ظریف: اسرائیل به نابودی موجودیت ایران  کمر بسته است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آنچه اسرائیل بر نابودی آن کمر بسته و آنچه ناپختگان همسایه ما به خیال خام خودشان به فکر آن افتاده‌اند، موجودیت کشوری به نام ایران است و یقین دارم این خیالی خام بیش نیست.

به گزارش ایسکانیوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در مراسمی به مناسبت روز خبرنگار طی اظهاراتی ضمن گرامیداشت روز خبرنگار یاد و خاطره شهید صارمی و شهدای هم‌رزمش در وزارتخانه که همزمان با شهید صارمی در مزار شریف به دست تروریست‌های افراطی به شهادت رسیدند و این همراهی و همکاری بین کارگزاران صحنه سیاست خارجی و فعالان عرصه مطبوعاتی را با خون شریف خود جاودانه کردند، گرامی داشت.

وی در این مراسم از حاضران خواست که برای خبرنگاران درگذشته نیز صلواتی قرائت کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی به نقش مهم رسانه در فضای روابط خارجی اشاره کرد و گفت: مهم این است که این نقش را به خوبی بشناسیم و اهمیت آن را به ویژه در شرایط دشوار و حساس کنونی، بدانیم.

ظریف با بیان اینکه یک نفر می‌گفت ما 40 سال است در این مقطع حساس زندگی می‌کنیم، اظهار داشت: این یک واقعیت است ما تصمیم گرفته‌ایم که یک گونه دیگر باشیم و چون تصمیم گرفته‌ایم یک مدل جدید زمامداری را تجربه کنیم، لذا تمامی لحظات ما لحظات بسیار ویژه‌ای و یک تجربه بسیار مهم تاریخی است.

وی گفت: اینکه همواره می‌شنویم در این مقطع حساس،‌ به خاطر اینکه تمامی مقاطع انقلاب اسلامی مقاطع حساسی بوده است. ما مقاطع حساس بسیاری را پشت سر گذاشته‌ایم و این اولین مقطع حساس ما نیست، ما شرایط بحرانی را پشت سر گذاشتیم و الان شرایط شرایط بحرانی نداریم.

ظریف افزود: ما شرایطی را پشت سر گذاشتیم که شهرهایمان آماج موشک‌های عراق بود و شرق و غرب علیه ما بسیج بودند. شرایطی را پشت سر گذاشتیم که تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا هر روز علیه ایران تصویب می‌شد و بعد از تصویب هر تحریمی همه دنیا با آمریکا همراهی می‌کردند. یعنی یک سبقتی بین کشورهای مختلف بود که تحریم‌های آمریکا را یا دنبال کرده یا اضافه کنند.

وی گفت: در پایان دهه 80 و آغاز دهه 90 بعضا برخی تحریم‌ها در برخی حوزه‌ها از سوی اتحادیه اروپا وسیع‌تر و شدیدتر از تحریم‌های آمریکا بود. یعنی اگر آمریکا به کشورها فرصت داده بود که هر شش ماه یک بار 20 درصد از خرید نفت‌شان را از ایران کم کنند، اتحادیه اروپا ظرف شش ماه کل خرید نفتش را از ایران کم کرد و ما آن دوره را با سربلندی پشت سرگذاشتیم.

وزیر خارجه بیان کرد: آن دوره را آنچنان با سربلندی پشت سر گذاشتیم که شش قدرت بزرگ جهانی ناگزیر شدند که به پای میز مذاکره با جمهوری اسلامی ایران بیایند.

وی تکرار کرد: این ما نبودیم که به پای میز مذاکره برگشتیم، ما هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکرده بودیم. این طرف مقابل بود که به پای میز مذاکره با ایران آمد، چرا که به این باور رسیده بود که فشار بر مردم ایران، فشار اقتصادی و تبلیغاتی نمی‌تواند سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران را عوض کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با یادآوری این نکته که این فشارها می‌تواند مردم را دچار سختی کند، گفت: این وظیفه ما به عنوان دولت است که فشارها را از مردم کم کنیم نه اینکه عامل افزایش آن باشیم، وظیفه سیاست خارجی است که باری از روی دوش مردم بردارد نه اینکه به آن اضافه کند.

