جزئیات گسل های پرخطر منطقه ۱۵ تهران

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نقشه پهنه‌های گسلی منطقه ۱۵ پایتخت را اعلام کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ 318955 مترمربع از شهر تهران در بافت فرسوده و در محدوده حریم گسل‌های زلزله قرار دارند و همچنین 65 درصد ساختمان‌ها در حریم گسل شهر تهران است.

همچنین 27 کیلومتر مربع سطح شهر تهران پهنه گسل‌های اصلی است و بدترین وضعیت را گلاب‌دره دارد که باید در اولویت جدی برای جابه‌جایی و مقاوم‌سازی قرار بگیرد. به گفته یکی از معاونان وزیر راه و شهرسازی نقشه پهنه‌های گسلی پایتخت برای شهرداری و سایر دستگاه‌های مرتبط ارسال شده است. شناسایی نقشه پهنه های گسلی کمک می کند تا ساخت و سازهایی که در این عرصه وجود دارند، مقاوم سازی شوند و اینها ویژگی اسناد تهیه شده، هستند.

شناسایی پهنه‌های گسلی باعث خواهد شد تا شهرداری مجوز ساخت ساختمان‌های بالای 12 طبقه در پهنه‌های گسلی صادر نکرده و در نهایت باید از سوی مسئولان تدابیری اندیشیده شود تا ساخت ساختمانهای حساس همچون پمپ بنزین، بیمارستان، مدرسه و ساختمان های با اهمیت یا مقاوم سازی شوند و یا به مرور به مناطق دیگری منتقل شوند.

برای دیدن نقشه پلاک به پلاک پهنه‌های گسلی منطقه 15 شهر تهران اینجا را کلیک کنید.

بر اساس اطلاعات درج شده در سایت شهرداری تهران، منطقه 15 تهران به عنوان یکی از مناطق حاشیه ای شهر در زمان های گذشته با وجود دروازه های متعدد به عنوان یکی از محل های اصلی ورود مسافران به شهر تهران بوده است. بالاترین شتاب در گسترش و توسعه جمعیت ساکن در این منطقه را می توان در سال های انقلاب عنوان نمود. جریان رشد در محدوده منطقه 15 با انقلاب اسلامی و با آزاد شدن بخش عمده محدوده 25 ساله طرح جامع شهر تهران در 1358 به سرعت گسترش یافته است . در فاصله کوتاه پس از آزاد شدن محدوده 25 ساله طرح جامع شهر تهران، تقریباٌ تمامی سطح خالی منطقه به زیر ساخت و سازهای شهری می رودو تبد یل به بافت پر شهری می شود.

موقعیت جغرافیایی

منطقه 15 از شمال به پادگان قصر فیروزه، 45 متری آهنگ، خیابان خاوران و شوش شرقی و از غرب به خیابان فدائیان اسلام و از جنوب به خیابان دولت آباد، کوه بی‌بی شهربانو و کارخانه سیمان و از شرق به کوههای شرقی تهران و حد شرقی اراضی افسریه منتهی می شود. بخشی از محدوده منطقه نیز در حریم شهر واقع است. در واقع از هشت ناحیه موجود، شش ناحیه در محدوده قانونی شهر تهران و دو ناحیه در حریم استحفاظی شهر قرار دارند.

مساحت محدوده قانونی 25 ساله منطقه 28/5 کیلومتر مربع است که بر اساس آخرین مطالعات مشاور شهرسازی منطقه و تغییرات در نظر گرفته در محدوده قانونی منطقه، مساحت محدوده قانونی منطقه بیش از 35 کیلومتر مربع خواهد بود. بر اساس این تغییرات با احتساب محدوده‌ی قصر فیروزه 2، مساحت منطقه بالغ بر 2965.8هکتار می شود که در صورت تصویب طرح تفصیلی پیشنهادی منطقه، این محدوده ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

مساحت حریم استحفاظی شهر تهران در حوزه‌ مدیریت شهرداری این منطقه بالغ بر 16500 هکتار می‌باشد که 6/14 درصد مساحت کل حریم استحفاظی شهر تهران است. پهنه این حریم از لحاظ مدیریتی و در چارچوب قانون تقسیمات کشوری در محدوده دو شهرستان تهران و ری قرار دارد.

وضعیت جمیعتی

جمعیت کلی منطقه 15 بالغ بر 659468 نفر بوده که در میان 209141خانوار توزیع گشته و تراکم جمعیت 222 نفر در هکتار است.

تقسیم‌بندی‌ها

شهرداری منطقه 15 محدوده خدماتی خود را میان هشت ناحیه تقسیم کرده است که محدوده شش ناحیه خدمات شهری در داخل محدوده مصوب طرح جامع شهر تهران و محدوده دو ناحیه (ناحیه خاور شهر و دیگری ناحیه قیامدشت ) در خارج از این محدوده و در داخل محدوده حریم استحفاظی شهر و به صورت منفصل از منطقه قرار دارد.

