سیری  در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در شماره های منتشر شده خود در روز گذشته به بررسی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی پرداخته اند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «جورج طریف» در مقاله ای با عنوان «تاخیر معامله قرن» که روزنامه «الرای» اردن آن را انتشار داده است، به دلایل تاخیر در اجرای معامله قرن مورد نظر آمریکا و اسرائیل در خصوص صلح میان فلسطینی ها و اسرائیل می پردازد. وی در همین زمینه می نویسد: «روزنامه اسرائیل هیوم در شماره جمعه هفته گذشته از یکی از منابع نزدیک به کاخ سفید نقل کرد که اعلام معامله قرن بعد از انتخابات میان دوره ای آمریکا و همچنین انتخابات اسرائیل انجام می گیرد. این منبع اعلام کرده که دلیل اصلی آن هم ترس از تاثیر بندهایی از این معامله در خصوص امتیازات اسرائیل بر آرای نامزدهای جمهوری خواهان در انتخابات آمریکاست. اگر انتخابات اسرائیل به بعد از اعیاد یهود موکول شود، معامله قرن نیز تا بعد از تشکیل دولت آینده اسرائیل به تاخیر خواهد افتاد و دلیل آن هم این است که نتانیاهو نمی خواهد بندهایی از این معامله ( که در نظر گرفتن شهر ابودیس به عنوان پایتخت فلسطین از سوی آمریکا و اسرائیل را شامل می شود) بر آرای وی و رقیبش در انتخابات تاثیر بگذارد.»

«تحریم ها علیه ایران؛ آیا جنگ تجاری به فروپاشی آن منجر می شود؟» عنوان مقاله ای است که «خمیس التوبی» در روزنامه «الوطن» عمان آن را به رشته تحریر درآورده است. به اعتقاد وی، جنگ تجاری که آمریکا علیه ایران به راه انداخته است با شکست مواجه خواهد شد. نگارنده می نویسد: «به دنبال جنگ تجاری آمریکا با اتحادیه اروپا، چین، هند و کشورهای دیگر، آمریکا از یک سو سیاست ایجاد موانع و از سویی دیگر سیاست درگیری سیاسی و رسانه ای با ایران را دنبال می کند، که بعد از خروج یکجانبه از تفاهم نامه هسته ای، نزدیک است به درگیری نظامی منجر شود. به دور از مبالغه های سیاسی و نظامی آمریکا علیه ایران، باید اعتراف کرد که ایران نه تنها قدرت منطقه ای تاثیرگذاری می باشد بلکه به بازیگری اساسی در اکثر پرونده های منطقه ای نیز تبدیل شده است. از نظر من، این تلاش آمریکا و اسرائیل علیه ایران همانند شخم زدن در آب، بیهوده می باشد. بر این اساس، موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هفته گذشته در سنگاپور اعلام کرد که این اتحادیه قصد دارد، همکاری های اقتصادی‌اش را با ایران ادامه دهد.»

روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان هم در مقاله ای با عنوان «بازگشت پناهجویان سوری» به قلم «فایز ساره» به مساله آوارگان سوریه ای در کشورهای ترکیه، اردن و لبنان براساس طرح روسیه پرداخته و در این زمینه می گوید که هم اکنون آمادگی این سه کشور برای اجرای طرح روسیه اعلام گردیده است. وی می نویسد: «بحث از بازگشت آوارگان و پناهجویان سوری به کشورشان واضح تر از گذشته شده است و مهم‌ترین اقدام در این زمینه نیز طرح روسیه برای بازگشت این پناهجویان می باشد که با اظهارنظرهایی از سوی نویسندگان در کشورهای اردن، ترکیه و لبنان همزمان گردیده است. این نویسندگان متفق القول بوده اند که مساله بازگشت پناهجویان از این سه کشور به سوریه باید در مسیری قرار بگیرد که حل شود. عملیات بازگشت پناهجویان به شکل محدود آغاز شده و در لبنان هم حزب الله این پرونده را تحویل گرفته و این احتمال وجود دارد که به طور گسترده در ترکیه نیز آغاز شود. این درحالی است که اردن نیز آمادگی خود را برای بازگشت این پناهجویان اعلام نموده است. تنها در ترکیه، تعداد پناهجویان به چهار میلیون نفر و در اردن و لبنان هرکدام به یک میلیون نفر می رسد.»

روزنامه «الخلیج» امارات در مقاله ای با عنوان «سناریو های جنگ و صلح با ایران» به قلم «عبد الله السویجی» به سناریوهای مختلف آمریکا و ایران با یکدیگر و این که برخوردی میان این دو کشور صورت می گیرد یا خیر، می پردازد. وی در این زمینه می نویسد:« تصمیم ترامپ درباره برخورد با ایران با استفاده از سلاح اقتصادی مورد تمجید و قبول بسیاری از سیاسیون و جمهوری خواهان آمریکا قرار گرفت. این اطمینان از دیپلماسی موفقیت آمیز آمریکا با کره شمالی ناشی شده است. همین امر باعث سهولت برخورد آمریکا با ایران شد. افزایش برخورد اقتصادی آمریکا با هشدار این کشور به اتحادیه اروپا مبنی بر عدم همکاری اقتصادی با ایران و عدم خرید نفت این کشور می باشد که سبب بحران جدید میان آمریکا و اروپا گردید. از سویی دیگر، ایران نیز با آمریکا همانند خودش به شکل غیرمستقیم برخورد نمود و آن هم زمانی بود که سلیمانی فرمانده سپاه قدس اعلام کرد ترامپ با ارتش ایران مواجه نیست بلکه با سپاه قدس روبه‌رو است.»

انتهای پیام/

کد خبر: 964264

وب گردی

وب گردی