی چند سال اخیر همواره این مسأله که اقتصاد کشور باید به سمت خصوصی شدن سوق پیدا کند جزو اصلی ترین مباحث بوده است ولیکن تا به امروز این موضوع عملی نشده است.

مسعود گل شیرازی رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز اظهار کرد: مردم ما در بحران های اقتصادی باید همسو و همراه دولت باشند تا بتوانند مشکلات به‌وجود آمده را با همکاری هم حل کنند. بخشی از این مسائل برمی گردد به تعجیل فعالان اقتصادی و مردم عادی و بخش دیگر آن تلاش صنایع مختلف کشور است که اقدام به ذخیره سازی نیازها و مواد اولیه مورد نیاز خود می کنند و همین قضیه باعث افزایش تقاضا در بازار شده است بخش سوم مربوط به بی برنامگی دولت مردان و نداشتن یک برنامه ی منسجم و مناسب درخصوص سیاست های ابلاغ شده که جو جامعه را به سمت یک ولع مضاعف سوق داده است.

گل شیرازی افزود: اگر ما طبق برنامه ای درست و منسجم عمل می کردیم و از قبل یک سری مسائل را پیش‌بینی می‌کردیم و ساز و کارها و سیستم های اجرایی خود را تصحیح می‌کردیم، قطعا می توانستیم عکس العمل هوشمندانه تری نسبت به شرایط اقتصادی کنونی داشته باشیم.

او ادامه داد: اگر امروز شاهد عکس العمل های آنی نسبت به مشکلات درون مرزی و برون مرزی در مورد اقتصاد کشور و موضوع ارز هستیم، قطعا نتیجه ی عدم هماهنگی بین 3 ضلع مثلثی است که اولین ضلع آن خود مردم عادی هستند که ایجاد تقاضاهای کاذب در بازار بر این مشکلات دامن زده اند و این حجم زیاد تقاضا به طور یقین نیاز واقعی آن ها نیست. دومین ضلع این مثلث پیش بینی اشتباه صنایع کشور در ذخیره سازی مواد اولیه ی مورد نیاز خود بوده است و سومین و مهم ترین ضلع عدم پیش بینی درست دولت و تعجیل مسئولین در دستور العمل های ارزی و لحظه ای که عامل اصلی هیجانات بازار شده است.هر چند عوامل دیگری هم در ایجاد شرایط اقتصادی کنونی دخیل است اما موارد فوق بیشترین تاثیر را در این مسأله داشته اند.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران در خصوص مدل اقتصادی دولت نیز افزود: هرچند داشتن یک مدل اقتصادی مناسب و کامل از ملزومات اقتصاد هر کشوری است؛ اما در حال حاضر موضوع اصلی و مهم این است که مدل اقتصادی دولت ما هر چه باشد، چه مارکسیست چه لیبرالیست و یا اسلامی اگر برنامه ی مدون و درستی برای آن نداشته باشیم و در پیاده سازی و اجرای آن ضعیف باشیم قطعا نتیجه مطلوب مورد نظر ما حاصل نخواهد شد.

او تصریح: اقتصاد ما امروز چوب دولتی بودنش را می خورد. اگر ما التهابات بازار ارز را بررسی کنیم در می یابیم که اولین کسی که از افزایش نرخ ارز نفع می برد خود دولت است. یا مثلا زمانی که فروش و صادرات نفت ما کاهش می یابد اولین اقدامی که دولت انجام می دهد افزایش قیمت ارز است تا بتواند کسری بودجه خود را جبران کند و متاسفانه جز ایران هیچ یک از کشورهای دنیا چنین سیاست اشتباهی را در پیش نمی گیرند. وضعیت فعلی ما نتیجه ی اقتصاد دولتی حاکم بر کشور است هر چند طی چند سال اخیر همواره این مسأله که اقتصاد کشور باید به سمت خصوصی شدن سوق پیدا کند جزو اصلی ترین مباحث بوده است ولیکن تا به امروز این موضوع عملی نشده است.

مسعود گل شیرازی در آخر برای رفع مشکلات اقتصادی کشور، بر این موضوع اشاره کرد: ما باید بدانیم که با اقدامات چریکی و قهرمانانه به جایی نخواهیم رسید و مسئولین ما باید در سیاست های خود تجدید نظرکنند زیرا با دستورالعمل ها و واکنش های قهرمانانه و احساسی و لحظه ای، به نتیجه ی مطلوبی نخواهیم رسید. بنده به مسئولین پیشنهاد می کنم از رهنمودهای مقام معظم رهبری پیروی کنند و سیاست های اقتصاد مقاومتی را خط به خط و کلمه به کلمه درک و اجرا کنند چون طرح بسیار خوب و کاملی است که اگر عملی شود بسیاری از مشکلات اقتصادی جامعه ی ما رفع خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 964068

وب گردی

وب گردی