معاون وزیر نیرو: صادرات آب نداریم/دولت موافق افزایش تعرفه آب مشترکان پر مصرف است

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: صادرات آب به هیچ کشوری نداریم تا جایی‌که بنده در جریان هستم چه در گذشته و چه در حال حاضر صادرات انجام نمی شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، عباس سروش معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در نشست خبری اظهار کرد: دولت افزایش تعرفه آب مشترکان پرمصرف است که در این زمینه دو پیشنهاد ارائه شده است که در حال بررسی است.

سروش تاکید کرد:این افزایش تعرفه مازاد بر الگوی مصرف به فراخور استان‌ها و الگوی مصرف طراحی شده و آن را به دولت پیشنهاد داده‌ایم که در دستورکار دولت قرار دارد.

سروش تأکید کرد: دولت موافق افزایش قیمت آب برای پرمصرف‌هاست، بنابراین پیشنهاد‌ این‌گونه بوده که این تعرفه معادل 1.4 برابر تعرفه موجود باشد که قطعاً امیدواریم با این پیشنهاد تا حدودی از افزایش مصرف جلوگیری شود.

او همچنین تصریح کرد: صادرات آب به هیچ کشوری نداریم چه در گذشته و چه در حال حاضر صادرات آب انجام نمی شود‌.
سروش همچنین تعداد شهرهای تنش آبی را 334 شهر عنوان کرد و گفت: حدود 50 شهر نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

او افزود: کشورهای پیشرفته سدسازی های کرده اند و امروز از آنها بهره برداری می کنند و اینکه گفته می شود سدسازی غلط است اینگونه نیست و ما نمی توانیم سدهای ساخته شده را جمع کنیم زیرا آنها برای تولید و تامین آب کشاورزی نیاز هستند و امروز نزدیک 150 طرح سدسازی در حال مطالعه هستند.

سروش با اشاره به اینکه 800 هزار چاه داریم که نزدیک به 350 هزار چاه پروانه ندارد اظهار کرد: بیش از 220 هزار چاه آب غیرمجاز در کشور وجود دارد که باید بسته شوند.

معاون آبفای وزیر نیرو با اشاره به اینکه اگر 10 درصد در بخش کشاورزی انجام شود آب مورد نیاز شرب و صنعت شهرها تامین می شود افزود: این صرفه جویی راهکار بهتری نسبت به انتقال آب از جنوب و شمال به مناطق کم آب است.

به گفته او میزان بارندگی در سال جاری 168 میلی متر و در سال گذشته 239 میلی متر بوده است.

سروش همچنین در پاسخ به سوال ایسکانیوز گفت: اولویت وزارت نیرو تامین آب شرب جمعیت ساکن در هر نقطه کشور است.خطر کوچ جمعیت وجود دارد و اگر در زمینه مدیریت مصرف و تامین آب به صورت کارشناسی و متعادل عمل نکنیم باعث می‌شویم کوچ جمعیت ایجاد شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و‌ آبفا، ادامه داد: ما نمی‌توانیم آب جمعیتی که در یک نقطه ساکن شده‌اند را تامین نکنیم و بگوییم این جمعیت باید جابجا شود اما ممکن است بتوانیم برای توسعه با توجه به طرح‌های آمایش سرزمین نقاط سکونتی را به گونه‌ای تامین کنیم که ظرفیت‌های تامین آب برای جمعیتی که ساکن می‌شوند وجود داشته باشد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در مورد وضعیت سدسازی در کشور گفت: در حال حاضر 150 تا 160 سد در حال مطالعه داریم، اما سیاست ما این است که ما نمی‌خواهیم فقط سد بسازیم که گفته شود سدی احداث شده است، پس باید سدی احداث شود که در آن نقطه آب کافی وجود داشته باشد.

به گفته سروش 216 هزار چاه غیرمجاز حفر شده که باید بسته شوند.

