ادامه مذاکرات میان حماس و گروه های فلسطینی/ فتح: حماس صلاحیت مذاکره ندارد

منابع خبری از ادامه مذاکره میان حماس و گروه های فلسطینی از سویی و مقامات اسرائیلی از سوی دیگر در خصوص پیشنهاد آتش بس مصر و سازمان ملل متحد خبر می دهند، همچنین خبرهایی در مورد اعتراض فتح به حماس برای ورود به مذاکره غیر مستقیم با اسرائیل منتشر شده است.

به گزارش گروه بین المللی ایسکانیوز، اسرائیل و گروه های فلسطینی غزه به ویژه حماس به دنبال دست‌یابی به توافق آتش بس بلند مدت بر اساس پیشنهاد ارائه شده از سوی مصر و نیکولای ملادینوف فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به خاورمیانه هستند.

کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی امروز پیشنهاد آتش بس را بررسی نمود و این در حالی است که حماس نیز نشستی را با گروه های فلسطینی در نوار غزه جهت مطلع نمودن آنها از آخرین تحولات به ویژه در خصوص پیشنهاد ارائه شده از سوی مصر و سازمان ملل متحد تشکیل جلسه داد.

از جمله مسائل مطرح شده در این توافق رفع محدودیت های اعمال شده برای ورود کالا به نوار غزه و تسهیل در رفت و آمد از گذرگاه زمینی رفح و توسعه مساحت صیادی در سواحل غزه برای ساکنان این منطقه از سوی اسرائیل تاکید شده و در مقابل نیز حماس متعهد به آتش بس کامل، پایان یافتن پرتاب بادبادک های آتش زا، توقف راهپیمایی های بازگشت در مناطق مرزی و همچنین از سرگیری مذاکرات برای تبادل اسرا متعهد خواهد شد.

یک مسئول اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد: هر توافق نهایی در خصوص غزه باید شامل تضمین بازگشت اسرا و اجساد سربازان اسرائیلی در جریان جنگ ۲۰۱۴ باشد.

جنبش حماس امروز در نشست مشترک خود با دیگر گروه‌ های فلسطینی در نوار غزه آنها را در جریان آخرین تحولات به ویژه مباحث مطرح شده در خصوص پیشنهاد ارائه شده از سوی مصر سازمان ملل متحد برای آتش ‌بس با اسرائیل قرار داد.

این نشست مشترک همزمان با دیگر نشست های فشرده رهبران این جنبش در داخل و خارج از غزه در این باره برگزار گردیده است.

حسام بدران رئیس دفتر رسانه ای جنبش حماس گفت: این نشست‌ ها هنوز ادامه داشته و هنوز به راهکاری سیاسی و میدانی جهت بهبود اوضاع غزه دست نیافته اند.

وائل الدحدوح خبرنگار شبکه الجزیره گفت: در نشست مشترک حماس با دیگر گروه ها که 3 ساعت به طول انجامیده است برای اولین بار در دو ماه گذشته نمایندگان جنبش فتح نیز حضور داشته اند و این به معنای آن است که زمینه برای انجام اقدامات همسو در سایه اتخاذ تدابیری برای از سرگیری تلاش‌ جهت دستیابی به آشتی میان فتح و حماس آماده شده است.

اما از سوی دیگر جنبش فتح مذاکرات جاری میان حماس و اسرائیل با وساطت مصر را محکوم کرده و منیر جاکوب سخنگوی این جنبش مدعی شد ورود رهبران حماس به مذاکره با دولت اشغالگر اسرائیل اجرای خطرناک اهداف توافق قرن بوده و غزه را از فلسطین جدا خواهد کرد و دولتی کوچک در این منطقه به وجود می آورد که به منزله مقبره ای برای اهداف ملی ما خواهد بود.

وی تاکید کرد: جنبش فتح این مذاکرات را برای مساله فلسطین بی ‌فایده دانسته و هرگز به نتایج آن و راهکارهای اتخاذ شده در این مذاکرات مغرضانه و به دور از اراده ملت ما که بدون پشتوانه ملی در حال انجام است پایبندی نخواهد داشت.

این در حالی است که برخی رسانه های عربی و عبری امروز از احتمال موافقت حماس با کلیات و محورهای اصلی پیشنهاد ارائه شده از سوی مصر و سازمان ملل برای آتش بس در غزه خبر دادند. از سوی دیگر برخی منابع اعلام کردند احتمالاً دولت اسرائیل با این طرح موافقت کرده اما خبرهایی از برخی اختلافات میان تعدادی از اعضای کابینه اسرائیل نیز منتشر گردید.

اما در خصوص تحولات میدانی خبرنگار شبکه الجزیره اعلام کرد: چهار فلسطینی در پی هدف قرار دادن یک موضع مربوط به مقاومت فلسطین در منطقه بیت لاهیا در شمال نوار غزه توسط جنگنده های ارتش رژیم صهیونیستی مجروح شدند.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد: یک اتومبیل و گروهی از جوانان را که در شمال غزه در حال پرتاب بادبادک های آتش زا به سوی شهرک های همجوار غزه بوده اند را هدف قرار داده است.

رژیم صهیونیستی از ۱۲ سال پیش تاکنون محاصره ظالمانه ای را علیه نوار غزه اجرا نموده و دولت مصر نیز همسو با اشغالگران صهیونیست به بهانه های امنیتی در ورود و خروج به این منطقه محدودیت هایی را ایجاد نموده است، این اقدامات سبب شده که این منطقه هم اکنون شاهد وخامت شدید اوضاع انسانی باشد که در پی آن فلسطینیان در جریان راهپیمایی های بازگشت در مناطق مرزی شرق غزه اعتراضات خود به اوضاع نابسامان موجود را اعلام نمودند. این تظاهرات که از ۳۰ مارس گذشته در حال برگزاری است منجر به شهادت ۱۵۷ فلسطینی و مجروحیت بیش از ۱۷ هزار نفر دیگر شده است.

کد خبر: 964094

وب گردی

وب گردی