وی گفت: هر روز که آمریکا در مورد سیاست‌های ضد ایرانی خود صحبت می‌کند درست است که ما هنوز در یک مقطع حساس هستیم ولی همه دنیا اعلام می‌کنند که با این سیاست‌ها همراهی ندارند، ممکن است قلدری آمریکا، توان اقتصادی و فشارهای سیاسی این کشور باعث برخی اختلال‌ها بشود، ولی واقعیت این است که آمریکا امروز در دنیا منزوی است.کسی امروز از انزوای ایران صحبت نمی‌کند، بلکه همه از انزوای ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان صحبت می‌کنند.

ظریف این سه را (ترامپ، نتانیاهو و محمد بن سلمان)‌ را سه طرف نمودار خشونت، حق کشی و سرکوب و نماد بی اعتمادی در دنیا خواند و گفت: کسی که نخست‌وزیر یک کشور دیگر را در کشورش زندانی می‌کند، کسی که به همه قراردادهای بین‌المللی پشت پا می‌زند، نفتا و قرارداد همکاری پاسفیک را زیر پا می‌گذارد، موافقتنامه پاریس و هر توافقی که کرده زیر پا می‌گذارد. از طرف دیگر کسی که هر روز حقوق فلسطینی‌ها را نقض و سرکوب و کشتار می‌کند، این سه تا هم به خاطر سایر رفتارهایشان هم به خاطر سیاست ایران هراسی‌شان در دنیا منزوی هستند.

وی گفت: درست است این سه توان تبلیغاتی و اقتصادی دارند و سیاست‌هایی را دنبال و به مردم ما فشار می‌آورند و ما موظفیم این فشارها را کم کنیم و باید این کار را بکنیم و حتما هم چنین می‌کنیم. یقین دارم از این مقطع حساس کنونی هم مثل مقاطع حساس گذشته با سربلندی عبور می‌کنیم.

ظریف با بیان اینکه مقطع کنونی به دشواری گذشته نیست، توضیح داد: چون که سراسر طول انقلاب و در سراسر 40 سال گذشته مجموعه کشورهای خارجی در برابر ما ایستاده بودند ولی الان فقط سه کشور و یک رژیم غاصب در برابر ایران ایستاده‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به فضایی که در ساخته می‌شود و فضایی که تلاش می‌کنند در دنیا بسازند به خاطر اینکه اهمیت فضا و دیپلماسی عمومی و غلبه بر قلب‌ها و مغزها را به خوبی می‌فهمند، عنوان کرد: میلیاردها دلار هزینه خرج می‌‌کنند که این وضعیت فضاحت آمیز خود را به شکل دیگری منعکس کنند.

وی افزود: پامپئو یک جلسه می‌گذارد که خود آمریکایی‌ها گفتند 80 درصدشان غیرایرانی بودند؛ به اسم جلسه با ایرانی‌ها؛ آن فردی که در جلسه سر و صدا کرد به جای اینکه ایرانی‌ها جواب بدهند، معلوم بود جماعت کل‌شان آمریکایی بودند و می‌گفتند «یو.اس.ای USA» (آمریکا) و حتی نتوانستند حفظ ظاهر کنند که این جلسه ایرانی است.

ظریف با بیان اینکه چقدر تلاش می‌کنند بگویند که ما با مردم ایران رابطه داریم، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: اگر با مردم ایران رابطه دارید، چرا اولین تحریمی که برگرداندید تحریم هواپیما بود؟ چرا پاسخ نمی‌دهید؟

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه امروز روز برگرداندن بخش اول تحریم‌هاست، اظهار داشت: هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد، چون هر کاری ‌می‌خواستند انجام دهند کرده‌اند، بیشتر کاری که خواستند بکنند آثار روانی بود و هر چه خواستند کردند.

وی گفت: آمریکایی‌ها که اینقدر در حمایت از مردم ایران سر و صدا می‌کنند این یک نکته را به من جواب بدهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به شعبده بازی‌های بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که هر روز پیام سخیفی را می‌فرستد و اشک تمساح برای مردم ایران می‌ریزد، اظهار داشت: شماهایی که این ادعاها را مطرح می‌کنید چرا اولین چیزی را که باطل کردید، مجوز فروش هواپیما به ایران بود؛ غیر از این بود که قرار بود این هواپیماها برای مردم ایران استفاده شود؟ چه استفاده دیگری داشت؟

ظریف دوباره از مقامات آمریکایی پرسید: چرا وقتی اجازه دادید بعد از فشار به اروپا، ای.تی.آر پنج هواپیما به ما بفروشد، گفتید اجازه ندارید به ایران قطعات بدهید و ای.تی.آر توانست از روش‌های خود قطعات را برای ما فراهم کند. فراموش نکنید ما درباره گروهی صحبت می‌کنیم که تمامی تلاششان یک بازی روانی است.

