معیار اول داوطلبان کنکور سراسری برای انتخاب رشته «علاقه» است

بر اساس نظرسنجی میدانی ایسکانیوز از داوطلبان کنکور 97، 45 درصد داوطلبان علاقه، 20 درصد پول، 15 درصد بازار کار، 10 درصد شأن اجتماعی و 10 درصد باقی مانده نیز اجبار والدین را به عنوان معیار اول انتخاب کرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فضای مجازی، اخبار، کوچه و خیابان فرقی نمی کند، این روزها هر جا که می روی، بحث کنکور، رتبه و انتخاب رشته حسابی داغ است. با اینکه زمان داوطلبان برای انتخاب رشته محدود و رو به پایان است؛ اما برخی از داوطلبان هنوز نمی دانند می خواهند در کدام رشته ادامه تحصیل دهند، برخی از آنان نیز اطلاعی ندارند که انتخاب های خود را باید با چه ترتیبی بچینند تا شانس قبولی بیشتری داشته باشند.

در این میان، مشاوران تحصیلی و موسسات به راهنمایی داوطلبان در زمینه رشته های دانشگاهی و هدایت تحصیلی آن ها مشغولند و حسابی سرشان شلوغ شده است. مشاوران تحصیلی ضمن بررسی کارنامه تحصیلی، اطلاعات لازم در زمینه رشته های مختلف را برای فرد بازگو می کنند، از گرایش های مختلف رشته های تحصیلی و بازار کار می گویند، ولی در انتها داوطلب است که انتخاب می کند به کدام رشته علاقه بیشتری دارد و قصد دارد در آن تحصیل کند.

برداشت اول: علاقه

اینجا یکی از مراکز انتخاب رشته حوالی خیابان انقلاب است، هر چه به حوالی عصر نزدیک تر می شویم، تعداد مراجعان نیز بیشتر می شود. برخی چهره ها خندان است، برخی دیگر هم مضطرب به نظر می رسند. علی یکی از داوطلبان گروه علوم تجربی است که رتبه 10 هزار را کسب کرده است.

او علاقه مند به رشته فیزیوتراپی است؛ اما نمی داند شانس قبولی اش در کدام دانشگاه ها بیشتر است. پیش از اینکه نوبت مشاوره اش فرا برسد، با او هم صحبت می شوم و می خواهم 3 معیاری که در انتخاب رشته از آن استفاده می کند را بر اساس اولویت بیان کند. چند لحظه ای سکوت می کند و پاسخ می دهد: «در انتخاب رشته، در درجه اول علاقه ام را در نظر می گیرم. معمولا وضعیت بازار کار در رشته های تجربی مطلوب تر از سایر رشته هاست؛ اما نمی توان از درآمد مشاغل مرتبط با این رشته غافل شد، معیارهای بعدی من در انتخاب رشته به ترتیب اولویت پول و بازار کار هستند.»

برداشت دوم: پول

ملیکا هم مانند باقی افرادی که در این مرکز حضور دارند، 17-18 ساله است؛ اما رنگ مو و وضعیت ظاهری اش باعث شده حدود 24-25 ساله به نظر برسد. او در رشته انسانی درس خوانده است، زمانی که رتبه اش را می پرسم می گوید رتبه اش مانند شماره تلفن شده است و ریز ریز می خندد. با تعجب می پرسم: «ناراحت نیستی؟» شانه بالا می اندارد و می گوید: «من یک سال است در یک سالن زیبایی مشغول به کارم و پول خوبی به جیب می زنم. چرا باید رتبه برایم اهمیت داشته باشد؟ مهم مدرک است دیگر!» می گویم: « معیارهایت برای انتخاب رشته چست؟» آدامسش را می جود و می گوید: «مشخص است که برای بازار کار و علاقه انتخاب رشته نکرده ام، می خواهم رشته ای را انتخاب کنم که پول داشته باشد.»

