به تمامی تقاضاهای تحصیل در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی پاسخ می دهیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حوزه ی آموزش دانشجویان، به تمامی تقاضاهای تحصیل در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی پاسخ می دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در وزارت علوم در حال برگزاری است.
وزیر علوم در ابتدای این نشست با تبریک روز خبرنگار گفت: یک خبر خوب و درست می تواند اهمیت زیادی در زندگی مردم داشته باشد. همچنین ۱۵ مرداد ماه، سالروز بمباران اتمی آمریکا در هیروشیما و ناکازاکی است که به فاصله ی ۳ روز، ۲۲۰ هزار نفر جان خود را در این بمباران از دست دادند.

غلامی ادامه داد: امروز نیز هم فکران آن ها مانع پیشرفت علمی کشورهای دنیا می شوند، هم چنین دیروز مصادف با صدور فرمان مشروطیت، آغازی بر خروج از دوران قاجار و سلطنت بوده است.

او افزود: وزارت علوم تاریخچه مهمی به همراه دارد که در این مسیر علوم جدید و بدیع را آغاز کردیم. امروز فارغ از همه بحث هایی که در نقد وزارت علوم مطرح می شود، مجموعه ی علمی قدرتمندی را در اختیار داریم. اعضای هیات علمی دانشمند دانشجویان نخبه، دانشگاه های عظیم و پژوهشگاه های کاربردی، ثروت علمی و دانشی ما هستند که باید در این مجموعه بهره وری لازم را ایجاد کنیم.

غلامی تصریح کرد: دانشجویان بالقوه و بالفعل ظرفیت مناسبی برای جامعه علمی کشور محسوب می شوند. با تغییر رویکردهای گذشته در رتبه بندی های جهانی جایگاه مناسبی را کسب کردیم و تحقیقات علمی ما در رده بالای پژوهش های جهانی دارند.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: در حوزه ی آموزش دانشجویان، به تمامی تقاضاهای تحصیل دانشگاه های دولتی و غیر دولتی پاسخ می دهیم، هر فردی می تواند با توجه به توانمندی های خود، فرصت تحصیل در رشته های مورد علاقه اش را فراهم کند. هم چنین در حوزه های رفاهی دانشجویان، پشتیبانی های مناسبی را در تامین فضا و تسهیلات فراهم کرده ایم.

او با بیان اینکه، تسهیلات دانشجویی رشد مناسبی دارند، گفت: در مدت ۱۰ ماه گذشته، سعی کرده ایم برنامه هایی که به مجلس ارائه کرده ایم را پیش ببریم و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرا کنیم، چون با توجه به شرایط فعلی، حوزه ی آموزش عالی باید نظم پیدا کند و تلاش می کنیم که دانشگاه ها را از تبدیل شدن به مراکز کوچک منع کنیم.

وزیر علوم گفت: باید واحدهای توانمندی را در کشور ایجاد کنیم که ذیل آن ها، واحدهای کوچک ماموریت پیدا کنند که در راستای رفع نیازهای جامعه گام برداریم. از طرفی دیگر، جایگاه جهانی در شاخص های علمی را حفظ کنیم زیرا در راستای تحقق اهداف ملی، برنامه های منطقه ای و جهانی نیز محقق می شوند.

غلامی خاطر نشان کرد: در این زمینه، به کمک مسئولان اجرایی کشور نیاز داریم، همچنین از همه ی نمایندگان مجلس تقاضا دارم که در راستای اعتلای فضای علمی و دانشگاهی کشور با وزارت علوم همکاری کنند. در حوزه ی پژوهش، رویکردمان را به سمت تحقیقات دانشگاهی تغییر داده ایم. باید با حفظ فناوری و علوم بروز جهانی، به رفع چالش های جامعه کمک کنیم، در همین راستا شرکت های دانش بنیان مراکز مهمی هستند که در کنار دانشگاه ها شکل گرفته اند و باید در مجموعه ی زیست بوم علمی و فناوری در راستای رفع نیازهای کشور گام بردارند.

او تصریح کرد: تاسیس پارک های علم و فناوری اقدام مهمی است، در حال حاضر ۴۳ پارک علم و فناوری در مراکز دانشگاهی کشور وجود دارد که در جهت تبدیل ایده و فناوری به ثروت فعالیت دارند.

غلامی گفت: در حوزه ی فناوری قراردادهای مهمی با وزارت خانه های نفت و انرژی و سازمان محیط زیست منعقد کردیم که با استفاده از فناوری های جدید با آن ها همکاری کنیم.

وزیر علوم با بیان اینکه فعالیت های سیاسی و فرهنگی دانشجویی در این دولت جایگاه ویژه ای دارد، افزود: باید از ظرفیت این افراد در مسئولیت های مختلف اجتماعی استفاده کنیم، در این زمینه تلاش های معاونت فرهنگی وزارت علوم جای امیدواری دارد.

انتهای پیام /

کد خبر: 964120

وب گردی

وب گردی