وی گفت: اگر دقیق به این بازی روانی توجه کنیم همین یک سؤال را اگر ترامپ و پامپئو جواب بدهند که چرا حتی قبل از فلزات گرانبها و حتی قبل از خودرو، مجوز نزدیک به 200 هواپیمای آمریکایی و اروپایی و مجوزی که خودشان صادر کرده بودند، لغو کردند. چرا حتی تا ششم اوت برای این مجوزها صبر نکردند، آیا روش دیگری داشتند که دشمنی خود را با مردم ایران نشان دهند؟

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: آنچه که برای ما در این شرایط مهم است این است که نسبت به این واقعیات با چشم باز حرکت کنیم، حرکت اصلی آمریکا و رژیم صهیونیستی در این روزها، حرکت برای ایجاد التهاب روانی است.

وی گفت: متاسفانه در برخی موارد، به دلیل برخی مشکلات خودمان حالا این مشکلات داخلی است یا اینکه سر این است که می‌خواهیم همدیگر را متهم کرده یا یکدیگر را به ناکارآمدی متهم کنیم و هر مشکلی که هست، آنها توانسته‌اند یک فضاسازی را ایجاد کنند که این فضا در وضعیت اقتصادی و ارز ما اثر گذاشته است.

ظریف با بیان اینکه واقعیاتی چون حجم نقدینگی وجود دارد، یادآور شد: ولی اگر به واقعیات اقتصادی نگاه کنید این واقعیات برای گذشته هم بود ولی با وجود آن ما تورم زیر 10 درصد داشتیم و رشد بالایی کردیم.

وی با طرح این سؤال که چه شد که توانستند این شرایط را ایجاد کنند؟ پرسید: آیا واقعیتی عوض شد یا فروش نفت ما کم شد؟

ظریف گفت: ماه گذشته یکی از بیشترین فروش نفت‌ها را در تاریخ داشتیم. ماه گذشته بالای دو میلیون و 500 هزار بشکه نفت فروختیم.

وی با طرح این سؤال که چه شد که این اتفاقات رخ داد؟ پاسخ داد: فضای روانی.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه نمی‌گویم شرایط کشور بی اشکال است، گفت: ولی فضای روانی که در کشور ما ایجاد شده و متاسفانه برخی از ما هم در صحنه سیاسی و هم صحنه رسانه‌ای، به این فضای روانی دامن زده‌ایم، برای اینکه خیال کردیم از طریق دامن زدن به این فضای روانی و رسانه‌ای با رقیب‌مان برخورد می‌کنیم، توانسته‌اند آنها را در اهداف خود پیش ببرند.

ظریف با بیان اینکه چه کسی باور می‌کند ترامپ در مذاکره جدی است، خطاب به ترامپ گفت: می‌خواهی مذاکره بکنی؛ مقام معظم رهبری در زمان مذاکرات برجام فرمودند اگر ما از این مذاکرات نتیجه ببینیم و اگر ببینیم آمریکایی‌ها در این مذاکرات درست عمل می‌کنند، این زمینه برای مذاکرات آتی می‌شود.

وی خطاب به ترامپ گفت: شما می‌خواهید مذاکره کنید، همین فردا می‌شود دو سال و نیم که مذاکره کردیم، در واقع 12 سال مذاکره کردیم ولی دو سال آن مذاکره مستقیم و رو در رو بود. در کتاب‌های گینس و رکورد نوشتند.

وزیر خارجه افزود: هیچ وقت در آمریکا وزیر خارجه این کشور برای یک مذاکره این مدت خارج از کشور نبود. آقای کری 18 روز از هتل ما تکان نخورد که مذاکره کند و این قدرت جمهوری اسلامی است.

وی گفت: این واقعیت را فراموش نکنید که شش قدرت بزرگ جهان و وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا 18 روز در هتل نشست، برای اینکه با جمهوری اسلامی مذاکره کند، این علامت قدرت ماست؛ ولی همزمان علامت این است که وقتی می‌گویید مذاکره بکنید، خوب ما مذاکره کردیم.

