از هیروشیما تا پیونگ یانگ

73 سال پیش در چنین روزی اولین بمب اتمی آمریکا بر سر مردم بی خبر هیروشیما فرود آمد. بمب «پسر کوچک» یک سوم ساختمان های این شهر را از بین برد و عده زیادی را به کام مرگ کشاند. امروزه واشنگتن که این جنایت خود را فراموش کرده به دنبال اعمال فشار به کشورهای دیگر به اتهام داشتن سلاح هسته ای است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، بعد از گذشت سال ها از جنایت آمریکا در هیروشیما همچنان نسل هایی که در این شهر ژاپن به دنیا می آیند باید مورد آزمایشات پزشکی قرار گیرند.

عده ای بر این باورند که این بمباران جهت متقاعد کردن ژاپن برای خاتمه دادن به جنگ جهانی دوم انجام شد و سرنوشت جنگ به این جنایت مرتبط بود.

در واقع آمریکا با این هدف راضی شد که به عنوان اولین به کار گیرنده بمب اتم هزاران نفر را در چشم بر هم زدنی نابود کند.

آمریکا به گونه ای راه را برای رقابت در مورد داشتن بمب اتم باز کرد و خود روشن کننده کشمکش ها بر سر سلاح هسته ای بود.

بعد از این اقدام آمریکا هرکشوری که سلاح هسته ای نداشت به دنبال رسیدن به این بازدارندگی رفت تا به گونه ای جلوی چنین حملاتی را از سوی دارندگان بمب اتم بگیرد.

در آن زمان «هری ترومن» رییس جمهوری آمریکا بود که سرخوش از آزمایش موفق بمب اتم درست سه روز بعد از حادثه هیروشیما بمب دیگر به نام «مرد چاق» را بر سر ناکازاکی فرو ریخت تا روی کامل سکه آمریکایی را به جهانیان بشناساند.

به طور کلی 242000 نفر در نتیجه این دو حمله جان خود را از دست دادند.

اگرچه آمریکا با فریب اذهان عمومی باعث شد عده زیادی خود را با خاتمه یافتن جنگ جهانی دوم بعد از هیروشیما و ناکازاکی قانع کنند اما مردم این دو شهر قربانی این تصمیم نابجا گشتند؛ شاید به روش های دیگری امکان پایان دادن به جنگ وجود داشت تا در یک چشم بهم زدن عده ای بیگناه این گونه قتل عام نشوند.

امروزه آمریکا که گویا این جنایت خود را فراموش کرده به ایران فشار وارد و مدام اتهام مضحک پیشروی ایران به سمت بمب اتم را مطرح می کند.

این کشور با این بهانه دست به تحریم های مختلف می زند و حتی روی توافق نامه ای که در مورد برنامه هسته ای بین کشورهای 5+1 بسته شده، پایبند نبوده است.

واشنگتن که با خروج خود از بسیاری از معاهده های جهانی چهره بی ثبات خود را بر جهانیان آشکار کرده این روزها با فرستادن پیغام و پسغام به دنبال صحبت با مقامات ایرانی است.

پرونده بی ثباتی های این کشور در مورد کره شمالی نیز باید برای همگان از جمله تهران درس عبرتی باشد.

سال گذشته، سطح تنش های آمریکا و کره شمالی به جایی رسید که به قول دو طرف دکمه اتمی روی میز آن ها آماده اشاره ای برای حمله بود. کره شمالی نیز هر روز آزمایش جدید موشکی خود را رو می کرد.

این تنش ها تا اوایل سال 2018 نیز ادامه داشت و با نشست تاریخی بین «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا راه برای تفاهم باز شد. آمریکا که خود دارنده سلاح هسته ای و اولین استفاده کننده از آن نیز بود از پیونگ یانگ خواست که با سرنهادن به تمام خواسته های واشنگتن، به خلع سلاح هسته ای تن دهد.

امروزه و درست در زمانی که کره شمالی فکر می کرد در حال رسیدن به تفاهم است، بهانه جویی های آمریکا شروع شد و هر روز شاهد بیانیه هایی هستیم که تصریح می کند پیونگ یانگ همچنان به دنبال ادامه دادن برنامه های موشکی و اتمی خود است.

کار تا جایی ادامه یافته که کره جنوبی از آمریکا خواست تا بر تعهداتش در مورد شمال پایبند باشد و این همه مانع تراشی نکند.

تحریم ها نیز در مورد شمال همچنان اعمال می شوند؛ حال با چنین شرایطی سوال اینجاست که آیا می شود به پای میز مذاکره با آمریکا نشست؟ قطعا با دنبال کردن رفتارهای واشنگتن در سطح بین المللی، پاسخ قاطع و روشن خواهد بود.

کشوری که خود ناقض عهدنامه هاست و با استفاده از بمب اتم جنایات بیشمار به بار آورده، اکنون با زدن نقاب دلسوزی برای جامعه جهانی به دنبال محدود کردن کشورها و اتهام زنی به آن هاست در حالی که ذهن های بیدار باید مراقب باشند که عهدشکنی رسم آمریکاست و نمی توان به آن اطمینان کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 964146

وب گردی

وب گردی