انتقادات گسترده به انگلیس برای همکاری با ارتش عربستان

پس از انتشار اخباری مبنی بر همکاری یک شرکت بزرگ مشاوره ای و حسابرسی بین المللی انگلیسی با وزارت دفاع عربستان جهت به‌روز‌رسانی و مدرنیزه کردن ارتش این کشور، جریان های مخالف جنگ یمن در انگلیس، انتقادات گسترده ای را علیه این شرکت به راه انداختند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، یک شرکت بزرگ انگلیسی با انتقادات گسترده ای در پی تلاش این شرکت برای دستیابی به یک قرارداد بزرگ با عربستان در خصوص مدرنیزه و نوسازی ارتش این کشور مواجه است و این در حالی است که هم اکنون ریاض متهم به ارتکاب جنایات جنگی در یمن است.

براساس گزارش منتشر شده توسط روزنامه انگلیسی گاردین که توسط نیک هاپکینز تنظیم شده است، شرکت «پرایس واتر هاوس کوپرز» که از بزرگترین شرکت های مشاوره ای و حسابرسی در انگلیس به شمار می رود، تلاش می کند تا توافقی بزرگ برای کمک به نوسازی ارتش عربستان با این کشور امضا نماید.

این شرکت تاکید دارد پیشنهاد خود برای این پروژه را که جزیی از یک تحول فراگیر در وزارت دفاع عربستان خواهد شد و هدف آن تجهیز و پشتیبانی بهتر از نیروهای خط مقدم بوده را ارائه کرده است.

در حالی که این شرکت از هر گونه اظهار نظر در خصوص مذاکراتش با طرف مقابل برای امضای این قرارداد خودداری کرد، اعلام نمود: عملیات مناقصه با تعدادی از مشارکت‌ کنندگان دیگر برای انجام این امر در حال انجام است.

این گزارش افزود: مذاکراتی که برای این قرارداد در حال اجرا می باشد و ارزش آن به میلیون ها دلار می رسد، با موج گسترده‌ای از انتقادات مواجه شده است و مشارکت کنندگان در کمپین مقابله با جنگ عربستان علیه یمن آن را محکوم کرده اند. جنگی که از سال ها پیش علیه این کشور آغاز شده و بمباران های نیروی هوایی ارتش عربستان منجر به قتل غیرنظامیان شده است تا حدی که عربستان متهم به ارتکاب جنایت جنگی شده است.

پیتر فرانکنتال مدیر برنامه های اقتصادی در سازمان عفو بین الملل در آمریکا شرکت «پرایس واتر هاوس کوپرز» را به توضیح در خصوص اقدامات انجام شده پیش از اتخاذ تصمیم در این خصوص و آغاز همکاری با عربستان دعوت کرد.

فرانکنتال گفت: شرکت های حسابرسی بین المللی باید از هرگونه همکاری در خصوص نقض حقوق بشر و یا هر گونه اقدامی که در جریان روابط تجاری آنها ارتباط مستقیم با این مسائل وجود دارد، اجتناب نمایند.

در این گزارش آمده است: محمد بن سلمان ولیعهد ۳۲ ساله عربستان، کسی است که وزارت دفاع این کشور را اداره می‌کند و جوانترین وزیر دفاع جهان نیز محسوب می شود.

منابع بین المللی امروزه تاکید دارند، حدود ۸۰ درصد از مردم یمن که تعداد آنها به حدود ۲۲ میلیون نفر می‌رسد، در سایه جنگی که کشور آنها از چند سال پیش درگیر آن است، نیاز شدیدی به کمک های انسانی دارند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: این شرکت هم اکنون در عربستان حضور دارد و از دیگر شرکت های مرتبط با خود در انگلستان دعوت کرده است که متخصصان و مشاوران آنها در لندن در صورت تمایل به ریاض منتقل می شوند تا کار خود را در این کشور آغاز نمایند، به طوری که ظاهراً این توافق با وزارت دفاع عربستان نهایی شده است.

این شرکت به کارمندان خود ابلاغ کرده است که وزارت دفاع عربستان در مرحله حساس کنونی خواستار به روزرسانی و مدرنیزه شدن نیروهای مسلح خود در سطحی بی ‌سابقه است و آنها برای دستیابی به این سطح از تغییر نیاز به حمایت دارند.

این گزارش تاکید کرد: در این خصوص و برای اطلاع از چگونگی این همکاری ها با سفارت عربستان در لندن ارتباط برقرار شد و از آنها درباره حجم این پروژه و عرصه های همکاری طرفین سوال شد اما آنها از پاسخ به سوالات خودداری کردند.

«آنا مک دونالد» رئیس سازمان نظارت بر فروش اسلحه که سازمانی بین المللی جهت محدود کردن فروش بین المللی اسلحه است، گفت: انگلیس باید نسبت به جلوگیری از اینگونه اقدامات تلاش بیشتری نموده و به دولت عربستان کمک نکند.

وی افزود: شرکت های انگلیسی نباید به عربستان کمک نمایند چرا که وضعیت کنونی یمن بحرانی ترین وضعیت انسانی در جهان است و روز به روز بر وخامت آن افزوده می شود.

گزارش گاردین بیانگر آن است که انگلیس و شرکت های بریتانیایی با ادامه صادرات بمب و تجهیزات نظامی به عربستان و متحدان این کشور در آتش جنگی که ائتلاف عربی علیه یمن برافروخته است، هیزم می ریزند.

در پایان این گزارش آمده است: «ساکنان غیرنظامی و بی دفاع یمن به آب و کمک های انسانی نیاز دارند و پایان دادن به بمباران های پیاپی مدارس، بیمارستان ها، بازارها و مراسم های تشییع جنازه و ازدواج در این کشور توسط جنگنده های عربستان ضروری است.»

کد خبر: 964324

وب گردی

وب گردی