او با اشاره به اینکه اگر 10 درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی صورت گیرد، ‌سه برابر آبی که از نقاط دور منتقل می‌شود، می‌تواند تأمین آب صورت گیرد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در خصوص وضعیت آب‌شیرین‌کن‌ها و اینکه آب‌شیرین‌کن‌ها در این وضعیت سخت می‌تواند برای شهرهای جنوبی کشور کمک خوبی باشد، گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه برای شهرهایی که در جنوب ایران قرار دارند، باید 30 درصد نیاز آب شرب را از شیرین‌سازی آب دریا تأمین کنند.

او افزود: بهای تمام‌شده خرید آب از آب‌شیرین‌کن‌ها 5 هزار تا 10 هزار تومان است، این در حالی است که به‌طور متوسط فروش آب به مردم 500 تومان است، بنابراین باید این مابه‌التفاوت از محل اعتبارات تضمینی تأمین شود.

سروش ادامه داد: ‌در حال حاضر کمتر از 200 هزار مترمکعب در شبانه‌روز تولید آب از آب‌شیرین‌کن‌ها صورت می‌گیرد و این در حالی است که در برنامه ششم توسعه عنوان شده که این عدد باید یک میلیون مترمکعب در شبانه‌روز باشد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به اینکه در دنیا مدت‌هاست که تغییر اقلیم رخ داده است که این تغییر اقلیم مساوی با کاهش بارش و یا در برخی نواحی با افزایش بارش و افزایش دمای هوا مواجه بوده است، پس کشور ما نیز در 10 سال گذشته این تغییر اقلیم را تجربه کرده است.

او با اشاره به اینکه متوسط بارندگی در سال‌های گذشته در کشور کاهش و دمای هوا افزایش یافته است، گفت: مصرف آب با رشد جمعیت افزایش یافته است، بنابراین منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی دچار تنش شدند، پس باید برای آن فکری شود.

سروش با اشاره به اینکه هرگونه برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت برای تأمین آب نیازمند یک سازوکار مشخص است، خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم با خشکسالی مقابله کنیم، بلکه باید با آن سازگار باشیم.

معاون وزیر نیرو افزود: ایران نیز با کاهش متوسط بارندگی، افزایش متوسط دما و تغییر رژیم بارش‌ها مواجه شده و این شرایط موجب شده هم از نظر آب سطحی و هم از نظر منابع زیرزمینی دچار تنش شویم.

سروش با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد این روند در سال‌های آینده نیز ادامه دارد گفت: ما باید همانند نیاکانمان با شرایط به سازگاری برسیم و سازگاری با کم‌آبی پسندیده‌تر از مقابله با خشکسالی است چرا که زورمان برای مقابله به طبیعت نخواهد رسید و نتیجه آن کم آبی و ریزگرد می‌شود، اما اگر با کم‌آبی سازگاری پیدا کنیم می‌توانیم شرایط را بهتر و هوشمندانه‌تر مدیریت کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه اصلاح روند مصرف فقط از طرف وزارت نیرو محقق نمی‌شود گفت: بیشترین میزان مصرف را در بخش کشاورزی داریم که برای اصلاح روند مصرف باید دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی تعامل مستمری را داشته باشند. چرا که در برخی نقاط کشور میزان سهم کشاورزی از مصرف آب به بیش از 94 درصد رسیده است.

او افزود: من معتقدم اگر 10 درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی و مدیریت شود می‌توانیم تا 3 برابر بیشتر از حجم آبی که انتظار داریم از نقاط دوردست برای تامین آب انتقال داده شود، منابع آبی در همان محل مصرف داشته باشیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و‌ آبفا، یکی از پرتنش‌ترین حوضه‌های آبی در کشور حوضه زاینده‌رود است گفت: حوضه آبریز زاینده رود آب شهرهای زیادی را در استان اصفهان و یزد بالغ بر 5 میلیون نفر پوشش می‌دهد. همچنین باغات و زمین‌های کشاورزی و صنعت در این دو استان پوشش داده می‌شود که چالش غیرمنتظره حوزه زاینده رود در سال جاری منجر شد که نتوانیم کل نیازهای این دو استان را به صورت کامل پوشش دهیم اما با اولویت قرار دادن آب شرب توانستیم در مدت گذشته از سال 97، آب شرب استان اصفهان و شهر یزد را تامین کنیم و تنها در برخی نقاط با کمبود فشار و قطعی مقطعی آب مواجه شدیم.