اولویت بعدی اش را شأن اجتماعی انتخاب می کند، می گوید: «اگر روزی بخواهم مرتبط با رشته تحصیلی ام کار کنم، نرجیح می دهم رشته ام باکلاس باشد، خب در درجه سوم اگر به آن علاقه مند هم باشم، موفق تر خواهم بود.»

برداشت سوم: اجبار والدین

چهره ی مونا مضطرب و آشفته به نظر می رسد، از پف چشم هایش می توان حدس زد که به اندازه کافی استراحت نکرده است. به همراه مادرش به مرکز مشاوره آمده است، از او می پرسم: «به چه رشته ای علاقه دارد؟» نگاهی به من می اندازد و به آرامی پاسخ می دهد: «من دلم می خواهد یک سال دیگر درس بخوانم تا بتوانم روانشناسی را انتخاب کنم، اما مادرم موافق نیست می گوید همین امسال باید وارد دانشگاه شوی و هر رشته ای که قبول شدی را بخوانی.»

به مادرش می گویم: «دوست دارید دخترتان در چه رشته ای درس بخوانند؟» چهره اش برافروخته است، پاسخ می دهد: «چه فرقی می کند خانم، من میلیون ها تومان برای دخترم خرج کردم، او را کلاس کنکور فرستادم، هر چیزی که اراده می کرد در اختیارش گذاشته ام، انتظار داشتم رتبه اش حداقل زیر 10 هزار شود.»

آب دهانش را قورت می دهد و ادامه می دهد: «حالا هم می گوید یک سال دیگر می خواهم پشت کنکور بمانم و درس بخوانم، در این یک سال که همه امکانات را داشت چه گلی به سرمان زد که سال دیگر بخواهد بزند؟! امسال هر رشته ای که قبول شود باید برود، چه علاقه داشته باشد چه نداشته باشد!»

مونا بغض کرده است، پس از مدتی پرسش نامه را به او می دهم و می خواهم آن را پاسخ دهد. با چشمان خودم دیدم، زمانی که گزینه اجبار والدین را معیار اول انتخاب رشته اش انتخاب کرد، آهی کشید و چشمانش پر از اشک شد.

علاقه و پول حرف اول را می زنند

خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، برای جمع آوری داده های گزارش زیر، به مدت 8 ساعت در مراکز انتخاب رشته حضور داشت و از 20 داوطلب خواست تا به پرسشنامه ای در زمینه معیارهای انتخاب رشته و کنکور 97 پاسخ دهند، نمودار زیر بیانگر معیار اول داوطلبان برای انتخاب رشته است:

بر اساس نمودار و داده های به دست آمده، 9 نفر از داوطلبان علاقه، 4 نفر پول و 3 نفر بازار کار را به عنوان معیار اول انتخاب رشته خود انتخاب کردند. به عبارتی دیگر با توجه به جامعه آماری در نظر گرفته شده، 45 درصد داوطلبان علاقه، 20 درصد پول، 15 درصد بازار کار، 10 درصد شان اجتماعی و 10 درصد باقی مانده نیز اجبار والدین را به عنوان معیار اول انتخاب کرده اند.

نتایج این نظر سنجی در جدول زیر آمده است:

55 درصد داوطلبان با حذف کنکور مخالف اند

گفتنی است از 20 نفری که در این نظر سنجی شرکت کرده بودند، 11 داوطلب با حذف کنکور مخالف و 8 نفر با حذف آن موافق بودند، یک نفر نیز معتقد بود کنکور باید به صورت چند مرحله ای برگزار شود.

رتبه 11 نفر داوطلبان، 20 تا 40 درصد با رتبه ای که تصور می کردند کسب کنند مطابقت داشت؛ رتبه 5 نفر از داوطلبان نیز، حدود 40 تا 60 درصد با رتبه مد نظرشان تفاوت داشته و عدم مطابقت رتبه 3 نفر از داوطلبان نسبت به رتبه ای که کسب کرده اند هم بالای 60 درصد بود. لازم به ذکر است یکی از داوطلبان اعلام کرد که رتبه اش تقریبا با رتبه مد نظرش، مطابقت داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 964313

وب گردی

وب گردی