یس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: نه یک روز نه دو روز نه یک هفته نه یک ماه، ما دو سال مذاکره کردیم، ساعت‌ها مذاکره کردیم، طولانی‌ترین مذاکره در تاریخ وزیر خارجه آمریکا، مذاکره‌ای بود که از ساعت 9 شب شروع کرده و 6 صبح فردا تمام کردیم؛ یعنی 9 ساعت مذاکره بدون توقف انجام دادیم.

وی گفت: شاید ساعت‌هایی که مذاکره کردیم علاوه بر مذاکراتی که کارشناسان ما کردند، در تاریخ کم سابقه باشد. هر کلمه برجام روی آن ساعت‌ها مذاکره شده است. همان یک جمله‌ای که درباره موشک آن هم نه در برجام بلکه در قطعنامه 2231 که هیچ ربطی به ما ندارد، آمده است ساعت‌ها روی آن مذاکره شده همان که گفتیم design to be capable خودش موضوع ساعت‌ها مذاکره بوده است.

ظریف ادامه داد: ساعت‌ها روی کلمه به کلمه برجام مذاکره شده است. بعد ترامپ یک لحظه چیزی امضا می‌کند و می‌گوید همه‌اش باطل. خوب با این آدم می‌شود مذاکره کرد؟ آیا این جز یک نمایش تبلیغاتی است.

وی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: شما دنبال مذاکره هستید، اشکال ندارد، ایران هیچ وقت نگفته مخالف مذاکره است، ما نشان داده و ثابت کردیم که طرفدار مذاکره هستیم.

وزیر خارجه افزود: مذاکره‌ای کردیم به نتیجه‌ای رسیدیم و این نتیجه شده قطعنامه شورای امنیت و همه دنیا این نتیجه را قبول کرده‌اند، در آخرین نظرسنجی قبل از خروج ترامپ از برجام متجاوز از 60 درصد مردم آمریکا معتقد بودند، آمریکا نباید از برجام خارج شود.

وی ادامه داد: نزدیک به 180 و خورده‌ای کشور در دنیا هستند و کدام متحد آمریکا را می‌خواهید پیدا کنید که این حرف را نزده باشد، غیر از این دو سه تا.

رئیس دستگاه دیپلماسی خطاب به ترامپ گفت: شما با این سابقه ادعای مذاکره می‌کنید بعد می‌خواهید فضاسازی کرده و یک فضایی را در افکار عمومی ایجاد کنید که اهل مذاکره هستید. حتما مردم نمی‌پذیرند و حتما در این فضاسازی رسانه نقش اولیه را دارد و اینجاست که من تأکید می‌کنم بر نقش رسانه و نقش شکل دهی بر افکار عمومی یک نقش بی بدیل است.

وی خطاب به خبرنگاران گفت: انتخاب‌های شما در کلمات، از همین عرایض امروز بنده، یقین دارم دو سردبیر دو نشریه این طرف یا آن طرف می‌توانند دو عنوان کاملا متفاوت منتشر کنند و همین مبنای کار شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به قدرت رسانه عنوان کرد: قدرت خود را به عنوان رسانه دست کم نگیرید. قدرت مسئولیت می‌آورد.

وزیر خارجه گفت: ما الان در این برهه حساس در شرایطی هستیم که همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم. اعتقاد قلبی خود را می‌گویم و شعار نمی‌دهم، امروز ما جناح راست، جناح چپ، بی خط و میانه و ... نداریم، چون در وزارت خارجه طبق اساسنامه نباید خط و ربط سیاسی داشته باشیم، ما راحت هستیم ولی امروز در کشور این جناح بندی‌ها را نداریم. امروز در کشور اقوام و قومیت‌ها و ملیت‌های مختلف را نداریم، گویش‌ها و زبان‌های متفاوت را نداریم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: امروز در کشور موافق و مخالف نظام را نداریم، به عنوان کسی که رشته ام این است و زندگی‌ام را در این حوزه گذرانده‌ام عرض می‌کنم، آنچه اسرائیل بر نابودی آن کمر بسته و آنچه ناپختگان همسایه ما به خیال خام خودشان به فکر آن افتاده‌اند، موجودیت کشوری به نام ایران است و یقین دارم این خیالی خام بیش نیست. مردم ما که از مقاطع سخت با سربلندی گذشتند در مقطع کنونی که دنیا پشتشان ایستاده، از این مرحله عبور می‌کنند.