سروش ادامه داد: موضوع زاینده‌رود در کارگروه استانی که زیرمجموعه کارگروه ملی سازگاری با کم آبی است با حضور استاندار و تمامی مسئولان مربوطه پیگیری می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تأکید بر اینکه قبلاً نام وزارت نیرو،‌وزارت آب و برق بود و همه تلقی می‌کنند که متولی آب و برق فقط وزارت نیرو است‌، گفت: 93 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، پس متوجه می‌شویم که درصد قابل توجهی از مصرف آب در اختیار وزارت نیرو نیست، پس وزارت نیرو به تنهایی قادر به حل این مشکل در کشور نیست.

او ادامه داد: تعامل و مفاهمه خوبی در ماه‌های گذشته برای بحث آب صورت گرفته است و تعاملی که وزارت نیرو با وزارت جهاد کشاورزی داشته، امیدواریم مدیریت منابع آبی را با همکاری این وزارتخانه به‌خوبی انجام دهیم.

سروش افزود: 5 ماه است که کارگروه سازگاری با کم‌آبی متشکل از چند وزیر و رئیس سازمان‌هایی مثل حفاظت محیط‌زیست و سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده است، پس آینده روشنی برای مدیریت آب پیش‌بینی می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به اینکه در جلسات کارگروه سازگاری با کم‌آبی مصوبات خوبی صورت گرفت که یکی از اینها بحث زاینده‌رود بود؛ چراکه زاینده‌رود جمعیتی بالغ بر 5 میلیون نفر را پوشش می‌دهد و از آنجا که آب سد زاینده‌رود به‌گونه‌ای نبود که بتوانیم آب مورد نیاز باغات دو استان مهم را تأمین کنیم، مجبور شدیم که با اولویت قرار دادن آب شرب، تابستان را پشت سر بگذاریم.

او در مورد بارورسازی ابرها، گفت: سپاه در خصوص بارورسازی ابرها اقداماتی را صورت داده است، اما باید اذعان شود که در تمام دنیا باروری ابرها یک تأمین آب موضعی است، پس در دنیا نیز به آن به عنوان منبع جدی نگاه نمی‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و‌ آبفا،‌با بیان اینکه هیچ‌گونه برنامه‌ای برای جیره‌بندی یا قطع آب در هیچ نقطه‌ای در کشور نداریم گفت: تا امروز تلاش کرده‌ایم با به مدار آوردن چاه‌های جدید و استفاده از ظرفیت‌های مختلف همچون مدیریت مصرف در بخش کشاورزی و ثبت کردن شهرها و گاها تنظیم فشار در شبکه آب شهری شرایط را مدیریت کنیم و جز قطعی‌های موضعی که در برخی شهرها و استان‌های کشور داشتیم دچار قطعی‌های طولانی‌مدت و یا جیره‌بندی نشویم و انتظار نداریم در شرایطی که تابستان از نیمه می‌گذرد و دمای هوا پایین می‌آید با شرایط بدتری مواجه شویم اما در استان‌هایی مثل هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان،‌ فارس و خراسان جنوبی که به میزان 60 تا 75 درصد کاهش بارندگی داشتیم شرایط تنش آبی شدیدتر است و باید در روزهای باقیمانده از ایام گرم سال مردم در تمامی بخش‌ها مدیریت مصرف را در دستور کار داشته باشند.

سروش افزود: در برخی سدهای تامین آب شرب مثلا سد شمیم و نیان موجودی ذخیره آب به صفر سیده است که این شرایط بر تنش آبی افزوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 964114

وب گردی

وب گردی