نامه شریعتمداری به گمرک/ عرضه تمام آهن اسفنجی کشور در بورس کالا قبل از صادرات

براساس نامه وزیر صنعت به رئیس گمرک، تولیدکنندگان آهن اسفنجی قبل از اقدام به صادرات باید کل کالای تولیدی خود را در بورس کالا و براساس نرخ رسمی عرضه کرده و در صورت نبود تقاضا، با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به صادرات آن کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه ای به رئیس گمرک برای تامین مواد اولیه واحدهای ذوبی کشور و تقویت صنایع پایین دستی و حفظ اشتغال آنها صادرات آهن اسنفجی را ممنوع کرد.

براین اساس تولیدکنندگان این کالا قبل از اقدام به صادرات باید کل کالای تولیدی خود را در بورس کالا و براساس نرخ رسمی عرضه کرده و در صورت نبود تقاضا، با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به صادرات آن کنند.

پس از این ارسال این نامه، گمرک ایران در بخشنامه ای به گمرکات اجرایی سراسر کشور صادرات آهن اسفنجی از 13مرداد ماه جاری ممنوع و اعلام کرد: تولیدکنندگان برای صادرات باید مجوز (سیستمی) از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کنند.

بنابراین گزارش، میزان صادرات آهن اسفنجی در سه ماه نخست امسال به میزان 186هزار و 360تن رسید که در مقایسه با دوره مشابه پارسال 17درصد کاهش را ثبت کرد و ارزش صادراتی نیز بیش از 33درصد افت را در مقایسه با سه ماهه نخست پارسال نشان داد. ارزش صادرات آهن اسفنجی در سه ماهه ابتدایی امسال برابر با 38.9میلیون دلار بود.

همچنین به میزان 50هزار تن واردات آهن اسفنجی در مدت سه ماهه امسال ثبت شده که در مقایسه با دوره مشابه پارسال افت 74درصدی داشت؛ همچنین ارزش 100میلیون دلاری واردات آهن اسفنجی در مقایسه با سه ماهه نخست پارسال، کاهش 67درصدی دارد.

ایران با تولید 20.5میلیون تن آهن اسفنجی در سال 2017که بیش از 28درصد کل تولید جهانی محسوب می شود، رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 964240

وب گردی

وب گردی