وی یادآور شد: البته ما هیچ وقت به دنیا اکتفا نمی‌کنیم. عامل قدرت ما این است که به مردم خود اکتفا می‌کنیم. مردم سرمایه ما هستند. به همین خاطر است که رعایت حقوق مردم و حفظ احترام آنها و پاسخگو بودن به مردم و رعایت حقوق بشر و شهروندی مردم و نگران بودن برای نگرانی‌های مردم یک ادعای تجملاتی برای ما نیست. اینها ضرورت امنیت ملی ماست.

ظریف گفت: باید باور کنیم درست است امروز اجماع جهانی به نفع ما و علیه کسانی است که در برابر ما ایستاده‌اند. ولی واقعیت این است که این اجماع جهانی نیست که ما را نجات داده این اجماع جهانی قبلا علیه ما بود. آن چیزی که ما را پیروز کرد و از مقاطع حساس قبلی گذراند، مردم ماست.

وی خطاب به رسانه‌ها افزود: ارزش و اهمیت مردم را فراموش نکنید. آگاهی دادن واقعی به مردم را فراموش نکنید. نشان دادن واقعیات کشور را فراموش نکنید. سیاهنمایی و ناامید کردن این مردم را کنار بگذارید.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه کشور ما در شرایط خوبی است، اظهار داشت: اجازه ندهیم فضای بحرانی از شرایط کشور به نمایش گذاشته شود.

وی افزود: کشور ما در شرایط خوبی است، ما شرایط بسیار سخت‌تری را گذراندیم، شرایط کنونی در مقایسه با شرایط قبلی ما حتما شرایط عالی است.

ظریف گفت: اتفاقات بازار ارزی در مغازه شکل نگرفته، در رسانه و فضای مجازی شکل گرفته است. قیمت‌های عجیب و غریب نجومی دلار معامله‌ای با آن صورت نگرفته اگر بوده معاملات کوچکی بوده در فضای افکار شکل گرفته، نه در واقعیت روی زمین. واقعیات روی زمین ما یعنی میزان صادرات ما و درآمد ارزی ما از صادرات به مراتب بیشتر از کل نیاز وارداتی واقعی و غیرواقعی ماست از کالا بگیرید تا خدمات و حتی کالای لوکس.

وی افزود: آن چیزی که باعث شده این التهابات ایجاد شود عدم اطمینان به آینده است، اینکه مردم فکر می‌کنند باید جنسشان را نگهدارند، این در فضا شکل گرفته و سیاست آمریکا همین بوده که این شکل بگیرد و برای همین با این بازی می‌کند یک روز می‌گوید می‌خواهیم مذاکره کنیم یک روز می‌گوید یک کاری با شما می‌کنیم که عالم و آدم ندیده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: در دو روز چه مواضع زیگزاگی می‌گیرند.

وی با بیان اینکه حتما سیاست‌های اشتباهی در گذشته بوده است، عنوان کرد: دیشب رئیس بانک مرکزی با صداقت راجع به آینده‌ای که در این حوزه باید شکل بگیرد صحبت کرد و رئیس جمهور درباره حوزه‌های دیگر امشب با مردم صحبت می‌‌کند و حتما نگرانی‌های جامعه رفع شود و ما موظفیم بیشتر با مردم صحبت کنیم.

وزیر خارجه گفت: شکل دادن و جهت داد و پاک کردن و تصویرسازی از واقعیات وظایف رسانه‌هاست و این وظیفه خطیرترین وظیفه‌ای است که امروز و در هر شرایطی کشور با آن مواجه است.

وی خطاب به خبرنگاران عنوان کرد: این قدرتی که شما دارید برای شما مسئولیت ویژه‌ای ایجاد می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در قدرت شما همین بس که 17 مرداد در کنسولگری ما در مزار شریف 10 شهید دادیم شما (خبرنگاران) یک نفر. ولی روز شد روز خبرنگار، در تقویم بگردید اگر یک روز دیپلمات در تقویم توانستید پیدا کنید. این قدرت شماست، حواستان باشد. این که گرفتید نوش جانتان، ولی از این به بعد حواستان باشد این قدرت را با مسئولیت و توجه دنبال کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 964189

وب گردی

وب گردی