محدوده ناحیه یک:

شمال این محدوده از میدان شوش به سمت میدان خراسان در مسیر خیابان شوش و 17 شهریور آغاز می‌گردد در شرق این محدوده در امتداد خیابان خاوران به خیابان ذوالفقاری منتهی می‌گردد و غرب آن نیز خیابان فدائیان اسلام تا میدان شوش واقع شده است. جنوب این ناحیه امتداد بزرگراه بعثت از انتهای خیابان ذوالفقاری تا تقاطع فدائیان اسلام است. ناحیه1 دارای 6 محله شوش، مظاهری، مطهری، طیب، بی سیم و مینابی میباشد.

محدوده ناحیه 2:

شمال محدوده این ناحیه از تقاطع خیابان میثم با خیابان آهنگ شروع می‌شود و شرق آن بزرگراه بسیج مستضعفان (افسریه) است و غرب این ناحیه خیابان ذوالفقاری قرار دارد. جنوب این محدوده از میدان بسیج آغاز و در امتداد بزرگراه بعثت به تقاطع خیابان ذوالفقاری ختم می‌شود. محله های اتابک، بلوار ابوذر و هاشم آباد در این محدوده واقع گردیده است.

محدوده ناحیه 3:

شمال آن از حواشی بزرگراه بعثت شروع می‌گردد و حواشی شرقی آن پارک آزادگان و حواشی غربی آن خیابان فدائیان اسلام را در بر گرفته است. حواشی جنوبی آن نیز در بزرگراه دولت آباد واقع گردیده است. این محدوده از فضای سبز بیشتری نسبت به نواحی منطقه 15 برخوردار می‌باشد که شامل پارک آبی آزادگان، توسکا، پارک امیر کبیر است. محله های شهرک شهید بروجردی، کیانشهر شمالی و کیانشهرجنوبی در این محدوده واقع گردیده است.

محدوده ناحیه 4:

شمال این ناحیه از میدان بسیج آغاز و در امتداد شرقی بزرگراه امام رضا(ع) ‌ادامه می‌یابد، قسمت شرقی آن انتهای خط محدوده قانونی شهر تهران در انتهای شهرک رضویه را شامل می‌شود و قسمت غربی آن پارک پامچال و شرکت واحد اتوبوسرانی قرار دارد که به میدان بسیج منتهی می‌گردد. در جنوب آن در امتداد لبه انتهایی شهر و حاشیه کوه بی بی شهربانو قرار دارد. محله های شهرک مشیریه و شهرک رضویه در این ناحیه واقع شده است.

محدوده ناحیه 5:

شمال این ناحیه خیابان شهید رحیمی در شمال افسریه واقع شده است. خیابان 35متری اردیبهشت در شرق ناحیه قرار دارد که در جنوب ناحیه به بلوار قائم منتهی می‌گردد. در جنوب ناحیه امتداد خیابان قائم به میدان بسیج ختم می‌گردد. غرب این ناحیه بزرگراه بسیج مستضعفین واقع شده است. این ناحیه شامل محله‌های افسریه شمالی، افسریه جنوبی و اسلام آباد است.

محدوده ناحیه 6:

از لحاظ موقعیت جغرافیایی محدوده این ناحیه از میدان بسیج آغاز و در امتداد خیابانهای قائم و 35 متری اردیبهشت از شمال به شهرک شهید بهشتی (منطقه نظامی) منتهی می‌گردد. شرق این ناحیه زمینهای خارج از محدوده و ده مسگر آباد واقع شده و امتداد جنوبی و غربی آن بزرگراه امام رضا(ع) ‌تا میدان بسیج قرار دارد. محله های شهرک والفجر و شهرک مسعودیه در این ناحیه واقع شده است.

محدوده ناحیه 7:

این ناحیه در خارج از محدوده قانونی شهر تهران و در کیلومتر 25 بزرگراه تهران–مشهد واقع شده و محله شهرک قیامدشت را شامل میگردد. شمال این ناحیه روستای چهل قز و ارتفاعات موسوم به توچال واقع شده و از سمت شرق به شهرستان پاکدشت وصل می‌گردد. در جنوب این ناحیه بزرگراه امام رضا(ع) قرار دارد و روستای توتک و شهرک صنعتی خاوران در غرب ناحیه واقع شده‌اند.

محدوده ناحیه 8:

این ناحیه در خارج از محدوده قانونی شهر تهران و در کیلومتر 15 بزرگراه تهران–مشهد واقع شده و محله شهرک خاورشهر را شامل می شود. این ناحیه از شمال به بزرگراه امام رضا(ع) و از سمت شرق به جاده قاسم آباد منتهی می‌گردد. در جنوب این ناحیه اراضی کشاورزی ورامین واقع شده و در مرز غربی این ناحیه پادگان نیروی هوایی سپاه در سه راهی سیمان قرار دارد.

علاوه بر تقسیمات ناحیه‌ای، شهرداری منطقه 15 بر حسب آشنایی با محلات و اوضاع جمعیتی ساکنین و در راستای تشکیل انجمنهای شورایاری به 20 محله تقسیم شده است که اسامی این محلات به شرح ذیل است:

افسریه بالا -افسریه پایین -والفجر -مسعودیه -شهرک رضویه -ابوذر -مشیریه -هاشم آباد -بروجردی -تابک -مینابی -طیب -شوش -مظاهری -مطهری -ولیعصر -کیانشهر شمالی -کیانشهر جنوبی.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 964193

وب گردی

وب گردی